Hol van az ürgelyuk?

A zsánerfilm hálás dolog, hiszen az adott műfaj jól bejáratott eszközei kézre állnak, és nem csak a közönségnek, de a készítőknek is biztos támpontot nyújtanak. Ha valaki westernt néz, akkor magányos főhősre, rosszarcú fegyveresekre, megmentésre váró hölgyre és az isten háta mögötti ivóra számít, még akkor is, ha mindez a távoli magyar pusztán, Kelet-Európa szívcsakrájától kicsit délre, aztán balra található.

Sok-sok Kalasnyikov

Egy fekete bőrű férfi gyalogol a végeláthatatlan pusztában, rajta napszemüveg és bőrdzseki, vállán spottáska, a Marseillest fütyörészi. A férfin látszik, hogy nem akárki. Ő az idegen, aki új helyre érkezik, aki mindent gondosan megfigyel, és nem ijed meg senkitől. Egy kicsivel később azt is megtudjuk, hogy a neve Francis, Romániában játszó afrikai focista, aki egy megbundázott meccs miatt bújkálni kénytelen, és egy távoli tanyán húzná meg magát. A helyet egy banda irányítja, akik a libatartástól a cigaretta csempészésen át az illegális szemétlerakásig mindenben benne vannak, és a tanya többi lakója afféle modern rabszolgaként dolgozik nekik – és Francisnek is ezt a sorsot szánják. Egy sikertelen szökési kísérlet után elkerülhetetlen a leszámolás, amiről már csak azért is tudjuk, hogy véres lesz, mert a szereplők fele még a WC-re is Kalasnyikovval jár. Ami azt illeti, ennyi Kalasnyikovot még az iraki vagy szíriai harcokról szóló beszámolókban is ritkán látni.

A mexikóiak most románok

Hajdu Szabolcs ötödik nagyjátékfilmjében nem akar mindent a szánkba rágni, és ehhez a western toposzai és kliséi tökéletes eszközök: egyes jelenetek félbemaradnak, szereplők eltűnnek, majd újra felbukkannak, anélkül, hogy ezzel megakadna a történet. Ezt a történetet ugyanis régről ismerjük John Ford, John Huston vagy Sergio Leone filmjeiből, és szépen kipipálhatjuk minden lépését. Van elhagyatott vasútállomás, az ivóba belépő idegen, szúrós tekintetek, nyargaló paripák, és van főgonosz és annak rosszarcú csatlósai. Csakhogy a mexikói banditák helyett román bűnözők vannak – magyar szó alig hangzik el, tört angolsággal, románul vagy franciául beszélnek inkább. A Délibáb azonban legalább annyira szerzői film, mint western, bár sokkal, de sokkal szikárabb, mint Hajdu bármelyik korábbi filmje – meglehet, hogy a rendező szívére vette előző nagyjátékfilmjét, a Bibliothèque Pascalt érő, időnként elég kegyetlen kritikákat, és rengeteg, már leforgatott jelenetet vágott ki a végső verzióhoz. Ez a szikárság jót tesz a filmnek, bár, ha tiszteletreméltó mértéktartással is, de maradtak Hajdura jellemző kis epizódok és szereplők, és a végső leszámoláson is látszik, hogy művészfilmes munkája. 

A fekete férfi

A film irodalmi alapanyagául szolgáló a Ház a térkép szélén című Tar Sándor-novellában a főhős még egy környékbeli pitiáner bűnöző, akiből a forgatókönyvet Jim Starkkal, Jim Jarmusch, régi alkotótársával és Lovas Nándorral közösen jegyző Hajdu csinált fekete focistát – a sportoló szál szintén a rendező védjegye. Az anyagi gondok miatt sokáig kényszerpályán lévő film főszerepére aztán sok név került szóba – köztük Richard Ayoade és Chiwetel Ejiofor is -, és szinte véletlenül kötöttek ki a már 57 éves Isaach De Bankolénál, aki tökéletes választásnak bizonyult. Az ő rezzenéstelen arca adta el Az irányítás határai című Jim Jarmusch filmet, és most is ugyanez történik. De Bankolé nélkül a Délibábnak nem lenne komoly súlya, de az ő tekintete még a napszemüvegen keresztül is úgy hozza a figurát, hogy semmit nem kell hozzátenni. Egy ilyen figura különösen jól működik egy számára idegen közegben, a jellegzetesen kelet-európai tanyavilágban, amelynek itt minden részlete szinte szereplőként jeleik meg. A melléképületek, a csűrök, lakókocsik, szerszámok, kutak és persze az egészet körülvevő puszta, amit a kamera is nagyon szeret. Olyan szépen van megfestve mindez, hogy az ember azt keresi: hol vannak az ürgelyukak?

Kinek ajánljuk?
- Akiknek sok volt a rendezőtől a Bibliothèque Pascal.
- Akik tanyán nőttek fel.
- Akik mindig szívesen nézik Török-Illyés Orsolya játékát.

Kinek nem?
- Akik lemondtak már a művészfilmről.
- Akik szerint a pusztán ne forgassanak filmet.
- Akik szerint Didier Drogba nem is jó focista.

7/10