Így „sajátította ki” a Coca-Cola a Mikulást

Elmeséljük, hogyan vált a piros kabátos öregapó az öröm, az ajándékozás, a buli, és persze a Coca-Cola jelképévé.

Az év végi ünnepi időszak a marketing egyik csúcspontja, aminek ikonikus figurája a Mikulás (vagy más néven Télapó, Szent Miklós). Erről a legendás figuráról egy ideje nem csak az ünnep, az ajándékozás, és a családi összejövetelek jutnak eszünkbe (Amerikában nem a Jézuska, hanem a Mikulás jön szenteste), hanem a Coca-Cola is.

A Mikulás alakja, aki ajándékot hoz a jó gyerekeknek, egy létező személyre, Szent Miklós püspökre vezethető vissza, ám ma ismert megjelenését az üdítőket gyártó cég találta ki. Kezdjük azzal, hogy

Miklós püspök ruházata zöld volt,

ám a Coca-Cola színe a piros, és ma már mindenki a piros Mikulást ismeri. 

Forrás: Coca-Cola

 

Először 1931-ben jelent meg a ma ismert Mikulás, amikor a cég karácsonyi reklámkampányt indított, és ehhez

a Coca-Cola alapszíneit, a fehéret és a pirosat használta.

Ennek alapja egy 1892-ben készült karikatúra volt, amit Thomas Nast rajzolt az amerikai polgárháború idején: ezen egy olyan figura látható, aki az uniós katonákat támogatja, és nagyon közel áll a ma ismert Mikuláshoz.

Forrás: Thomas Nast

 

A The Coca Cola Company az 1920-as években kezdte használni a piros ruhás Mikulást, és különböző magazinokban jelentek meg hirdetések a figurával:

a cél az volt, hogy megváltoztassák azt az elképzelést, hogy a Coca-Cola a meleg időszak itala.

„A szomjúság számára nincsenek évszakok” – szólt a reklámszlogen. 1930-ban Fred Mizen festett egy Mikulást, aki az áruházban Coca-Colát iszik, és ezt használták az ünnepi plakátokra. Akkora siker lett, hogy 1931-től ezt a szimbólumot használták.

Forrás: Coca-Cola

 

A jelenleg ismert Mikulást Haddon Sundblom svéd művész alkotta meg: az volt a kérés felé a vállalat részéről, hogy

a keresztény folklórból ismert barátságos, jámbor Mikulást alkossa meg,

megfosztva az ír mondavilágra utaló, gnóm vonásoktól. A művész 1976-ban hunyt el, egészen addig finomított a figurán: idős korában már a saját vonásait is belefestette. 1931 és 1966 közt készült képeit a mai napig használják a Coca-Cola reklámokban.

(via Chron)