Dettre Gábor hét éve húzódó, 260 millió összköltségvetésű filmje végre a mozikban. Sok változáson ment keresztül, a címe előbb csak Tabló volt, majd Hangyaégetés lett, aztán Romazsarura váltott, hogy végül viszszatérjen az eredetihez, alcímmel kiegészítve.
A végső változat tulajdonképpen zseniális, hiszen pontosan leírja a filmet. Épp olyan megdöbbentő, mint maga a film.
A Tabló meghökkentő vállalás, hiszen egyértelmű a valóságkritikus korrajzra tett kísérlet már abból is, ahogy a kisebbségek megjelennek a vásznon, illetve ahogy a szereplők a legváratlanabb helyzetekben szóba hozzák egymás származását, vagy épp a kisebbségi létezéssel kapcsolatos gondolataikkal hozakodnak elő. És ha ez életszerűen zajlana a filmben, ha kevésbé a rasszista sztereotípiák szerint haladtak volna az alkotók, nem is lenne baj. Sajnos nem így történt. A valósághűségtől szándékai szerint is távolságot tartó mozgókép másképpen emelkedett el a realisztikusságtól, mint azt Dettréék gondolták - annyira tipikus, annyira társadalmi tabló akar lenni, hogy az már hihetetlen. Itt mindenki cigány, zsidó vagy ősmagyar. Senki sem csak ember.
Bár kétségkívül vannak erényei (ilyen Tóth Zsolt operatőr munkája, amikor a természet vagy közeli arcok a téma, a legtöbb színész játéka vagy a kerek, idézhető mondatok - ez utóbbi egyik legjobb írónk, Podmaniczky Szilárd érdeme), talán a legunalmasabb krimi, amit láttam. Persze lehet az alcímben foglaltakkal védekezni, csak az az érzésem, hogy akkor igazán jó egy krimi, aminek társadalmi üzenete van, ha az előtér, vagyis a bűnügyi szál izgalomban tartja a nézőt. A Tablót azonban egy slendriánabb Columbo-epizód is lenyomja. Dióhéjban: egy cigány származású nyomozó korrupt társaival egy újgazdag millio mos műkereskedő megölése ügyében kutakodik. Az áldozat maga is egy kegyetlen állat. A gyanúsított cigány. A főhőssel együtt, aki egy elég butácska zsaru, a néző is sokszor értetlenkedik.
Már önmagában az unalmas, hogy az utóbbi húsz évben majdnem minden filmben Mucsi Zoltán a főszereplő (természetesen Scherer Péterrel az oldalán). Ami nem azt jelenti, hogy rossz színész lenne, vagy ne tenne meg mindent a hitelesség érdekében. Csak azt, hogy egy idő után megszokja a néző az arcát. Megszokja és megunja. És akármekkora színész, nem hisszük el neki, hogy cigány. Nem tudni, hogy Mucsi Zoltán cigány származású-e vagy sem. De azt igen, hogy az egyébként tehetséges színész hiteltelen ebben a szerepben. Érthetetlen számomra, hogy miért nem mondjuk a filmben mellékszerepet kapó, roma származású Nyári Oszkár lett a roma származású zsaru. Túl egyszerű lett volna.