Csonttörés jégsalátával

Az ételek gyakran nagyon fontos szerepet játszanak egy film készítésénél, de nem úgy, ahogy talán először elképzeljük.

Az ételhangok ugyanis kiváló helyettesítői lehetnek egy koponya, esetleg kéz vagy lábtörésnek, de egy őszi erdőben tett séta hangjait is imitálhatják. Az Eater.com Youtube-csatornáján akadtunk egy érdekes videóra, ami az ételek nem rendeltetésszerű használatáról szól.


A hollywoodi filmek és természetesen a színészek sokat köszönhetnek a C5 Sound hangstúdiónak, pl. hogy nem kell valóban kezet törni, ha arról van szó. A nagy Lebowskiban hallható csigolyaropogtatás – bármilyen meglepő is (nem) – nem valódi csontok morzsolódása, hanem egy angol szárzeller összetörése.

Hannibál, a kannibál

Egy hangstúdióban ezernyi tárgy található, amikkel a legkülönfélébb hangokat tudják kicsalogatni, az Eater videója szerint a leghasználhatóbb tárgyak az ételek, zöldségek, gyümölcsök. Nagyszerűen le lehet utánozni egy ártatlan saláta levelével a legdurvább agylékelést, ahogy az történt pl. A bárányok hallgatnak című film utószinkronjánál. Amikor Hannibal Lecter leeszi a börtönben az egyik őr arcát, akkor gondoljunk egy szép, mosolygós almára és egy törlőrongyra, amikor pedig a börtönőr fejét veri ütemesen a börtönrácsba, koncentráljunk egy fejessalátára és egy kókuszdióra, merthogy valójában ezeket halljuk.

A szakember szerint az ételekkel viszonylag természetes hangokat lehet előállítani,
egy jégsalátával például kiválóan lehet modellezni egy széttörő koponyát, ahogy az történt Halott ember című film utószinkronjánál, a Viharszigetben a lehulló hamu hangját kukoricapehellyel helyettesítették.

Kacsaláb, ahogy eddig nem ismertük

Érdekes történet volt a Julie & Julia - Két nő, egy recept című film hangeffektjeinek megalkotása. A hangsúly ebben a moziban szinte végig az ételek elkészítésén van, a homáros jelenetnél mégis trükkhöz kellett folyamodni. Az addig rendben van (nincs), hogy beledobják az élő homárt a lobogó vízbe, viszont a szerencsétlen állat létért való küzdelmét már meg kellett tervezni, és igénybe kellett venni egy kacsa testrészeit is: ahogy a homár ki szeretne szabadulni a fedő alól, a lábak kaparászó hangját kesztyűre applikált kacsalábakkal sikerült újraalkotni.



De nem csak konkrét történéseknél hívják segítségül az ételeket: a háttérzajokat is valahogy meg kell csinálni, még ha nem is hallatszódnak jól kivehetően, fontos a hangulatteremtés szempontjából - az erdőben, avaron lépkedést egy tál chips módszeres összetörésével érik el. Ha valaki nézte már a Waczak Szállót magyar szinkronnal, az rögtön rájöhetett, hogy mennyire fontosak a háttérzajok a filmélmény szempontjából. Az angol sorozat magyar szinkronja ritka rosszul sikerült. Amúgy is igazi szentségsértés volt leszinkronizálni, de amit azon belül is műveltek, arra nincs mentség. Semmilyen háttérzaj nincs, csak a párbeszédek, és két másodperc után az egész olyannak hat, mintha a szereplők egy üvegbúrában társalognának egymással.

A stúdió reklámok hangeffektjeivel is foglalkozik, a szakember arról is mesélt, hogy az sem mindegy, hogyan tesz le valaki egy poharat az asztalra: a Pepsi reklámjánál 15-20 percet vett igénybe, mire a tökéletes hangulatot illetve hanghatást el tudták érni.