Paolo Coelho népszerű kisregényének filmváltozatában minden megvan az eredeti műből, csak a lényeget felejtették ki.
Paolo Coelhot bizonyára nem kell senkinek sem bemutatni: a brazil írónak legalább annyi rajongója van mint ahány csúfolója akad, a Veronika meg akar halni című kisregénye mégis kitüntetett helyen van az életműben. Számos színpadi és zenés feldolgozása mellett kevesen tudják, de több filmváltozatban is elkészült, az HBO műsorán bemutatott amerikai verzió mellett létezik egy japán és egy pakisztáni változat is. Sőt: több rockzenekar is megénekelte már Veronika sorsát - nem is kell messzire menni, a magyar Hangmás együttesnek is van egy azonos című, elég népszerű dala egy bekattant nagyvárosi csajról: http://www.youtube.com/watch?v=w2G94pSAPV8
Merthogy Veronikának ugyan mindene megvan, mégis úgy dönt, hogy véget vet életének. A kisregény eredeti helyszíne Ljubljana és Veronika a halálálra várva egy magazinban arról olvas cikket, hogy az emberek azt sem tudják, hogy hol van Szlovénia. Gyógyszer- és alkoholgőzében felháborodott levelet ír az újságnak, ami egyben kulcsa is lesz túlélésének. Emily Young filmváltozata New Yorkban játszódik, és bár Veronika továbbra is szlovén származású, amerikai magazinjában már arról olvas cikket, hogy "a zöld az új fekete". Illetve még egy fontos különbség van: ugyan Coelho főszereplője alig 24 éves, mégis úgy döntöttek, hogy az ekkor 32 éves Sarah Michelle Gellar kapja a szerepet. Így viszont egészen más hangsúlyt kap a karakter: a munkában, párkapcsolatokban, az unalmas munkában való kimerülés a regényben nem kap olyan nyomatékot, mint itt a film nyitányában.
A regény nyilvánvalóan részletesebben tudja bemutatni a különös pszichovilla, a Villetje működését és az ott élő figurákat, a filmváltozat alig 100 percének erre esélye sincsen, így az intézmény csak háttere lesz Veronika kissé nagy vonalakban vázolt lábadozásának A középpontban továbbra is az őrület és a normalitás áll, illetve ezek különböző nézőpontjai, de a valódi konfliktusok és drámai csúcspontok helyett csak Sarah Michelle Gellar zongorázik vég nélkül.
Emily Young rendező tehát elsősorban a romantikus szálat domborította ki a történetben, ehhez azonban a Jonathan Tucker által alakított férfi főhős semmilyen szempontból nem lett elég erős partner. Eleve kihívásokkal teli szerep egy katatón fiú megformálása, de Tucker leginkább tágra nyílt szemeivel adja át a karakter lelkében dúló indulatokat, így aztán nehéz kettejük románcát igazán átélni és őszintén szurkolni. A mellékszereplők közül mindenképpen ki kell emelni az azóta már a Fighter - A harcosban nyújtott szereplésért Oscar-díjas Melissa Leot és a Harry Potter Remus Lupinjaként megismert David Thewlist, aki a klinika vezetőjét alakítja - és ha már itt tartunk, Blake doktornál sokkal jobb terapeutát látni mostanában az HBO képernyőjén Dargay András személyében a Terápia című sorozatban.
Még a zenei anyagról kell megemlékezni: Veronika ugyanis a világ egyik legtökéletesebb dalára viszi véghez címadó tettét: a Radiohead Kid A albumát tolja a lemezjátszójába és az Everything in its right place című dalára nyeli egymás után a pirulákat, a fináléban Lou Reed dala, az After Hours csendül fel, a főcím alatt pedig a Goldfrapp Clowns című szerzeménye szól.
Szóval végülis minden stimmel ebben az adaptációban, és talán ha nem ismernénk az eredeti alapanyagot, akkor meg is elégednénk ezzel a tucat romantikus történettel, így viszont a lényeget ugyanúgy hiányoljuk belőle, mint Veronika a metrón utazók szeméből a csillogást.
Pontszám: 2,5
Kinek? Öngyilkosjelölteknek semmiképpen sem, inkább Coelho-fanoknak.