Ha húsvét, akkor nyúl, már nem is tudom miért, és ha nyúl, akkor kapásból beugrik a Gyalog-galopp vérengző nyula, Tapsi Hapsi, Roger nyúl és oly sokan mások, viccesek és kevésbé viccesek egyformán.
Hógolyó – A kis kedvencek titkos élete (2016)
A tavalyi év nyulas szempontból erős volt, két nagyon sikeres egészestés rajzfilm is főszereplőként hozta őket. A New York csatornában élő, kidobott kiskedvencekből hadsereget toborzó Hógolyó telitalálat volt az alkotóktól: vicces, fenyegető és totál zakkant, és ahogy sárgarépából egy másodperc alatt álkulcsot készít vagy sintéreket intéz el, az mesteri. Persze gyerekfilmről van szó és valahol benne is ott lakik a meg nem értett jobbik énje, közvetlen a pszichopata vadállat mellett, de addig igazán szórakoztató, amíg az elő nem kerül.
Judy Hopps - Zootropolis - Állati nagy balhé (2016)
2016 legjobb animációs és legtöbbet kaszáló animációs filmje ugyan „csak” egy Golden Globe-díjat gyűjtött be, de a díjak a vitrinbe valók. A film legfőbb erőssége maga az alapkoncepció, a város, ahol kicsi és nagy, hús- és növényevő együtt lakik, ráadásul elképesztő mennyiségű színes egyéniség van köztük. Ilyen az icipici rendőrlány, Judy Hopps is – ez ugyebár beszélő név, le is lehetett volna fordítani -, akinek pont termete miatt van bizonyításkényszere a testületnél. Ehhez egy simlis róka lesz a segítségére, a többi pedig már filmtörténet. Judy egyébként fantasztikusan lett megrajzolva, külön kiemelném, milyen szépen süt át a fény a fülein!
A vérnyúl - Wallace & Gromit: Az elvetemült veteménylény (2005)
Nick Park és stúdiója, az Aardman Animations első teremtménye volt még az 1990-es évek elején Wallace, a kissé nyámnyila brit vidéki úriember és meglepően intelligens kutyája, a problémamegoldásban jeles Gromit, akik ebben az egészestés munkában egy rejtélyes kártevő, egy vérnyúl ellen veszik fel a harcot. Egy rágcsálóhárító rendszerük van ugyanis, amely humánus módon tartja távol a szent kerteket megszállni szándékozó nyúlhadat, de egy hatalmas, rejtélyes, zöldségdúló "fenevad" kezd garázdálkodni a környéken. Gyurmafiguráink tartogatnak egy sor meglepetést, mivel a „vérnyúl” nem is rágcsáló eredetű, és számolhatjuk a pörgős történet során elejtett filmes utalásokat is.
Frank - Donnie Darko (2001)
Richard Kelly filmje nem véletlenül vált kultuszdarabbá: összetett, mégis egyszerű, elgondolkodtató, de baromi izgalmas és rengeteg rétegen működik. A középpontban pedig egy Frank nevű hatalmas, fenyegető képű nyúl áll, aki a főhős, a tini Donnie viselkedését irányítja. Frank eltorzult hangon beszél, arcán valamiféle fekete maszk van, és, hogy lelőjem a poént, valójában egy felsős srác a gimiből, aki egy autóbalesetben halt meg, csak ugyebár az idővonalak szépen megkeverednek, és ez a film lényege. Frank veszi rá Donnie-t, hogy mindenféle őrültséget csináljon, de arra is, hogy lebuktassa a hazug prédikátort és megmentse szerelmét. Ikonikus figura.
Bruce Willis - Világgá mentem (1994)
Bruce Willis egy nagy, rózsaszín húsvéti nyuszi jelmezben rág répát és osztja az életvezetési tanácsokat egy kisfiúnak, aki nem más, mint a későbbi Frodó úrfi, vagyis Elijah Wood. Willisnek nyilván jól áll a nyuszijelmez is, mint minden más, de azért egy kicsit meghökkentő, ahogy győzködi a kicsi főhőst, hogy tényleg ő a húsvéti nyuszi. Később kevésbé meghökkentő jelmezekben is visszatér, de ez a csúcs, és nyilván nem Willis legjobb filmjéről beszélünk, gyanítom, az olvasók zöme nem is hallott még róla. ami nem is véletlen. Hogy miért bólintott rá erre a felkérésre pályafutása csúcsán, az rejtély, de a nyuszijelmez nagyon menő!
