Úgy tűnik, hogy Shrek végleg lehúzza azt a bizonyos rolót, de előtte még utoljára megmenti szeretett Fionáját és Túl az Óperenciánt.
Negyedjére visszatapsolva
Shrek élete - ahogy már sokadjára - révbe ért, boldog apuka, mintaférj, közösségi ember és helyi celeb. A környékbeliek autogramot kérnek a vasvillájukra tőle, minden este népes társaság veri szét a házat, turisták lepik el az egykor nyugodt és kihalt mocsarát. Ebből lesz hamarosan elege hősünknek, ismét kalandra vágyik, ogreüvöltésre és félelemre az emberek szemében. Kapuzárási pánik, mondhatnánk. Ahhoz azonban, hogy legalább egy napra visszakapja hőn áhított régi életét, alkut kel kössön az ördöggel (jelen esetben Rumpelstiltskinnel), aki csupán a lelkét kéri cserébe ezért az apróbetűs részben. Faustként járja be Rumpelstiltskin kifordított világát, hogy megtudja, milyen lenne az élet nélküle.
Rumpelstiltskin a neve
A negyedik Shrek főgonosza egy nálunk kevéssé ismert Grimm mesealak, aki egy 1812-ben kiadott gyűjteményében bukkan fel először. A történet szerint Rumpelstiltskin csalafinta szerződést köt egy toronyba zárt molnárlánnyal, hogy kihasználva annak szorult helyzetét, arannyá sodorja helyette a szalmaszálakat, elsőszülött gyermekét kérve érte cserébe. Ez a kis koboldszerű lény köt szerződést most Shrekkel, hogy megszerezze a koronát és az uralmat Túl az Óperencián felett. Segítői boszorkányok, akik mintha csak az 1939-es Ózból csöppentek volna ide, annak a gonosz nyugati boszorkánya osztódott hadsereggé. Világában minden kicsit más, mint megszokhattuk, bár annyira azért nem, hogy ne ismerjünk rájuk. Míg azonban a Csizmás Kandúr átalakulása látványos telitalálat, addig a Szamár karaktere nem sok tuningon esett át, csupán a szőre lett gubancos. Új szereplők is felbukkannak a filmben, sok-sok ogre, akiknek vezetője a szende királylányból/családanyából amazonná avanzsált harcias Fiona. Shreknek pedig ismét ugyanaz a feladata, mint az első részben, utat kell találjon szerelme szívéhez.
Hol a lényeg?
A forgatókönyvírók újra beletúrtak a mesei kelléktárba, ismét felbukkannak benne az új oldalukról megismert figurák, bár kevés szerep jutott nekik, csupán egy-egy megszólalás. Pedig ezzel épp a film lényegét lúgozzák ki, a kifordított mesei elemek, a szarkasztikusan ábrázolt alakok tették sikeressé és egyedivé a történetet. Helyette egy sablonos filmet kapunk, ami a rövidsége (93 perc) miatt is összecsapottnak tűnik. Kiszámítható a történet, ami nem baj, hisz meséről van szó, de legalább lenne a szériára jellemző humorból, utalásból több benne.
Egy új kezdet
Ez a rész lett a széria leggyengébb darabja, főként a rövidségéből fakadó összecsapottság érzete, a sablonos megoldásai és a mesei volton túlmutató közhelyessége miatt. Persze, ha beharangozó kampányként tekintünk rá, mely arra hivatott, hogy kedvet csináljon a 2011-re várható Csizmás Kandúrhoz, akkor zseniális a film. Így már tökéletesen érthető, hogy miért kapta a negyedik Shrek legjobb poénjait a Garfieldra hajazó, elhízott tejszínpusztító.
Kinek ajánljuk?
- Elkötelezett Shrek hívőknek.
- Az alternatív világképek kedvelőinek.
- Meserajongóknak.
Kinek nem?
- Aki már rosszul van a zöld ogrétól.
- Aki szerint az animációs film gyerek nélkül időpocsékolás.
- Aki szerint a 3D csak lehúzás.
7/10