12 dolog, amit nem tudtál a Szombat esti lázról

1977. december 12-én tartották minden idők egyik legjobb táncos filmjének ünnepélyes díszbemutatóját New Yorkban – a Szombat esti láz így épp szombaton 43 éves. Ennek örömére íme egy tucatnyi érdekesség a forgatás kulisszái mögül!

1. Nem tartozik ugyan a filmtörténelem legdrasztikusabb súlyváltásai közé (Christian Bale óta meg pláne nem), de John Travolta a karcsú diszkótáncos, Tony Manero szerepe kedvéért napi több mint 3 kilométert futott és minden nap három órát táncolt, hogy jó formában legyen – ennek köszönhetően végül 9 kilótól szabadult meg.

Az Annette-et megformáló Donna Pescow ezzel szemben hízott a szerepe miatt, mivel a filmesek eleinte túl csinosnak találták. A színésznő 18 kilót szedett fel, ezenkívül visszaszoktatta magát eredeti brooklyni akcentusához (amiről előtte kínkeservvel szokott le, amikor az American Academy of Dramatic Arts nevű intézményben tanult). A forgatás után persze Pescow azonnal megszabadult az akcentustól és a kilóktól is, mivel más produkciókban mindez inkább hátrányt jelentett volna.

2. Amikor John Travolta meglátta a You Should Be Dancingre felvett szóló táncjelenetének nyers verzióját, teljesen kiakadt, mivel szinte csak közelikből lett összevágva – miközben ő rengeteget dolgozott a látványos koreográfián. A színész még azzal is fenyegetőzött, hogy otthagyja a produkciót, amennyiben ez a változat kerül be a filmbe. A helyzetet végül Robert Stigwood producer oldotta meg, aki elismerte, hogy Travolta elvárásai jogosak, és engedélyt adott rá, hogy a sztár a vágószobában személyesen felügyelje a jelenet újravágását. Ahogy azt a lenti videón is láthatjuk, a képsor végül szinte kizárólag totálokból lett összerakva, így gyönyörűen látszik minden mozdulat.


3. A filmvégi táncjelenet forgatásakor Travolta két egyforma öltönyt használt, mivel tánc közben annyira átizzadta a ruhadarabot, hogy kellett egy tartalék, amíg az első két felvétel között megszárad. Tony Monero ikonikus fehér öltönyét egyébként később elárverezték: 145 ezer dollárért (42,8 millió foriéntért) kelt el, és egy híres amerikai filmkritikus, Gene Siskel szerezte meg, akinek saját bevallása szerint a Szombat esti láz volt a kedvenc filmje: vagy tizenhétszer látta.

4. Joey szerepére Ray Liotta és David Caruso is esélyes volt (végül ez lett Joseph Cali első filmszerepe), Stephanie Manganót, a női főszereplőt pedig majdnem Jessica Lange, Kathleen Quinlan, Carrie Fisher vagy Amy Irving formálta meg – utóbbi színésznő csak az utolsó körben esett ki Karen Lynn Gorney miatt.

5. A Szombat esti lázban feltűnik John Travolta két családtagja is: nővére, Ann a pizzáslányt játssza (aki a nyitó főcím alatt látható a lenti videóban), édesanyja, Helen pedig a festékboltbeli nőt, akinek Tony az elején a festéket viszi.

6. A Szombat esti láz forgatása Brooklynban zajlott, eredeti helyszíneken, és ez nem egyszer okozott gondot a filmeseknek. Feltűnt ugyanis a stáb környékén néhány önjelölt kis helyi maffiózó, akik védelmi pénzt szerettek volna kizsarolni belőlük. Érveiket nyomatékosítandó

még egy házi készítésű bombát is robbantottak

a forgatás helyszínéül szolgáló diszkóban, de szerencsére nem voltak túl profik, mert sem emberéletben, sem az épületben nem esett kár. De az egyik producer állítása szerint a békesség kedvéért azért a filmesek fizettek egy kis pénzt a helyi menő csávóknak.

A gengszterpalántákon kívül a forgatás a helyi hászid zsidó közösség szemét is szúrta (csak nyilván egészen más okból), ezért egyszer még a munkálatokat is megzavarták azzal, hogy feltűntek a helyszínen, és megpróbáltak felborítani egy, a stábtagok által használt autót.

