Egy halott lány naplója

  • - sam - / PORT.hu

Alice Sebold regénye az amerikai megjelenés után olyan eladási adatokat produkált, hogy képes volt Stephen Kinget és J.K. Rowlingon is maga mögé utasítani, bebizonyítva ezzel azt, hogy a szépirodalom nem halott. Ezt a bestseller ihlette meg aztán Peter Jacksont.

A rendező
Ha Jackson neve felmerül, elsőként a Gyűrűk ura trilógia vagy a King Kong jut eszünkbe, pedig az új-zélandi direktor készített kevésbé látványos filmeket is. Első nagyjátékfilmje, a Bad Taste Cannes-na is eljutott, a Hullajó bizarr humorával valóságos kultuszfilmmé vált, míg a Mennyei teremtmények a szakmai elismerés kivívása mellett Kate Winslet nevét is megismertette a világgal. A Törjön ki a frász! tovább vitte a rendező sajátos filmkészítési stílusát, a horrorba oltott komédiái, fantáziavilágba menekülő hősei, kísértetekkel, zombikkal tarkított filmjei valóságos védjegyévé váltak. Nem kis meglepetés volt, mikor a New Line felkérte a Tolkien regények filmre vitelére, a kérdés csak az volt, hogy vajon boldogul-e a gigászi feladatta. A bevételi adatok és a 17 Oscar-díj azonban azt bizonyította, hogy nem érdemtelenül kapta a megbízást. Ráadásul a hírek szerint II. Erzsébet lovaggá is üti a rendezőt "a filmművészetnek tett szolgálataiért".

Nem mondhatom el senkinek...
A Komfortos mennyország egy halott lány története, naplószerűen elbeszélve. Elmeséli, hogyan gyilkolták meg, és miként próbálja a családja túlélni a tragédiát. Van, aki tagad, van, aki elmenekül, van, aki bizakodik és van, aki továbblép. Egyszerre fájdalmas és felemelő történet, ahol kitűnő színészek keltik életre a karaktereket. Mark Wahlberg és Rachel Weisz szerethető hippi szülők, Susan Sarandon igazi vagány nagymama, Stanley Tucci pedig kifogástalan az alamuszi, lelkileg sérült kéjenc szerepében. A legjobb alakítást mégis a főszereplő, Saoirse Ronan nyújtja, aki remekül hozza a naiv, gyermeki Susie-t.

A legnehezebb feladat
A film az elengedés története. Azt mutatja be, milyen nehéz feldolgozni a halált, megbirkózni a túlvilági képzetekkel. Mindenki feladatot kap, Susie, hogy elengedje földi életét, családtagjai azt, hogy megküzdjenek a hiánnyal és a tehetetlenséggel. Mindezt kiegészíti a lány sajátos, meseszerű túlvilága, ahol minden csupa szín és élet. A hétköznapok szürkesége váltakozik a varázslatos színekkel, Suzie szobája, másvilága maga a megelevenedett élet. Tobzódnak a színek, virítanak a sárgák, élesek a képek. Egy csodálatos mesevilágba pillanthatunk be, ahol a hajók palackba vannak zárva, ahol a falevelek madarakká válnak. A gyermeki képzelet világát a rendező varázslatosan vissza tudta adni, ha ilyen lenne a túlvilág, senkinek sem kellene félnie.

Summa
Peter Jackson profi filmes, maximalista, aki nem bíz semmit a véletlenre. Ha a látványvilágról van szó, akkor semmiképp. A Komfortos mennyország azon túl, hogy izgalmas történet, a látványvilága, bár néhol tagadhatatlanul giccsbe hajló, valójában mégis érdekes. Élvezettel mutatja be, hogy milyen lehet egy tizenéves fantáziavilága, miközben egy nagyon komoly drámát is az asztalra tesz. A szülőként átélhető legnagyobb tragédiát mutatja be, de mindezt úgy teszi, hogy a film végül mégsem nyomasztja a nézőt, hanem képes egyfajta megnyugvást, feloldozást adni számára.

Kinek ajánljuk?
- Aki szereti a jó történeteket.
- Aki hisz abban, hogy előbb-utóbb mindenki megbűnhődik a tetteiért.
- Akik kénytelenek az elengedés módszerét gyakorolni.

Kinek nem?
- Krimire vágyóknak.
- Ateistáknak.
- Első randizóknak.


7/10