Így készült a L'ecsó

Mindenki kedvenc patkányos-éttermes filmjét elképesztő alapossággal animálták meg. Tudj meg mindent a Pixar Oscar-díjas animációjáról!

  • A L’ecsó lett a Pixar és a Disney első közös filmje, azt követően, hogy a Pixar 7,4 milliárd dollárért a mikiegeres stúdió tulajdonába került.
  • A film alapötlete Jan Pinkavától származik, aki már 2001-ben kidolgozta a karaktereket, a díszleteket és a sztori alapjait. A Pixar vezetősége azonban nem bízott abban, hogy a korábban csak egy rövidfilmet készítő animátor képes megbirkózni a feladattal, és a történet se győzte meg őket teljesen, ezért 2005-ben átadták a projektet A hihetetlen család rendezőjének, Brad Birdnek. Pinkava ezután felmondott a stúdiónál, de a neve ott a stáblistán mint az „eredeti sztoriötlet” szerzője és társrendező.
  • Bird legfőbb változtatása az volt, hogy Gusteau nála meghalt, Skinner és Colette pedig nagyobb szerepet kapott, illetve újraterveztette a patkányokat, hogy jobban hasonlítsanak az igazi patkányokra.
  • A patkányok külsejét, különös tekintettel az orra és a fülre, azután dizájnolták újra, hogy Debbie Ducommun patkányszakértő a patkányai közül néhányat elvitt a művészeti és animációs részlegnek, hogy tanulmányozzák őket. Közel egy éven át tartották háziállatként őket a stúdió folyosóján.

  • Hogy az animátorok időt és memóriát spóroljanak, az emberkarakterek nem kaptak lábujjat.
  • A főszereplő patkányon, Remyn 1,15 millió szőrszálat rendereltek (a renderelés fotórealisztikus, háromdimenziós megjelenítés – a szerk.), Colette-en 115 ezret. Egy átlagembernek 110 ezer szőrszála van.
  • Bird ügyelt rá, hogy amikor csak lehetséges, Colette-en női animátorok dolgozzanak.
  • Az animátorok beöltöztettek egy embert séfegyenruhába, és beküldték egy medencébe, hogy kiderüljön, a ruha melyik része tapad a testéhez, és hol lesz átlátszó. Erre azért volt szükség, hogy minél hitelesebben tudják animálni azt a jelenetet, ahol Skinner vizes lesz.
  • Az ételek megjelenítésében is maximális hitelességre törekedtek az animátorok. Lefotózták, ahogy a különféle gyümölcsök elkezdenek megromlani, hogy minél valóságosabban kinéző rohadó élelmiszereket tudjanak animálni.
  • A filmet megelőzően Brad Bird, Bradford Lewis producer és néhány stábtag elutazott Párizsba egy hétre tanulmányútra. Motorral körbejárták a várost, és csúcskategóriás éttermekben ettek.

  • Az animációs csapat tagjai Thomas Keller séf éttermében, a szakács mellett dolgoztak, hogy beletanuljanak a konyhaművészetbe. Keller az eredeti szinkronban cameózik is egyet, sőt a Remy által elkészített lecsó is az ő találmánya. A valóságban minimum 4 óráig tart az elkészítése.
  • A főgonosz Skinner arcát és arckifejezéseit Mischa Auer Oscar-jelölt színészről mintázták, de testalkata és a gesztusai miatt Louis de Funèsre is hasonlít. A nevét B.F. Skinner pszichológusról kapta, aki patkányokat tanulmányozott a róla elnevezett Skinner-dobozokban, ahol az állatoknak meg kellett nyomniuk egy gombot, hogy enni kapjanak.
  • Skinner mondata, az “Üdv a pokolban” utalás lehet Gordon Ramsay A pokol konyhája című műsorára, ahol szintén elhangzik ez a kifejezés.
  • Linguini teljes neve Alfredo Linguini. A Fettuccine Alfredo egy tésztaétel is, amelyet az olasz séfről Alfredo di Lelióról neveztek el. A Linguini a linguine többes számú alakja, ami egyfajta hosszúkás, keskeny, a spagettihez hasonló tészta.

  • Remy apja, Django a híres belga cigányzenész, Django Reinhardt után kapta a nevét. Ez csak a L’ecsó DVD-kiadására extraként felkerült Barátod, a patkány című rövidfilmből derül ki, mert a karakter neve a filmben nem hangzik el.
  • Anton Ego mintájául a múlt század egyik leghíresebb francia színésze, Louis Jouvet szolgált. Főleg a testalkatát és a beszédstílusát másolták le.
  • A rágcsálóirtással foglalkozó üzlet, amelynek a kirakatában halott patkányok lógnak, valóban létezik. A Párizsban található Destruction des Animaux Nuisibles 1872 óta működik.
  • A Pixar jó szokása szerint a L’ecsó is tele van a stúdió többi filmjére vonatkozó utalásokkal. Amikor például Remy először mászik elő a csatornából, megugatja egy kutya, amelynek csak a sziluettje látszik, de így is kivehető, hogy megtévesztésig hasonlít az akkor még bemutatás előtt álló Fel! Dugjára.
  • A Pixar-filmjeiben nem szokták az alkoholt reklámozni, de itt szinte minden jelenetben látható bor. Alkoholt legközelebb a stúdió filmjei közül csak a 2018-as A hihetetlen család 2-ben lehetett látni, amit szintén Brad Bird rendezett.
  • A filmben látható járművek és a technológia alapján feltételezhető lenne, hogy az 1950-es vagy 60-as években járunk, Gusteau végrendeletén azonban a 2004-es dátum látható.

  • A stúdiónak nem volt könnyű dolga, amikor próbált marketingpartnereket találni – egyetlen élelmiszerrel foglalkozó cég sem akarta, hogy összekapcsolják a nevét egy patkánnyal.
  • A Pixarnál amiatt is aggódtak, hogy a nézők nem fogják tudni kiejteni a film címét, ezért az összes plakáton és traileren feltüntették a fonetikus átírást.
  • A többi Pixar-filmhez képest a L’ecsó nem döntött bevételi rekordot, kivéve Franciaországban, ahol a cselekménye játszódik.
  • A Wall-E bemutatójáig a L’ecsó tartotta az animációs filmek mezőnyében a legtöbb Oscar-jelölés rekordját (5).
  • A Disney legendás animátora, Victor Haboush, aki olyan klasszikusokon dolgozott, mint a Csipkerózsika (1959), a Susi és Tekergő (1955) vagy a 101 kiskutya (1961), úgy nyilatkozott, hogy a L’ecsó a legjobb animált film az 1940-es Pinokkió óta.
  • Ez volt a néhai Anthony Bourdain kedvenc, étellel foglalkozó filmje. Szerinte minden stimmel benne a különféle fogásoktól a legapróbb részletekig, és sikerül úgy megragadnia a gasztronómia iránti szenvedélyt, ahogy az csak nagyon kevés filmnek.
  • A L’ecsó bemutatója után jelentősen megnőttek a patkányeladások.