Az arany markában

David Mamet és Art Linson az Aki legyőzte Al Caponét című filmben dolgoztak együtt, mint forgatókönyvíró és producer, s úgy vélték, megint ideje lenne egy közös munkának, ezúttal egy film noirt terveztek. A Pulitzer-díjas és Oscar-díjra jelölt Mamet, akinek író-rendezőként a Heist a kilencedik filmje, úgy véli, a film noir két alapvető eleme az erőszak és az irónia. - Úgy vélem, a film noir különbözik az egyszerű gengszterfilmtől, mivel az utóbbi alapvetően szentimentális, a gengszterfilm egyidejűleg erőszakos és érzelmes, a film noir viszont erőszakos és érzelemmentes, sokkal hűvösebb, mint a gengszterfilm. Az erőszak azonban tele van érzelemmel, így annak érzelem nélküli kezelése automatikusan ironikussá teszi a dolgot.

Bár Mamet film noir-nak minősíti a Heistet, valójában a rendező filmjei nem igazán szoríthatók műfaji határok közé, s gyakran nem köthetők egyikhez sem. A villámgyors, naturalista dialógusokat, amik olyan gyakoriak a mozijaiban, már a filmesek is Mamet-szerűnek nevezik, ám nemcsak a nyelvezet feltűnő Mamet filmjeiben, hanem az az élvezet is, amivel a színészek kiejtik a szájukba adott sorokat.

- Mindig nagyon érdekes író-rendezővel dolgozni - állapította meg Gene Hackman. Szórakoztató nézni, ahogy a rendező megpróbálja megoldani azokat a problémákat, amiket a forgatókönyvíró okozott, aki nem más, mint önmaga. De David nagyon könnyen veszi az akadályokat - Ha ritkán felmerül ilyesmi, egy pillanat alatt megoldja a problémát.

- Én nagy, nagy rajongója vagyok David Mametnek - jelentette ki Danny DeVito. - Amit ő csinál, az igazi művészet. Az utasításai mindig egyértelműek. Ez nagy kihívás a színész számára, hiszen a művésznek is megvan a saját nyelve, de pont az a vicces az egészben, ahogy az ember átveszi a rendező nyelvezetét. Nagyon jópofa volt rosszfiút játszani, és kimondani az ő szavait. Egyszerűen imádtam a dolgot!

- Ebben a moziban fantasztikusak a párbeszédek - tette hozzá Sam Rockwell. - Nekem a legklasszabb szöveget kellett mondanom. Az egyik jelenetben van egy hosszú monológom, ami Fran hallgat, s ez olyan, amiről minden színész álmodik. Ebben volt része Bogartnak A máltai sólyom végén, és Nicholson is lehetőséget kapott rá a Chinatown utolsó perceiben.

Ricky Jay, akinek Mamet rendezte egyszemélyes off-Broadway show-ját, a Ricky Jay and His 52 Assistants címűt, párhuzamot vont a rendező jellegzetes forgatókönyvei és saját bűvészi háttere között. - Pártfogóm, a nagy Guy Vernon, aki többek szerint a világ legnagyobb bűvésze volt, mindig azt mondta: a jó bűvészmutatványban mindig az ész az első, amely lépésről lépésre ügyesen legyőzi saját logikáját. És pont ezt látom David Mamet szüzséiben is.

Amikor Gene Hackman először elolvasta a Heist forgatókönyvét, rögtön megragadta Moore figurája. - Tetszett nekem, hogy milyen ügyes, és tettestársaival együtt milyen simán bonyolítják le a "munkákat", s csak minimális erőszakot alkalmaznak. A hangsúly az ügyességen van, a ravaszságon, és azon, hogy képesek előrelátni minden számba jöhető végkifejletet.

- Számomra is a nyelvezet volt a leginkább lenyűgöző - jegyezte meg Delroy Lindo. - Amit David Mamet leír, az tele van rejtett értelemmel, a szereplők mondanak valamit, de közben egészen mást értenek alatta, és pont ez volt a legnagyobb kihívás ebben a filmben, ugyanis meg kellett próbálni kiteljesíteni a szavak mögött rejlő érzelmeket olyan tökéletesen és tisztán, ahogy csak lehetséges.

A Heist vezérlő motívuma - akárcsak más Mamet-filmeké - a lojalitás, amely egyébként kreatív szerepet játszik a történetben. Rebecca Pidgeon és Ricky Jay, a Mamet által rendezett filmek állandó szereplői mellett feltűnik Patti LuPone is, aki Betty Croftot alakítja. Betty amerikai vámhivatalnok, akinek van egy titka, ami veszélyeztetheti a karrierjét, és Jim Frangione - ő szintén Mamet-veterán- -, aki egy gazdag pasast kelt életre, az illető potenciális vevője Moore hajójának.

- Amikor David azt kérdezi: "Patti, megcsinálod ezt?", teljesen mindegy, mit ért az "ezt" alatt - jegyezte meg Patti LuPone Tony-díjas színésznő, aki 1976-ban színházban kezdett együtt dolgozni Mamettel. - Amit kér, azt meg fogjuk csinálni. David szereti a színészeket, respektálja őket, és ezt ki is mutatja. Mi meg a legjobb tehetségünk szerint játszunk, hogy megmutassuk, mi is respektáljuk őt...