7. A produkciót azonban ezek után egy még szomorúbb ok miatt kellett egy rövid időre leállítani: azért, hogy John Travolta részt vehessen barátnője, Diana Hyland temetésén, aki mindössze 41 éves korában, mellrákban halt meg. Travolta és a szintén színész Hyland nem sokkal korábban együtt játszottak a The Boy in the Plastic Bubble című tévéfilmben, és a színésznő volt az, aki bátorította Travoltát, hogy vállalja el a Szombati esti lázban Tony Manero szerepét.

Forrás: CBS via Getty Image

 

8. A Szombat esti lázzal szinte eggyé vált a film címadó dalát is jegyző Bee Gees zenéje – ehhez képest elég meglepő, hogy eredetileg a zenekar egyáltalán nem volt bevonva a projektbe. A felvételek során főként Stevie Wonder és Boz Scaggs zenéjére táncoltak a szereplők, csak amikor az énekesek nem egyeztek bele dalaiknak a filmben való szerepeltetésébe, akkor keresték meg a filmesek kvázi az utolsó utáni pillanatban a Bee Geest, amelynek tagjai éppen Észak-Franciaországban vettek fel egy lemezt.

De a srácok szerencsére vállalták a beugrást, így az általuk külön a Szombat esti lázhoz írt számok (amelyeket állítólag egy hétvége alatt dobtak össze) kerültek be utólag a filmbe,

azóta pedig a legendás filmzenék és betétdalok sorába.

A Bee Geesnek a Szombat esti lázhoz kiadott filmzenei albuma egyébként akkora siker lett, hogy 1979-ben, nagyjából 25–27 milliós eladással megdöntötte minden idők legnagyobb példányszámban eladott zenei albumainak a rekordját. Öt évvel később Michael Jackson Thrillerje ugyan a maga 35 milliós példányszámával lenyomta a Saturday Night Fevert, de a legtöbb példányban eladott filmzenelemezek toplistáján egészen 1992-ig, a Több mint testőr filmzenei album megjelenéséig tudta tartani magát.

9. Abban a jelenetben, amikor Tony apja ad egy tockost a fiúnak, mire az felkiált, hogy „hé, vigyázz a hajamra!”, a szóban forgó mondat nem szerepelt a forgatókönyvben – Travolta saját, őszinte szavai voltak, mivel tényleg nagyon nehéz volt belőni a szerephez szükséges frizurát. De annyira passzolt a karakterhez, hogy az alkotók benne hagyták a végső verzióban.

Ehhez hasonlóan az a rész (lásd lent), amikor Connie, miközben a táncparkettre sétál Tonyval, ráteszi a kezét a fiú fenekére, a figurát alakító színésznő, Fran Drescher saját mozdulata volt, de az alkotók úgy gondolták, egy Connie típusú lány is pont ezt csinálta volna, szóval a rögtönzés bekerült a filmbe. A színésznő egyébként utólag elárulta, hogy a fent már említett táncjelenetben, amikor Tony szólót táncol, ő pedig eleinte vele táncol, majd a háttérből figyeli, nem volt rajta fehérnemű. Ez egyébként (legalábbis a melltartó hiánya) látszik is a fentebb beágyazott videón.


10. A Szombat esti láz Norman Wexler által írt forgatókönyve alapjául egy, a New York magazinban 1976-ban megjelent szociográfia szolgált, Nik Cohn újságíró Tribal Rites of the New Saturday Night című riportja, ami a brooklyni munkásosztálybeli fiatalokról festett hiteles képet. Évtizedekkel a cikk és a film megjelenése után, 1996-ban Cohn bevallotta, hogy az írás nem a valóságon alapult, fikció volt az egész: a figurákat is ő találta ki, jórészt saját, észak-írországi fiatalkorának alakjai alapján.

11. John Travolta először azt akarta, hogy a diszkóban viselt öltönye fekete legyen – egészen addig, amíg fel nem hívták rá a figyelmét, hogy a diszkó sötétjében partnernője ruhájának a vöröse sokkal feltűnőbb lesz, mint az ő háttérbe olvadó fekete öltönye. Micsoda páva!

12. John Badham rendező a Szombat esti láz DVD-kiadásához felvett audiokommentárban elmesélte, hogy hálából, amiért a film egyik jelenetében jól azonosíthatóan feltűnik egy Trojan márkájú óvszer, a cégtől egy életre elegendő gumit kapott. Badham azonban olyan jószívű volt, hogy az egész adagot elajándékozta.


(via IMDb)