Fej vagy írás

A degenerált amerikai tinivígjátékok a hazai közbeszédbe is behozták a lúzer fogalmát, amit Kazinczy népe lévén azért ne tegyünk ki az ablakba, viszont erre az átmenetei állapotra, amíg használatban van, lássuk be, hogy jelen tárgyalt alkotásunk hőse (Keller János) is egy ilyen lúzer: naphosszat görnyed a számítógépe előtt, illetőleg folyamatosan fantáziál egy topmodellről, az e helyütt Mariann álnév alatt futó Görög Zitáról. Amikor aztán mégis azt a mesébe illő lehetőséget kínálja fel neki ezüsttálcán az élet, hogy megismerkedhet álmai nőjével, ő mindezt rábízza a vakszerencsére: feldob egy érmét, s ha fej, odamegy és megszólítja, ha pedig írás, egész hátralévő életében verheti - mármint fejét a falba. És a barom először tényleg beletörődik, hogy írás. Természetesen hamarosan mégiscsak összegabalyodnak útjaik, amit bonyolít, hogy a jó reklám miatt a nő úgy tesz, mintha járnának. A fiú meg karót nyelve bólogat mellé. A szereplők között találjuk továbbá a nagyszerű Pindroch Csabát, a gerinctelen manager figuráját keltve életre, illetve néhány jelenet erejéig a mindig remek Tahi Tóth László is felbukkan.

Magyarországon filmet forgatni azért jó, mert az egy négyzetkilométerre jutó gyönyörű nők száma toronymagasan itt a legtöbb az univerzumban. Erre építeni egy projectet pedig csak látszólag ötlethiány, valójában a földön emberemlékezet óta heverő kincsért történő lehajolás. Ugyanakkor azért működik a magyar narancs-effektus, hisz az álmodozás egy romantikus találkozásról a tengerparton-típusú jeleneteket továbbra is sóderbányák mellett vesszük fel a szennytől zöld Duna partján, "de a mienk". Ilyesfajta romantikus vígjátékkal igazából még senki nem próbálkozott a hazai mezőnyben, így mindenképp dicséretes, hogy valaki vette hozzá a bátorságot. Persze nem nagy csoda felfedezni, hogy történetet illetően komoly hasonlóság érhető tetten a Sztárom a párom című nagysikerű angol darabbal, ám ezt csak mint irányadó alkotást jegyezzük meg. (Ez volt ugye az a Hugh Grant és Julia Roberts által játszott remek, amiben a csóró, de kedves értelmiségi fickó jön össze az agyonajnározott színésznővel.)

Aki érzett már - nyilvánvaló okból - viszonzatlan rajongást egy pusztán óriásplakátokról, tévéképernyőkről és újságcímlapokról ismert nő iránt, annak semmiképpen nem szabad kihagynia a Fej vagy írás című új magyar vígjátékot. Hisz legalább álmodjuk meg, hogy az a bálvány nem is olyan elérhetetlen...