Ó azokért a kitörölt fotókért, de kár! Meghaltak párszázan, de nem probléma. Egy-két vonat kisiklott, egy-két kés suhant, meg egy csomó pénz elveszett, de az ugye kit érdekel. Amikor a félelem igazgat a transzszibériain, és kattan a Delete all.
Szóval van egy vasútmániás ürge (Woody Harrelson), aki nem hajlandó repülőre ülni, amikor zötykölődhet és fagyhat meg a transzszibériai expresszen. Felesége is szívesen fagy vele, amíg ki nem derül, hogy teljesen ártatlanul sodródnak bele egy szövevényes kábítószerügybe. Tekeredik Vlagyivosztoktól Kínán át Moszkváig, mint a hosszú vonat. Szó sok ne essen róla, sok fordulat és izgalom után mindenki ártatlan lesz, a jó pedig elnyeri méltó büntetését.
Mert bizony hamarabb kiderülnek itt a turpisságok, mint azt szeretnénk valójában, így néhol már nemigen akad meglepetés. Orosz vadkelet viszont annál inkább. Mindig is csodálkoztam azon, miféle fura szerzetet látnak nyugaton a keleti emberekben. A hideg van, sötét, nyomor és szomorúság már-már természetes. A klasszikus kérdésre várok már egyszer: "és mit eszik?" Az oroszokról is megvan a véleményünk. Durvák és közönségesek. És persze nem viccelnek, ha pénzről, olajról vagy anyácskáról van szó. Így aztán a Gulágként ábrázolt vidéki szállodákkal és a elírt vízumért levágott lábujjakkal betették a széket az európai és amerikai fenék alá. Országimázs by Russia. És csend és hó és halál.
ImageVan tehát egy klisékkel telepakolt, gyakran eléggé kiismerhető, ám helyenként kellően izgalmas krimi. Amolyan egynyári sláger. Egytéli, akarom mondani. A műfaj kedvelőin kívül azonban másoknak is tudom ajánlani, és erre két indokom is van. Az egyik Emily Mortimer, a női főszereplő. Nem is annyira a játéka, hanem maga a szerepe. A film majd mindegyik képsorán szerepel, az elején nagyon jól fölépített karaktere van, és mindehhez hihetetlen jó arca. A másik három szereplő a legegyszerűbben kiismerhető, Jessie szerepe azonban mindennél jobban meg van írva, fel van öltöztetve meg minden ? egyszóval ki van találva. Na és persze ott vannak a fotók. A film elején egyfolytában, később sajnos egyre ritkábban látjuk a történéseket Jessie ? ki más ? fényképezőgépén keresztül. A kínai cserekereskedelem, az orosz vastemető, a régi ortodox templomok maradványai, a hó, az igazi szocreál helyközi busz és még egy csomó minden elmesélhetetlen, de nagyon élő fotó kapott helyet a masinán. Egy ilyen kiállításra befizetnék. Ha a nagy félelem közepette nem lett volna az a Delete all...