A humánus érzelmek változtathatnak a mocskos utcák "antihumán-szakán" edződött bűnfiú életén. Ben Affleck második rendezésében újra ifjúkora városának (Bostonnak) sötétlő kerületébe kalauzol, ahol a fegyverzajban nem hallatszanak a szerelem jobbító szavai. Elvileg.
"A bostoni trilógia"
"Lopni, mennek lopni..." – Doug (Ben Affleck), Jem (Jeremy Renner), Gloansy (Slaine) és Desmond (Owen Burke). Rabolni pontosabban, mert Bostonban a bűnözők nagypályán játszanak, és a fiúk a helyi menők a szakmájukban, és általában sikerre is viszik, amit elterveznek. Az amerikai nagyváros igazi bűntanya, ki más tudná jobban, mint a Bostonban nevelkedett Ben Affleck. Tulajdonképpen sajátságos trilógiát alkot a keleti parti metropoliszban játszódó három filmje, a Good Will Hunting (amiért forgatókönyvírói Oscar-díjat kapott Matt Damonnal közösen), a Hideg nyomon és most a Tolvajok városa. Közös bennük a városi helyszín és a társadalmi peremvidék közege, aminek tagjai mondhatni "beleszületnek" a törvény kívüliségbe, amiből a jó érzésűek, egy jó barátnak vagy egy szerelemnek köszönhetően, próbálnak kikászálódni.
"Az amerikai nyócker"
Affleck második rendezői munkája során újra csak irodalmi alapanyaghoz nyúlt, amíg a Hideg nyomon egy Dennis Lehane-regény nyomán született, most Chuck Hogan írása (Prince of Thieves – kb.: tolvajok hercege) szolgáltatta az alapot. Ezúttal a dél-bostoni Dorchester helyett Charlestown (élet-) veszélyes kerületében járunk, ami arról nevezetes, hogy az itteni törvényszegők túlnyomó többsége ebből a "bűnös negyedből" származik, kocsi-tolvajok, bank- és emberrablók, kábítószernepperek és gyilkosok. A "bostoni nyócker" fiai nem lacafacáznak, azt teszik, amihez értenek, és amit az évek során (marginális helyzetükből adódóan) megtanultak: a bűnt. A terepismeret személyesebbé (és hitelesebbé, tetszetősebbé) tetszetősebbé teszi Affleck filmjét, reméljük, ezt a profizmusát nem ifjúkori bandázásai révén szerezte (oké, bevalljuk, ilyesmiről nem is tudunk), csak mint bostoni lakos, hideglelősen bámulta az eseményeket, és felnőttebben igyekezett mögéjük is látni.
"Fegyverek közt hallgatnak a múzsák?"
Ebből a nehéz levegőjű miliőből nincs – nem nagyon létezik – kiút. Az erőszakkal élők végzete általában az erőszak, egy a rendőrökkel vívott tűzpárbajban bekapott halálos golyó, vagy – jobb esetben – a börtön. Persze, mindig akad, aki megpróbálja, hogy változtasson. Doug (Affleck) erőszakkal él, barátai (társai) csupán a zűrös kerület legáltalánosabb szabályát alkalmazzák, vedd el, ami kell, és élj, ahogy tudsz, mielőtt megölnének. Pénzszállító autókat és pénzintézeteket fosztogatnak, zömében nem üres kézzel távoznak, azonban az egyik bankrablásuk során kénytelenek egy pénzintézeti tisztviselőnőt túszul ejteni. Hiba, de Claire (Rebecca Hall) kiszabadul, és utána folytonosan attól retteg, hogy a nevét és a címét tudó bűnözők megtalálják és végeznek vele. Némiképp akkor nyugszik meg, amikor néhány nap múltán megismerkedik egy vonzó és védelmező sráccal – akiről fogalma sincs, hogy nem más, mint Doug, az egyik korábbi elrablója...
"Majdnem telitalálat"
Affleck tud rendezni – ezt már láttuk a Hideg nyomokban is. Akkori, karcosabb munkája nem igazán tett gesztusokat a mainstreamnek, a főszerepet is maga helyett öccsére, a családi sztárstátuszban hátrébb álló Casey-re osztotta. A Tolvajok városában hasonlóképpen érezhető (és látható) Ben Affleck hangulatteremtő és ábrázoló képessége – értő módon tudja bemutatni bűnfilmjének közegét –, ügyes színészválasztó és irányító készsége (kiváló Jeremy "A bombák földjén" Renner játéka, de epizódjaikban remekelnek Pete Postlethwaite és Chris Cooper is). Az akció- (üldözéses-lövöldözős) jelenetek rutinosan megkomponáltak, mintha Affleck évek óta erre szakosodott volna. A veretes bűndráma helyett azonban a Tolvajok városában az érzelmek dominálnak, akárha egy jól irányzott szerelem képes volna kiragadni a gazemberség mocsarából a tulajdonképpen jó főhőst, ami akár még működhetne is, csak nem ilyen sematikusan. Kevesebb líra, (még) több kiábrándítóan nyers valóság kellett volna. Ettől függetlenül a Tolvajok városa fokozottan ajánlott darab, nem utolsó sorban kimunkáltsága, szimpatikus régi vágásúsága miatt.
Kinek ajánljuk?
- A Szemtől szembe című alapmű kedvelőinek.
- Akiknek egy bűnfilm nem merül ki az akciókban.
- Akiket a Hideg nyomon című munkája már meggyőzött: Affleck tehetséges rendező.
Kinek nem?
- Akik Ben Affleck szívtipró tekintetéért járnak moziba.
- Akik nem szeretik a dilemmázó bűnözőket (kedvencük, aki tölt és lő, és nem beszél).
- Nyolcadik kerületieknek.
8/10