Vakvágányok

Egyes filmek már megérkezésük előtt vihart kavarhatnak. Az Intim fejlövés a filmszemle intenzív közegébe érkezve kiszűrette a publikummal azon tulajdonságait, ami miatt szerethető, karakteres film lett. Hús-vér film hús-vér figurákkal, 4 férfi, 4 szexuális zavar, 4 tönkrement kapcsolat - húsba vágó, eddig föl nem tett kérdések botrányosan kevés pénzből.

Szajki Péter első filmje nemcsak erről, hanem 700,000 (!) Ft-os költségvetéséről is volt híres, ami nem határos módon áll a csodával, hanem azon jóval túl van. Főleg ha azt vesszük, Gáspár Tibor és lánya, Gáspár Kata, Nagy-Kálózy Eszter és Szabó Győző, igen, s nemcsak egy rövid blikkre szerepel; s nemcsak ő, hanem az előbbiek is komoly szerepet vállalnak. Nem döbbenet: elképzelhetetlen.
Ebben a filmben egyébként sincsenek jelentéktelen vagy éppen fölösleges szerepek. Kézben tartott, feszes tempójú film, négy különböző, egyébként azért változó minőségű szállal. Egy dolog közös benne, a szexuális vakvágány. Kapuzárási pánik, szexuális éretlenség, transzvesztitizmus és "egyszerű" házassági hűtlenség.
A kezdeti jelenetváltogatások közepette megismerjük a különböző helyzetképeket: a netes pornótól kezdve a gyanakvó férjen át a gyanúsan ideális, házasságra készülő jegyespárig. Az "alapozás" után pedig szépen egyesével megyünk bele a bonyodalmakba, és itt kezdődik a lelki hullámvasút, egyes jól sikerült részeken pedig nem árt karfába kapaszkodni. Gyakran eszembe is jut egy - talán gyakran oda is gondolt - lehetséges előd, példakép: a Közelebb. Nemcsak szókimondásával, hanem azzal az érzékenységgel, azokkal az erős lelki erőszakolásokkal, ami erre a filmre is jellemző.
Két erősebb történet után azonban két gyengébb következik, talán a végére már elfárad a figyelmünk is. Sokkal inkább érzem azonban mégis, hogy az első két történet élettel teli, a második kettő pedig kicsit elrugaszkodik attól. Az ötvenes éveiben járó férfi (Gáspár Tibor) netes tinédzserfogdosása, amolyan lolitás déjavu-je az öregedő férfiak fantáziából mrá ismert, eddig azonban meg nem mutatott problémája. A történet azonban akkor nyer teljességet, amikor a feleség, a - mint mindig - most is zseniális Nagy-Kálózy Eszter összehozza a problémát saját maga évek óta húzódó, mindent megmagyarázó betegségére.
A mindennemű társas kapcsolatra képtelen huszonéves fiú (Kovács Lehel) önállósági törekvései nemcsak az önálló lakásban, hanem a megfelelő szexuális gondolkodásban is meg kell, hogy nyilvánuljon. A szép szomszédlány (Gáspár Kata) esete sokkal inkább az állatot szólaltatja meg, majd taszítja vissza a reménytelenségbe, az eset pedig méginkább elmélyíti a problémát.
Az ilyen jól kimunkált és átbeszélt, valóban az utcán heverő témaként szereplő problémák után kicsit kevéssé tud minket megérinteni a férfiként megszülető, majd magát nővé operáltató mennyasszony története. Szabó Győző, mint vőlegény hisztije érthető, világába azonban nehezen tudjuk magunkat beleképzelni.
A felesége által megcsalatott férfi ugyan sokak kérdése lehet, a megfáradt film azonban már csak az in flagranti helyzet drámaiságával és a fegyver ijesztőnek szánt, de sokszor fölösleges megoldási kényszerébe torkollik.
Noha veszít kezdeti erejéből, az Intim fejlövés mégis becsülendő film. Fiatal, gyakran még egyetemista színészgárdájához jó aránnyal van vegyítve egy-két tapasztalt név, akinek már lendületből, mégis természetesen jön a megcsalt feleség alakítása. Szajki Péter filmjét látták, a huszonnegyedik órából.