A kilencvenes évek legjobb elfelejtett filmjei – 1. rész

Hal Hartley édes-bús melodrámájától kezdve Kathryn Bigelow egyik legjobb alkotásán át Reese Witherspoon és Thandie Newton első filmjéig nagyon megéri leporolni ezeket a kis remekeket.

Évtizedről évtizedre évente több száz premiert láthatunk a mozikban, ezért nem csoda, hogy számos olyan film létezik, amely valahogy elkerülte a legtöbb néző radarját, így szinte egyáltalán nem beszélnek róla. Biztos mindenkinek van olyan személyes kedvence a kilencvenes évekből, amire – hiába nagy a keletje a kilencvenes évek nosztalgiának – rajta kívül csak nagyon kevesen emlékeznek. Íme az egykori videotékák gyöngyszemei, a magyar HBO hőskorának legjobb darabjai, amiket a streaming szolgáltatóknak hála manapság is el lehet csípni!


Adj rá kakaót! (1990)

Mark Hunter (a fiatal Christian Slater briliáns alakítása) nappal szégyellős középiskolás, éjszakánként viszont átvedlik menő kalózrádióssá, aki forradalmi beszédekkel tüzeli fel a környék fiataljait. Allan Moyle filmjében a kötelező szerelmi szál mellett (egyik iskolatársnője megpróbálja kinyomozni a fiú igazi identitását) olyan súlyos kérdések kerülnek szóba, mint a homoszexualitás, az öngyilkosság vagy az oktatási jogok. A mű középpontjában álló tinédzserkori elidegenedés és önkifejezés témája pedig hihetetlenül szépen öregedett, hiszen ha a kalózrádiót lefordítjuk podcastre vagy YouTube Live-ra, bárki tud azonosulni vele a mostani generáció tagjai közül is.

A semmi ágán (1990)

Még mielőtt Wes Anderson vált a független filmek koronázatlan királyává, Hal Hartley volt az, aki ontotta magából az indie szappanoperákat – csak ezek az értelmiség helyett a munkásosztály berkeiben játszódtak. A semmi ágán két fiatal sorsszerű és az egész életüket megváltoztató találkozását meséli el. Maria megesett középiskolás, akit kidobnak otthonról, és a fiúja is ejti, Matthew pedig ugyanakkora eséllyel lehet a lelki társa, mint egy potenciális sorozatgyilkos. Hartley tipikus X-generációs filmjében inkább a szavak peregnek, nem az események, és zavarba ejtően nehéz eldönteni róla, hogy komédia vagy tragédia – mégis imádni való.

Kék acél (1990)

Korunk legjobb rendezőnőiről szóló összeállításunkban azt írtuk Kathryn Bigelow-ról, a filmtörténelem eddigi egyetlen Oscar-díjas rendezőnőjéről, hogy a legtökösebb női direktor, mivel igazi terepe az akciófilm, amit a közvélekedés szinte kizárólag a férfiakkal azonosít. Holtpont című munkájáról természetesen szinte mindenki hallott, de nem kevésbé kiváló zsarudrámája, a Jamie Lee Curtis főszereplésével készült Kék acél méltatlanul lett elfeledve.

A film főhőse egy zöldfülű rendőrnő, aki rögtön első szolgálati napján kutyaszorítóba kerül, mivel lelövi egy rablógyilkosság potenciális elkövetőjét, annak fegyvere azonban eltűnik, így nem igazolja semmi a meséjét. Közben pedig a pisztolyt a helyszínről eltulajdonító férfi beteges játékba kezd a nővel. A Kék acél primer szinten, thrillerként is rendkívül izgalmas, emellett pedig nagyon sokat mond a nemiség, a hatalom és a társadalmi nemek témakörében is.

Flört (1991)

John Duigan coming of age filmjében (ami nem összekeverendő Hal Hartley 1995-ös, szintén Flört című romantikus drámájával) olyan, azóta hollywoodi sztárokká lett nagyságokat láthatunk életük első, egyik első vagy nagyon korai szerepében, mint Thandie Newton, Naomi Watts és Nicole Kidman. De a Flörtnek maradandóbb értékei vannak a „miből lesz a cserebogár?” primer érdekességénél. A lista többi szereplőjétől eltérően nem amerikai, hanem ausztrál film 1965-ben játszódik egy ausztrál magániskolában, ahol egymásra talál két lázadó tinédzser: egy Danny nevű kívülálló fiú és egy Thandiwe nevű ugandai lány (az ő kívülállását talán nem kell külön hangsúlyozni).

A két szerelmes tini keserédes románca során nemcsak a flört, a csók, az előjáték vagy a szex szépségével ismerkedik meg, de olyan témák kapcsán is új tapasztalatokra tesz szert, mint a demokrácia, a globalizáció vagy a forradalom. Az író-rendezőnek pedig még az apró finomságokhoz is van érzéke, így egysíkú negatív karakterek helyett élettel és több réteggel tölti meg a minden tinifilmben kötelező ellenlábasokat és iskolai zaklatókat. Ennek köszönhetően a Flört nagy kedvence lehet a fent említett sztárok rajongóin kívül szinte mindenki másnak is.

Holdember (1991)

Szintén bűbájos felnövekvéstörténet a Holdember, ami a Ne bántsátok a feketerigót!, a Kamaszkorom legszebb nyara és a Jövőre veled ugyanitt című klasszikusok révén ismert Robert Mulligan utolsó rendezése – főszerepben a 14 éves Reese Witherspoonnal! 1957 nyarán járunk, az amerikai délen, ahol rendhagyó szerelmi háromszögnek lehetünk szemtanúi. A Witherspoon által alakított 14 éves Dani beleszeret a 17 éves szomszéd srácba, aki azonban inkább a kislány korban sokkal inkább hozzá illő nővérét választja. De sebaj: Dani azért így is megteszi az első lépéseket a nővé válás útján, hiszen megismeri a féltékenységet. A Holdember pedig különösen érzékenyen és sok humorral idézi fel bennünk, milyen is volt az első szerelem egyszerre vonzó és taszító élménye.


Összeállításunkat hamarosan folytatjuk...


(via Collider)