Erdőszéli házas, családgyilkolós, személyazonosság-megkérdőjelezős, kísértetes thrillert láttunk már épp eleget, ettől függetlenül lehetne még maradandót alkotni a témában. Jim Sheridannek sajnos nem sikerült, legalábbis nem a jó értelemben.
A férfi, aki otthagyta menő állását a válságban
Will Atenton (Daniel Craig) felmond munkahelyén, a New York-i könyvkiadónál, hogy idejét első regénye megírásának és családjának szentelhesse. Feleségével, Libby-vel (Rachel Weisz) és két kislányukkal a városból egy romantikus vidéki házba költöznek, az idill azonban nem tart sokáig. Valaki figyeli őket, a szemközti szomszédnő (Naomi Watts) is furcsán viselkedik, hamarosan pedig kiderül, hogy az évek óta üresen álló házban öt esztendővel korábban megölték a ház asszonyát és a két gyermeket. A gyanúsított a férj volt, aki némi terápia után most ismét szabad. Meg tudja-e védeni Will a családját? A rendőrség miért nem veszi őket komolyan? És egyáltalán ki volt a gyilkos?
Mint a faék
[img id=313623 instance=1 align=left img]A film első fele tulajdonképpen tűrhető. Ha a körmünket nem is rágjuk le, azért akad némi feszültség, bár a forgatókönyv már ekkor sem hagy sok találgatni valót a tettes kilétét illetően. De ekkor még bízunk benne, hogy az író majd meglep minket valamivel. Ez aztán meg is valósul, hiszen döbbenten konstatáljuk, hogy a történet oly mértékben ostoba, amire egyáltalán nem számítottunk. Hiszen ki feltételezte volna egy olyan kaliberű rendezőről, mint Jim Sheridan, és olyan híres és/vagy tehetséges színészekről, mint Daniel Craig, Rachel Weisz, Naomi Watts, Elias Koteas és Marton Csokas, hogy nevüket és arcukat adják egy a "B"-filmek színvonalát is alulról súroló történethez. A sztoriról nehéz lenne bármit is mondani anélkül, hogy azt a kevés "poént" is le ne lőnénk, de annál a pontnál, amikor kiderül, mivel magyarázza a forgatókönyv a nő és a két gyerek halálát, még a legjámborabb nézők zsebében is kinyílhat a bicska.
Ezt nem kellett volna
Az ír Sheridan nevét olyan remek alkotások fémjelezték eddig, mint A bal lábam, az Apám nevében, A bunyós, az Amerikában és a Testvérek. Igaz, rendezői lépései egyszer már 2005-ben is megbicsaklottak, amikor elkövette a 50 Cent főszereplésével készült Pénzed vagy életed című filmet. Persze olyan alapanyagból, mint most David Loucka forgatókönyve, még neki is lehetetlen lett volna kihozni valami értelmeset. Daniel Craig minden tőle telhetőt megtesz, hogy hitelesen ábrázolja a főhős külső-belső küzdelmeit, a csinos szőke és barna hölgyeknek, Watts-nak és Weisznek azonban nem sok játéktér adatott. A két remek karakterszínész, a görög származású Koteas és a magyar származású Csokas képességeit sem tudta kiaknázni a szkript, így nekik jóformán csak egy köznevetség tárgyát képező jelenet jut a film vége felé. Vannak filmek, amelyeknek sosem lett volna szabad elkészülniük – az Álmok otthona is ilyen.
Kinek ajánljuk?
- Akiket kielégít Daniel Craig néha felvillanó meztelen felsőtestének látványa.
- Akik Jim Sheridannek mindent megbocsátanak.
- Akik szeretnék látni a filmet, melynek forgatásán összejött Daniel Craig és Rachel Weisz.
Kinek nem?
- Akik egy misztikus thrillertől izgalmakat, kiszámíthatatlanságot, hátborzongatást várnak.
- Akik Jim Sheridantől jó filmet várnak.
- Akik azt gondolják, hogy ilyen szereplőgárdával egy film csak jó lehet.
3,5/10