Híres színészek tizenéves klónjai, erőltetett párbeszédek, konzervatív filmezés - megszületett az első tinifilm a vicces vöröske és a szőke "ordas prosti" európai pasitúrájáról: az Apám beájulna. A Kontroll sikere után ismét egy tizenéveseknek szánt közönségfilm a mozikban.
Salinger Richárd (28) elsőkönyves író egy tini lelkivilágába képzelte magát az Apám beájulna című bestsellerével, Sas Tamás rendező (46) pedig a Szerelemtől sújtva című filmjében bújt "fiatal lányok bőrébe". Találkozásuk az Apám beájulna regény filmre adaptálásánál sorsszerű volt. Az első tinifilm megszületésének hála néhány közhellyel gyarapult az "ahogyan a férfiak a nőket elképzelik" címen felhalmozott tudásanyag: eszerint a tizenéves lányok sokat beszélnek és érdekli őket a szex. És ez így rendben is van, hiszen ahogy Enyedi Ildikó rendező mondja: tiszteletreméltó, ha egy elsőfilmes nem akar egyszerre sokat kifejezni.
Szarka sokat tanul az "ordas prostitól"
A mozgóképmentes bölcsésztanulmányai után Salingernek ugyanis ez az első forgatókönyve. A 17 éves Szarka, "egy nagyon nagyszájú lány" fecsegi el a történetét, onnantól kezdve, hogy elutazik a Balatonra dolgozni, és "egy nagyon szép" szintén 17 éves, szőke bombázóval, Barbival megismerkedik, egészen odáig, hogy útra kerekednek és fiúk után kutatva végigjárják Európát.
Szarka saját fejlődésregényét (mert lányoknak is lehet ilyen) meséli el, vagyis hogyan tanulja meg használni a testét. Az állandó monológ a regényt olvasmányossá tette, de a filmet inkább hangjátékká bénítja. Cselekmény pedig csak akkor következik - először a film harmadánál - mikor Szarkán kívül mások is szóhoz jutnak. Mindez Sas Tamás társforgatókönyvírói mukája ellenére sem jó értelemben "nem filmes".
"Vigyázat, nagyon kúl!"
A figyelem középpontjában az erőltetett, modoros párbeszédek, monológok állnak. A regény szlengjét, ha jól emlékszem, maga a szerző minősítette eredeti kreálmányának. A saját találmányként tekintett "full milliomos", "gigaideges" kifejezéseket a "kéró", "ótvaros", "buznyák"-szerű divatjamúltabbakkal keveri. A párbeszéd minősége néha egészen a Barátok közt dialógusainak szintjére merészkedik: Ne rázkódjál itt úgy mint egy centrifugás mosógép. Ez egyáltalán nem izgató, meg semmi.
A filmet nézve valószínűleg a szerző is megdöbbent, hogy mennyire hülyén hangzik mindez valódi tizenévesek szájából. A mélypont azért a filmplakát Vigyázat, nagyon kúl szlogenje, ami pont olyan, mint amikor középkorú, pénzéhes bácsik próbálnak 17 éves gimnazista módjára beszélni. Javaslataink a befektetőknek: Figyuzzatok skacok, überrulez állami steksz közelít, vagy Bakker, mijen sirály MMK-támogatás a horizonton.
Klónok a színfalak előtt
Sas Tamás is tartotta magát ahhoz a koncepcióhoz, hogy semmivel ne terelje el a figyelmet a szövegelésről. Még a helyszín sem lényeges, mintha csak a színfalakat cserélgetnék a lányok mögött, aszerint hol tartanak éppen az útjukon: Siófokon, Krétán, Barcelonában vagy Rómában. (A külföldi forgatás a 280 milliós költségvetés nagy részét felemésztette.)
A színészi játék is háttérbe szorul, a fiatalok irányítás nélkül hozzák hol meglepően természetes, hol meglepően ripacs formájukat. Elég annyi, hogy nagy színészeink gyerekeit láthatjuk, ráadásul a 16 éves Gáspár Kati Bánsági Idlikónak, a 15 éves Máté Marci Máté Gábornak a hasonmása. Szerepel még Haumann Péter fia, Máté is, mint csábító Zenész. A 19 éves Csősz Boglárka az egyetlen szereplő, aki nem színészpalánta: a szőke "ordas prostit", Barbit játszó lány Erdély szépségkirálynője és két "nagyon híres videóklip sztárja". Negyvenes valójában feltűnik még Kulka János és ötvenesként Kern András is.
A 60 feletti Ragályi Elemér operatőr konzervatív és korrekt filmezése a pörgő tinifilm imidzséhez kevésbé illik. A drága, mégis hihetetlenül gagyi trükkök és egy-két rossz ütemben vágott klip-jelenet is maximum csak fiatalosította a képi világot a fiatalítás helyett.