Csokorba gyűjtöttünk egy jó nagy adag érdekességet a legfurcsább szuperhősfilm, a hamarosan a mozikba kerülő Joker kapcsán, amiben szerepel Charlie Chaplin és a napi egy alma is. Meg egy sorozatgyilkos.
1. Bár Todd Phillips a Joker rendezője és forgatókönyvírója, illetve producere még sosem dolgozott Joaquin Phoenix-szel, ő és a film társforgatókönyvírója, Scott Silver kifejezetten a színészre írta Arthur Fleck szerepét, és nem is volt B-tervük arra az esetre, ha ő nemet mond a felkérésre.
2. A rendező szerint a film egy olyan produkciós cég első projektje lehet, amit kifejezetten azzal a céllal hoznak létre, hogy úgy nevezett stand-alone, vagyis önálló DC filmeket készítsenek a képregényóriás szuperhőseinek történeteiből – ez a cég a DC Black Label lenne, de a Warner Bros. illetékesei még nem bólintottak rá az ötletre.
3. Ezzel a filmmel a színész egyik legnagyobb álma teljesült, Joaquin Phoenix ugyanis mindig szeretett volna együtt dolgozni Robert De Niróval, aki egy Murray Franklin nevű műsorvezetőt alakít.
4. Az első, ún. teaser trailerben hallható dal a "Smile" volt, amit nem más, mint a legendás komikus, Charles Chaplin komponált Modern idők (1936) című filmjéhez. Kevesen tudják, de Chaplin elképesztően sokoldalú művész volt, a Joker alakját pedig sok szempontból róla mintázták, különösen ami a mozgását illeti.
5. Nem Chaplin volt az egyetlen minta: Arthur bohócsminkjét John Wayne Gacy-ről, a hírhedt sorozatgyilkos sminkjéről mintázták, aki Pogo, a bohóc néven lépett fel napközben gyerekek előtt jótékonysági rendezvényeken, míg este gyilkolászott. Az általa használt, jellegzetesen éles körvonalú sminket a bohócok évtizedeken át kerülték, nehogy felidézzék vele a szakmának rossz hírnevet hozó Gacy-t, akinek 33 ismert áldozata volt.
6. Bár a Joker nagyjából 1981 körül játszódik, Todd Phillips úgy döntött, hogy elsősorban az 1970-es években divatos autókat és más járműveket használ fel a filmhez, mert azok szerinte jobban tükrözik vissza a film karcos hangulatát, szemcsés képi világát. Sok járművet különböző múzeumokból kölcsönöztek ki.
7. Egy ilyen forgatás nemcsak a filmesek számára hatalmas logisztikai kihívás, hanem az annak helyet adó városnak is. A Jokert nagyrészt Newarkban, New Jersey államban forgatták, mert a város építészete sokban emlékeztet a 40 évvel ezelőtti New Yorkra, és a forgatás alatt összesen 20 fontos kereszteződést zártak le a forgalom elől, és 29 rendőrtisztnek volt a kifejezett feladata, hogy a gyalogos- és járműforgalmat a megfelelő alternatív útvonalakra terelje.
8. A Jokert eddig eljátszó három színész - Jack Nicholson, Heath Ledger és Jared Leto – már mind nyert Oscar-díjat (Ledger pont a Joker megformálásáért kapta a díjat A sötét lovagban (2008) -, míg Joaquin Phoenix “csak” három jelöléssel dicsekedhet, de ez a szerep meghozhatja a szerencséjét.) A maga 173 centijével egyébként Phoenix az eddigi legalacsonyabb színész, aki a gonosz bohóc bőrébe bújt.
9. Bár szuperhősfilmről van szó, a rendező mellőzte a látványos számítógépes effekteket, inkább hagyományos módszerekkel dolgozott, például statisztákkal. Összesen 4000 statiszta kapott munkát a forgatás alatt, bár ilyen sokan nem szerepelnek egyetlen jelenetben sem. A legnagyobb tömeget 455 háttérszereplő alkotta, és őket Jersey Cityben terelték össze egy, a filmbeli Wayne Hall előtti tömeggyűlésre. Ezt a stáb a John F. Kennedy sugárúton forgatta le, ami a New York-i Fifth Avenue pontos mása.
10. Bár a már emlegetett Wayne Hall külső jeleneteit Jerseyben vették fel, a belső részeket Brooklynban forgatták le a legendás Kings Theaterben, ami a maga 3676 ülőhelyével korának egyik legnagyobb filmszínháza volt. 1929-ban nyitották meg és 1977-ben zárt be, majd sokáig üresen állt, ám egy 93 millió dolláros felújítás után 2015-ban újra megnyitotta a kapuit előadóművészeti központként.
11. Ahhoz, hogy eljátssza Arthur Fleck karakterét a Jokerben, Joaquin Phoenix összesen 52 fontot, vagyis majdnem 24 kilót fogyott le. Ezt úgy érte el, hogy hetekig sokszor nem evett mást, mint napi egyetlen almát. Ez komoly fejtörést okozott a rendezőnek, mert ezzel nem maradt lehetőség az olyan gyakran használt utóforgatásra, amikor hetekkel később új jeleneteket vesznek fel vagy újraforgatnak valamit, ami nem sikerült elég jól. Todd Phillips-nek ezért több részt is újra kellett írnia, hogy semmiképpen ne kelljen semmin változtatni.
12. Arthur Fleck naplót vezet az életéről, ami teli van versekkel, észrevételekkel és rengeteg rajzzal, firkálmánnyal. A szöveget Joaquin Phoenix írta a saját kézírásával, amit aztán a kellékesek beszkenneltek és két erre szerződtetett grafikus rajzaival keverték össze, majd kinyomtatták és lefűzték az egészet – ami majd a közeljövőben rendkívül értékes filmes emléknek fog számítani, főleg azután, hogy a film elnyeri a legfontosabb díjakat.
13. A film azon jeleneteit, amin Arthur a földalattin utazik - és ezek elég fontos jelenetek -, New York City metróhálózatában vették fel, azon belül is Brooklynban és Bronxban. A forgatócsoport öt különböző metróállomáson dolgozott, amik közül volt olyan, amit már évek óta nem használtak, és rémes állapotban voltak, de a mai napig is használt állomás is volt köztük. Ezeken olyan jeleneteket is felvettek, amiken valódi metrószerelvények robognak át és valódi utasok állnak a peronon, de a filmbeli szerelvényeket egy közlekedési múzeumból kölcsönözték ki.
14. A film egyik legfontosabb hangulati eleme a zene volt Todd Phillips rendező elképzelésében, aki most először dolgozott együtt az ismert izlandi zeneszerzővel Hildur Guđnadottirral, aki azonnal nekiállt komponálni, amint elolvasta a forgatókönyvet. A zeneszerzőnő legutóbb a Csernobil című sorozat zenéjén dolgozott – elég hatásosan!