Öt hónapon át sem csúszott le az amerikai top 10-ből a Bazi nagy görög lagzi. Az új mozi így minden idők legsikeresebb független filmjének bizonyult.
Hogyan csináljunk öt millió dollárból kétszázmilliót? Amióta Amerikában bemutatták a kisköltségvetésű független filmet, a Bazi nagy börög lagzit, s a film majd öt hónapon át nem akart lecsusszanni a népszerűség tizes listájáról, az alkotók legnagyobb meglepetésére a befektetett ötmillió ellenében kétszáz milliót fialva dollárban, nos, azóta a kérdésre megvan a válasz. Végy egy elhanyagolt külsejű, tramplisodó, harminc körüli görög lányt a chicagói görög negyedből, adj alá egy családi éttermet, keverj hozzá egy bazi nagy görög családot, fűszerezd meg vénlányos szürke napjait az esküvő, a derék görög vő és a sűrű gyemekáldás elmaradása feletti sűrű apai sópánkodással, s a sikerrecept hozzávalóival nagyjából meg is vagy. Már csak a lényeget kell hozzáadnod. Amerika múlt évi elsőszámú filmmeglepetésében a felsorolt kellékeket a főszereplő-forgatókönyvíró Nia Vardalos fanyar humora, tündéri iróniája lelkesíti át varázslatosan könnyed vígjátékká. Az egészben az a legbájosabb, hogy az amerikai kiadású szépségideáltól mindenben elütő Vardalos önéletrajzi ihletésű történetével először színpadon hódította meg Los Angelest, egyszemélys show-műsorban mesélve el családja és maga mulatságos sztorijait. Itt fedezte fel benne egy filmkomédia lehetőségét Tom Hanks felesége, s lett azután a producerként is jó szemű Hanks produceri közreműködésével Nia Vardalos házasságának története a tavalyi év egyik legnagyobb filmsikere az óceánon túl. Sajtóhangok már az Oscar-esélyt pedzegetik a Bazi nagy görög lagzit emlegetve, meg kell hát nyugatatnom az elbizonytalanodókat: a film tényleg aranyos vígjáték, s legalább annyira különbözik az újtípusú (durva gegekre épülő) amerikai filmvígjátékoktól, mint Vardalos a Barbie-csodáktól.
Az élvezetesen ironikus alaphangot rögtön a kezdő képsorok megadják, amikoris a Toula névre hallgató filmbeli hősnő csendes és reménytelen gyermekkori lázongásait idézi fel a görögségére a nap 24 órájában harsányan büszke apa mosolyogni való túlzásaival szemben. Közelítve a harminchoz sem változott meg véleménye a szeretettől és családi érzelmektől túláradó falmíliáról, csak beletörődőbben viseli az állandó unszolást, s a leendő férjjelöltek idétlen tukmálását. Egy csapásra megváltozik azonban minden, amikor összetalálkozik egy szőke, hosszú hajú fiatalemberrel, aki nem görög, s ráadásul még vegetariánus is. Toula kivirul, ahogy kvirul kettőjük tiltott szerelme, amelyről a vehemens görög családfő hallani sem akar. A kétféle kultúra - és az egymástól gyökeresen elütő családi háttér - különbségeiből fakadó komikus helyzetek és jelenetek során jut el a fiatal pár és a történet a címben igért bazi nagy görög lagziig. Itt érezhette igazán elemében magát a jelmeztervező: az olasz famíliák harsányságát idéző családi murin a testes mediterrán násznép a csicsás amerikai ízlést követő ruháikban észveszejtően mulatságos képet mutatnak.
Az ironia szeretetteljes, a jellem- és helyzetkomikum ízléses, nem egyszer nagyon szellemes, és ami a legjobb benne: férfiasan karakán. Igaz, a hősnő kezdeti ellenállhatatlan önironiája fokozatosan besimul egy kevésbé eredeti komédiázó stílusba, de még így is váratlan ajándék ez a film. Kellemes meglepetés.