Az elektromos kutya hazatér

A Disney legújabb animációs mozijában egy önmagát szuperhősnek képzelő kutya keresi elveszett gazdiját.

Modernizált Disney
Az apró, ám annál nagyobb hírű Pixar stúdió az utóbbi évtizedben jócskán átrendezte a gyerekeknek szóló animációs nagyjátékfilmek terepét: míg korábban Walt Disney stúdió majd' egyeduralkodó volt a piacon, a Toy Story, a Némó nyomában vagy a Hihetetlen család sikere után a régimódi Disney-mesék nézettsége némileg megroggyant. A Pixar (melyet a Disney időközben felvásárolt) roppantul kidolgozott látványvilágú filmjei felfrissítették a műfaj kliséit, és a musical-betétekkel csipkézett, hagyományos Walt Disney-darabok már-már gügyének és avíttasnak tűnnek mellettük. Hogy a megfakult fényű stúdió munkásai is érzik az új idők szavát, azt kiválóan bizonyítja a legújabb Disney-opusz, a Volt - mely ugyan az elveszett kutya hazatérésének unásig ismert történetét beszéli el újra, mégis frissnek ható és minden ízében élvezetes mozi. Nem véletlenül: a Pixar-vezér John Lassater produceri irányítása mellett született.

Volt úton
A Lassie és az Útban hazafelé sztoriját felmelegítő Volt azzal csavar egyet a sémán, hogy a főszereplőjét filmkészítő közegbe helyezi: ez az ennivaló kutyus ugyanis egy menő TV széria főszereplője, ahol genetikailag módosított szuperkutyaként részről részre megmenti törékeny gazdiját, a tinédzser Penny-t. Az a bizarr az egészben, hogy a sorozat készítői - a "színészi" hitelesség hajszolása miatt - valóban elhitették a szerencsétlen ebbel, hogy szuperképességekkel rendelkezik: kölyökkorától kezdve a stúdióban tartották fogva egy lakókocsiban, ahol a nyúzott kis állat még a forgatás végeztével is a zöld szemű főgonosz (Dr. Calico) nyakon csípésén morfondírozik. Egy alkalommal azonban véletlenül kiszabadul és egy apró baleset után hirtelen New York kopár utcáin találja magát: az álomvilágban nevelt Volt egy idegen bolygón kezd az elrabolt Penny után nyomozni, s egy macska (Mici) segítségével el is indul vissza Hollywoodba, hogy megtalálja s megmentse az "emberét".

Való világ
Az innen induló road movie tétje ezúttal azonban nem csupán a gazdi visszaszerzése, hanem az is, miképp vet számot Volt furcsa helyzetével. A Truman-show-t idéző ígéretes felállásból aztán szokványos, a felnőtté válásról szóló tanmesét kerekít a debütáló rendező páros, Chris Williams és Byron Howard: a megveszekedett szuperhős megtanulja átlagos kutyaként elfogadni magát, megérti, hogy milyen fontosak a barátok, végül megtanulja, hogy szuperképességek nélkül is lehet valaki hős. Meglepő megoldásokkal és váratlan fordulatokkal tehát nem szolgál a film, ám a konformizmust ünneplő meséjét olyan ellenállhatatlan modorban tálalja, hogy a gyerekeket felügyelő idősebbek is óvodásnak érezhetik magukat a moziszékben: az utóbbi évek Disney-filmjei közt aligha akadt olyan, mely ennyire el tudta volna varázsolni nézőjét. Kellő arányban vegyül a humor és a pátosz, hibátlanul gördül a cselekmény, s a látványvilág is pazar: a képek részletgazdagsága a Pixar legjobb munkáival vetekszik, s tetszetős kompozíciók rögzítik az önmegismerés felé vezető Odüsszeádot, melynek során a fordulatok épp akkor érkeznek, mikor már lanyhulni kezdene a lendület.

Summa
Egy ilyen film sikere és vonzereje persze leginkább a fő- és mellékkaraktereken múlik, s ebben a Volt pompásan teljesít. A tiszta szívű címszereplőt legszívesebben azonnal megsimogatná az ember, s helyzete láttán különösen elszorul a szív - társa pedig, a csontsovány kóbormacska, a cinikus és szarkasztikus Mici (az eredetiben Mittens) remekül ellenpontozza és kiegészíti Volt naiv természetét. Hasonlóan eltalált figura csapatuk harmadik tagja, a Voltért megszállottan rajongó hörcsög, T-rex, aki menetrendszerűen szállítja a poénokat, miközben a cselekmény dinamizálásában is jókora részt vállal - a film legszellemesebb pillanatai pedig az utca söpredékét képviselő galambokhoz kötődnek, kik néhol gengszterek hangján szólalnak meg, máskor pedig forgatókönyvötletekkel állnak elő. Ezekben amúgy is jól állunk, hiszen a Volt esetében az utolsó szögig átgondolt, remek tempójú, s közben igen szellemes scriptről van szó - s meg kell jegyezni, hogy a dialógusok átfordításában ezúttal remek munkát végzett a hazai szinkronstáb. Még ha néhol kellemetlen is a trendekhez illő, önreflektív viccelődés (mely ezúttal az álomgyári menedzsereket célozza meg), s olykor Volt és Mici párbeszédei is erejüket vesztik, az összképet nézve a Volt az utóbbi idők legjobb Disney-animációja: a Ratatouille-hez vagy a Wall-e-hez nem ér fel, de igazi felhőtlen szórakozást nyújt.

Knek ajánljuk?
- Aki szerette a kilencvenes évek legjobb Disney-meséit, mint az Oroszlánkirály vagy a Mulan
- 12 év alatt bárkinek.
- Aki egy igazi családi mozira vágyik.

Kinek nem?
- Lázadóknak.
- Aki émelyeg minden tanulságtól.
- Háborús bűnösöknek.


8/10