Rendszerint azt vallom, hogy kifejezetten jó dolog, ha a nézők a fejüket vakarva jönnek ki a moziból, ha nem minden egyértelmű és egyszerű, amit a vásznon láttak, és ha a rendező azon dolgozott, hogy valami pluszt is adjon a történeten és a hangulaton kívül. David Cronenberg új filmje esetében garantált a tanácstalan fejvakarás, de azt komplex gondolatiság és a több jelentésréteg helyett a frusztráció okozza.
Micsoda alakok!
Talán több David Cronenberg is létezik, mert nehéz elhinni, hogy ugyanaz a filmes készíti az olyan precíz és izgalmas műfaji filmeket, mint a szinte tökéletes Erőszakos múlt és az Eastern promises - Gyilkos ígéretek, mint az olyan elvont művészfilmeket, mint a Meztelen ebéd, a Pók vagy a Karambol. Ez persze eddig is adott volt, a kanadai rendező két világban is otthonosan mozog, és eddig is volt, hogy nagyon mellényúlt – aki látta az eXistenZ - Az élet játék című művét, az biztosan igazolja ezt az állítást -, ám most katasztrofális eredménnyel próbálta meg összekötni a két világot. Hollywoodban járunk ugyanis, de az Álomgyár egy beteges, torz és visszataszító verziójában, ahol minden cselekedet mögött szörnyű motívumok rejlenek. A gond persze nem a kiváltott ellenszenvvel van, hanem a ténnyel, hogy az egész semmi másról nem szól, csak arról, hogy újra és újra elmondhassuk, amit már az elején is megtudunk: itt mindenki egy szörnyeteg!
A bűnös város
Hollywoodnak van öniróniája, és időről időre hajlandó tükröt tartani maga elé. Számtalanszor énekelték már meg filmen az itteni romlott életet, felszínességet és mohóságot, ami nyilván létezik, de ezen kívül létezik ezer más dolog is. Ha a vásznon producert látunk, az biztosan visszataszító figura, ahogy az öregedő dívák is minden kiállhatatlanok, és a törtetésről is rengetegen értekeztek már, elég Robert Altman A játékosának gátlástalan főszereplőjére gondolnunk, de akiket itt látunk, túltesznek mindenkin. Adott egy öregedő, folyton anyja emlékével küzdő színésznő (Julianna Moore), egy kiégett gyerekszínész (Evan Bird), annak egészségguru apja (John Cusack), egy, arcán égésnyomokat viselő lány (Mia Wasikowska), aki most érkezett Los Angelesbe, és egy színészi ambíciókat dédelgető limuzinsofőr (Robert Pattinson), valamint a kétórás játékidő, amíg a történet lassan mindenkinél körbejár, és megtudjuk, mi köti egymáshoz ezeket az embereket. Annyi segítünk, hogy a szakmai féltékenységen és hisztérián kívül van itt több rendbeli vérfertőzés, néhány gyilkosság és gyilkossági kísérlet, félrelépés és egyebek.
A nagy alakítások
Nem kell egy film hőseinek szerethetőnek lenniük, bár gyakran megnehezíti a néző dolgát, ha nincs kivel azonosulnia, de kapásból idézhetnénk egy tucat olyan filmet, ahol a főszereplő gonosz és szemét, a történet és a film mégis jó. A baj az, ha a film, mint egy rossz festmény, kimerül abban, hogy újra és újra a szánkba rágja, milyenek is ezek az emberek, és egyetlen olyan kedvelhető, vagy legalább normális karakter sincsen, aki ehhez ellensúlyt képezne. Az már csak vájkálás ez emberi gonoszságban, és sokat mondó tény, hogy Cronenberg, bár számos nagy sztárral dogozott korábban is, eddig egyszer sem volt hajlandó filmet készíteni Hollywoodban, vagyis valójában már eleve utált egy olyan közeget, amit ezek szerint valójában nem is ismer annyira. És ilyenkor, amikor magáról a filmről szinte semmi jót nem lehet elmondani, szoktak a kritikusok a színészi alakításokról értekezni, ezt tesszük mi is. Julianne Moore Cannes-ban díjat kapott játékáért, amivel senkit nem lepett meg, mert ő annyira jó, és mert annyira fontos szerepe van a filmben, ráadásul színésznőt alakítva tényleg mindent túl kellett játszania. A mindig elbűvölő Mia Wasikowska itt nem annyira szerethető, de nem is rossz, a figura, aki meg kell formálnia, viszont kibírhatatlan. Igaz, ez elmondható a pályakezdőnek számító Evan Birdról is, aki egy kis szemétládát formál meg, de ő legalább érdekessé teszi azt, amit csinál, ami már azért is kellemes meglepetés, mert a vagy 20 kilós színész már első látásra is irritáló.
Kinek ajánljuk?
- Akik szerették Cronenbergtől az eXistenZ - Az élet játék című filmet.
- Akik többet tudnának meg Hollywoodról.
- Julianna Moore rajongóinak.
Kinek nem?
- Akik szerették Cronenbergtől az Erőszakos múltat.
- Akik pontos képet szeretnének kapni Hollywoodról.
- Akik jól akarnak szórakozni.
3/10