Ha minden jól megy, az év legszebb animációs filmjébe pillanthatunk most bele. A Cannes-i filmfesztiválon debütáló Vörös teknős, rendezője holland, gyártója francia, szellemi atyja pedig japán, mindhárom nemzet animációs hagyományai megjelennek ebben a kvázi némafilmben.
Hogy milyen nemzetiségű a Vörös teknős (The Red Turtle), bizonyos szempontból szinte mindegy, hiszen a filmben egy szót sem szólnak, ugyanakkor három rendkívül erős animációs nemzeti hagyományt hordoz magában. A gyártó cég ugyanis francia, és Franciaország mindig is az európai animáció fellegvára volt, a rendező holland, az a Michael Dudok de Wit, aki 2000-ben Oscar-díjat nyert Apa és lánya című, szintén dialógusoktól mentes rövidfilmjével, az elkészítés folyamatában pedig fontos részt játszott a japán Studio Ghibli.
A hír sokáig úgy szólt, hogy a zseniális, de pár éve már visszavonult Hayao Miyazaki (A Vándorló palota, A Vándorló palota) által alapított stúdió munkája lesz a Vörös teknős, az első nemzetközi koprodukciójukként és az első európai rendezővel, ám idővel kiderült, hogy a Ghibli inkább afféle konzultánsként működött közre a storyboard megalkotásánál és a későbbi munka bizonyos fázisainál, amikor is a holland rendező egy időre Tokióba költözött. Ez a közös alkotómunka mindenesetre rendkívül erős hatással volt a filmre, amely hangulatában, tempójában, üzenetében és képi világában simán elmenne egy klasszikus japán animénak.
A történet aligha lehetne egyszerűbb: egy hosszú hajú férfi egy elhagyatott sziget partjára vetődik, ahonnan megpróbál elmenekülni. Tutajt ácsol, ám valahányszor a vízre ereszti azt, elsüllyeszti egy titokzatos, vörös teknős. Aztán a hullámok partra vetnek egy lányt is, ők ketten családot alapítanak, kisfiuk lesz, majd együtt néznek szembe a rájuk leselkedő veszélyekkel, mert bár a sziget maga a paradicsom, néha beköszönt például egy-egy szökőár.
Mivel a Cannes-i Filmfesztiválon már megvolt a film premierje, tudjuk, hogy a kritikusok vevők voltak erre az egyszerű, mégis rengeteg jelentéssíkkal rendelkező történetre, és méginkább vevők voltak arra a csodás képi világra, amely a Vörös teknőst jellemzi, és amely valóban magán viseli a Studio Ghibli kézjelét, hiszen a lassú, megfontolt tempó, a csodálatos természeti környezet és a mesebeli állatvilág mind az ő munkáik jellegzetessége. A film forgatókönyvét Dudok de Wit Pascale Ferran francia rendezővel (Lady Chatterley és A holtakkal jobb kiegyezni) közösen jegyezte, a filmet pedig június 29-én hozzák ki Franciaországban - nálunk valamikor az ősszel mutatják be, hiszen már van magyar forgalmazója.