Renée Zellweger - Bridget Jones naplója (2001)
Nyuszijelmez és nyuszijelmez között is van különbség, például anyagköltségben, hiszen a Bridget Jones által az első részben viselt Playboy nyuszi "mez" jóval lengébb viselet, mint Bruce Willisé. A dolog szépséghibája, ha valaki nem emlékezne a történetre, hogy hősnőnk tévedésből veszi fel a rajta majdnem szétrepedő jelmezt egy olyan rendkívül konszolidált buliba, ahol senki sem öltözött be, hogy még jobban leégesse magát leendő nagy szerelme előtt. Persze a Bridget Jones-filmek erről szólnak, a túlsúlyosan is vonzó hősnő megannyi próbatételéről a boldogság felé vezető utján. A Playboy nyuszis jelmezzel egyébként ugyanebben az évben Reese Witherspoon is bepróbálkozott, neki jobban is állt, de abban nem volt semmi vicces.
Tapsi Hapsi - Zűr az űrben (1996)
Tapsi Hapsi és a Bolondos Dallamok csapata bajba kerül, amikor szembeszáll a Földre érkezett apró kis űrlényekkel, akik pillanatok alatt képesek új képességeket magukévá tenni, például hatalmassá és nagyon gyorssá válnak. Ez ugyebár azért gond, mert egy mindent eldöntő kosárlabdameccset kell velük vívniuk, de nyuszinknak szerencsére van egy olyan barátja, akire mindig számíthat. Ő a világ legnagyobb kosárjátékosa, Michael Jordan, és ott van a segítőkész Bill Murray is. A film nyilvánvalóan a majdnem tíz évvel korábbi Roger nyúl sikerének hatása alatt született, de érdekes módon sem történetben, sem (vegyes) technikában nem tud túllépni saját előképén, de a kosaras részek nagyon jók!
Roger nyúl – Roger nyúl a pácban (1988)
A film legfőbb érdeme a vegyes, élő és rajzolt szereplőgárdán kívül az, hogy a világhírű amerikai rajzfilmhősök szinte mindegyike felbukkan hosszabb-rövidebb ideig a vásznon, Walt Disney Miki egere éppúgy, mint a Warner Bros stúdióhoz tartozó Tapsi Hapsi, és még nagyon sokan mások. Az alaphelyzet pedig a klasszikus whiskey-gőzös, cigarettafüstös negyvenes években játszódik, részben a klasszikus rajzfilmhősök ekkori aranykora, részben a történet bűnügyi témája miatt, ami így egy ízig-vérig film noir történetként pereg, ironikusan felvonultatva a műfaj összes „kliséjét”, a magányos, kiégett magánnyomozótól, a szexi ’végzet asszonyán’ át, a nagy bűnügy leleplezéséig. A kísérletező kedvű Robert Zemeckis munkája három Oscar-díjat elnyert a különböző effektek kategóriáiban.
Caerbannog gyilkos nyula - Gyalog galopp (1975)
Az ugye már rég szállóigévé vált, hogy „a nyúlon túl?”, és tudjuk, mi vár az elbizakodott lovagokra, amikor szembeszállnak a szörnyeteggel, bár Tim, a varázsló figyelmeztette őket. A Monty Python társulat agymenésének, a gyilkos fehér nyuszinak állítólag van némi alapja, legalábbis kulturális értelemben. A Notre-Dame gótikus katedrálisának homlokzatán például egy gyáva lovag egy nyúl elől menekül, hasonló szerepel több régi állatmesében és egy 1350 körül másolt miniatúrán is. Az állattal végül az Antiochiai Szent Kézigránát végez – amelynél háromig kell számolni eldobás előtt, nem négyig vagy kettőig, és végképp nem ötig.
Harvey -
(1950)Ki gondolta volna, hogy egy ilyen ősrégi klasszikus filmben már olyan elképesztően modern ötleteket sütöttek el, mint a főhős Harvey névre hallgató képzelt barátja, egy két méter magas nyúl? Pedig Mary Chase eredeti drámája még régebbi, 1944-ben mutatták be, majdnem kétezer előadást élt meg és Pulitzer-díjat nyert, a megfilmesítési jogokért pedig akkoriban gigászi összeget, majdnem egymillió dollárt fizetett a stúdió, olyan sokat, hogy még a hatalmas siker sem hozta vissza ezt az összeget. Bár az írónő szerette volna, hogy a film legvégén a nézők is láthassák Harvey-t, hogy ne higgyék teljesen bolondnak az alkoholista főhőst, akinek minden lépésénél ott van a nyúl – és akit James Stewart alakít -, a producerek leszavazták, és jól döntöttek.