A Tv2 után Kern András is rátette májfoltos kezét Oláh Ibolyára

A Megasztár valódi szereplői (Tóth Vera és a többiek) helyére statisztákat állítottak, Oláh Ibolyát mellékszerepbe tették, az igazi főszereplő a tévé lett, és Kern András. És hogy mi ebben a jó? Például, hogy nem állami pénzből készült. Casting minden.

A keserűségen kívül, hogy Oláh Ibolya jobbsorsra érdemes történetének elkészítették a ligthos, kereskedelmitévésen gagyi változatát, mintha az egykori tiszadobi nevelőintézetis lány egy újrakeverhető remake lenne, az első kérdés, ami felmerül (az egyszerű miérteket most hagyjuk is), hogy kinek készült a film.

Mert úgy tűnik, a Tv2 a szponzorálásával (a 300 milliós költségvetés felénél kevesebb, plusz a promóció) egy szimpla referencianyagot rendelt magának, hogy pár éves műsorának vásznon állítson emléket, miközben a történetben egy kisebb csatornának álcázza magát. Filmes szempontból csak akkor értékelhető nulla fölött a végeredmény, ha ahhoz viszonyítjuk, hogy tavaly még egy szörnyűséges Gyöngyössy-filmet támogatott a csatorna, és emiatt nem abból készült egy újabb.

És még kinek szól? Kern András nyugdíjas korosztályának is, hisz a színész utólag beleírta magát a történetbe, annyira, hogy a film inkább köré csoportosul: csak általa ismert számokat énekelnek kábé a Ki mit tud-korából, és a végén neki köszöni meg Ibolya a győzelmet. (Mert azzal nem árulok el spoilert, hogy Ibolya a 2004-es második helyezését megszépítve ezúttal nyer. Evidens.)

Az alaptörténet szerint Kern András elvállalja az énekeslány taníttatását és benyomja a versenybe, ahogy Clint Eastwod tette pár éve egy Oscar-díjért Hilary Swankkel a Millió dolláros bébi ringjében. Az adakozóvá váló Kern mellett Ibolyának is van jellemfejlődése, igaz, épp csak akkora, mint az őt körülvevő, jelentőségüktől megfosztott statisztáknak. Ibolya, vagyis Kata a film közepétől már nem is annyira összeférhetetlen személyiség: ha beborozik, még szót is ért a többiekkel, akik meg cserébe csak az elején hívják boxosnak őt.

A film ennél többet nem állít: még annyit sem, hogy Ibolya külsőleg megváltozna, hogy hullámosból lenne vasalt a haja. (Végig síkegyenes egy palackos borozásos jelenetet kivéve, amikor végre jól néz ki.) Oláh Ibolya egyébként majdnem hiteles is a filmben, de csak majdnem: az még hagyján, hogy néha puffadt az arca, de a kivasalt fufrujától a film 70 százalékában nem látjuk a szemét. (Hahó, ilyet még Bud Spencer sem engedett meg magának, pedig fényérzékenyen hunyorgott évtizedeken át a stúdiólámpák miatt.)

Kern András meg jól hozza a tőle megszokott figurát, pontosabban a csudafilmes korszakánál jobban, így kettősük még el is vinné a filmet a sok üres, szimplán a foglalkozásával jellemzett karakterrel terhelve, ha lenne film. De nincs. Kern András és három író által alapban rosszul megírt, apróbb részekre szakadt forgatókönyvből a rendező Tímár Péter dolgozott. A néhány viccesebb párbeszéd és a playbackkel nyomatott hosszú fellépések a Megasztár színpadán nem álltak össze egy egészestés mozivá attól, hogy tímárosan szaggatott vágásokkal lettek összetapasztva. Egyébként Tímár ennél több egyéni hangot nem tehetett a filmbe a producer Losonczi Gábor megrendelése szerint, de "mostani" filmjeit tekintve (Zimmer Feri, Le a fejjel!) így még jobban is jártunk.

Helyette elcsattan egy csomó Kern-poén - jelezve, hogy a színészből nem hiányzik az önirónia -, és nemcsak olyan általánosak, hogy a Lövölde téren lakik, hanem hogy: úristen, józan vagyok, hogy fogok hazatalálni? Tény, hogy a színész pofátlanul belemászott Ibolya történetébe, épp oda, ahol az eredeti történet szerint a harminccal fiatalabb Novák Péter volt. Cserébe egy kedvezményt tett a nézőknek: nem jut el a dugásig, csak egy csókjelenetet kell kínosan elfeszengenünk. Az önirónia egyébként a Tv2-re nem vonatkozik: olyan elnéző szeretettel parodizálja magát a csatorna, hogy azt még Varsányi Gyula is kevesellte a Népszabadságban: "a Csinibaba a hatvanas évek kádári miliőjét tette nevetségessé a groteszk trükkmozgással, a Casting viszont egészében nem bírálja a mai világot, legfeljebb bizonyos elemeit pécézi ki."

Ha tiszta hangon énekeltetik a főszereplőt, de a szöveg szar, a szándék meg hamis, kinek lúdbőrzik a háta? Erre és a többi kérdésre is a Casting mindenben kereshetjük a választ. A cím meg lehetett volna inkább Casting semmi. Ez nemcsak a forgatókönyvet a mellékszereplőket és a rendezőt jellemezné, hanem az állami támogatást is, mert azt nem kapott. És milyen jó, hogy legalább erre nem ment el közpénz.

Amennyiben értesítést szeretne kapni az olimpiával kapcsolatos Port.hu tartalmakról, kattintson ide és iratkozzon fel az értesítésekhez.

Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu