Wasabi - mar, mint a mustár

Jean Reno ma már filmeket visz a hátán, pedig valamikor őt sem ismerte a magyar közönség. Legtöbbször a kemény fickót játssza, de ez a beskatulyázás jól áll neki - valameddig. A "Leon, a profi", a "Mission: Impossible", a "Ronin", a "Bíbor folyók" vagy a "Rollerball" filmekben a keménység, a rendíthetetlenség, a feszesség és a férfiasság megjelenítője, olyan, mint a Wasabi, ami mar, mint a mustár.

Jean Reno rendőrt alakít, lágyszívű, de kemény rendőrfelügyelőt legújabb filmjében, a Wasabi-ban. Lágyszívű rendőrt kissé drasztikus, bár - szó se róla - célravezető eszközökkel. Legtöbbször nem kérdez se előtte se utána. A jobb öklét használja, esetenként a pisztolyát, és ha kedvenc játékszere nincs kéznél, megteszi egy-két golfütő is.

Hubert-t, nagy szerelme, Miko már vagy 19 éve elhagyta, de fényképe még szilárdan áll asztalán, más nő után nem nézett, hivatásának élt és emlékeinek. Drasztikus módszerei miatt azonban egy időre a leállósávba kényszerül, így hódolhat profi szinten űzött hobbyjának, a golfnak s mielőtt elhatározhatná, hogy több időt szentel magánéletének, esetleg családot alapít, telefont kap Japánból. A telefon túlsó végén egy közjegyző arról számol be, hogy a 19 éve nem látott szerelme a minap elhunyt s végrendeletében őt nevezte meg egyedüli örökösének, és haladéktalanul Japánba kell utaznia, hogy átvegye örökségét. A főnöke már rég beleegyezett, a jegyeket lefoglalták, kifogások nem maradtak, irány a Távol-Kelet.

Irány Japán, egy az európai ember számára szokatlan kultúra, a Yakuza hazája, a harcművészetek birodalma. Hubert-re is meglepetések várnak, néha ő sem akar hinni fülének, pláne szemének, de nagy örömmel találkozik régi cimborájával, Momoval, aki szintén örül a majd két évtizede nem látott barátnak.

Hubert és Momo érdekes egyensúlyt kölcsönöz a történetnek. A megjelenésben és karakterben is jócskán eltérő figurájuk nem hagyja a filmet kizökkenni sem a merevség, sem a könnyedség felé: Reno rezzenéstelenségét Muller mimikája jól kisegíti, kiegészíti. A film épp csak rámerészkedik az akcióműfaj porondjára, csippent belőle, de nem akar kimondottan azzá válni, nem akar sémára működni, inkább Reno karaktere körül építkezik. Renoban pedig jól megfér a minden harsányságot nélkülöző humor a kevés beszédű pontos játék mellett.