Építészhorrorral rukkolt elő a Blumhouse stúdió

Ezúttal Amanda Seyfried és Kevin Bacon a horrorspecialista stúdió kiszemelt áldozata, de kapunk egy modern kísértetházat is, és nagyon sok ijesztő dolgot.

A Jason Blum nevével fémjelzett Blumhouse Production több mint másfél évtizede ontja magából a hollywoodi mércével nagyon olcsó, de többnyire minőségi horrorfilmeket, egy olyan márkát építve fel, amit ma már nem lehet figyelmen kívül hagyni. A szakmában már magasan jegyzik a Blumhouse filmeket, egy-egy új cím bejelentése eseményszámba megy, pedig Mr. Blum a recepten egy fikarcnyit sem változtatott az elmúlt években. A filmek a lehető legolcsóbban készülnek, nagy sztárok nélkül, de ismert nevekkel, a rendezők jókora kreatív szabadsággal dolgozhatnak, a témáknak mindig van aktuális áthallásuk, a forgalmazás pedig rendszerint széleskörű. Első munkájuk, a 15.000 dollárért készült Parajelenségek (2007) még mindig a valaha készült legjövedelmezőbb alkotás a maga 193 millió dolláros bevételével, azóta pedig behúzták az Insidious - Gonosz lélek (2015), a Tűnj el! (2017) és A láthatatlan ember (2020) látványos sikerét is.

Új címük, a You Should Have Left nem lesz óriási siker, elsősorban azért, mert a koronavírus miatt a Blumhouse kénytelen lesz a neten bemutatni, mégpedig már most, június 19-én, és ehhez képest meglepő, hogy csak most rukkoltak elő az első előzetessel. Ami egyrészt egy elég látványos „építészhorrort” ígér, másrészt pedig olyan, mintha ugyanabban a modern, látványos, de rideg házban játszódna, mint a legutóbbi sikerük, a bántalmazás témakörét is boncolgató A láthatatlan ember – amiben az a vicces, hogy főszereplőnk, Kevin Bacon egyszer már eljátszotta az elég agresszív láthatatlan embert az Árnyék nélkülben (2000). Itt viszont valószínűleg áldozat lesz, aki fiatal feleségével (a mindig remek Amanda Seyfried) és kislányukkal (Avery Essex) béreli ki a gyönyörű, mindentől távol eső házat valahol Walesben, ami valamiféle újrakezdést ígér nekik – szó van egy csúnya perről, ahol végül felmentették, bár még sokan hiszik bűnösnek, és ennek nyilván lesz jelentősége.

És szép lassan kiderül, hogy a ház „él”, árnyékok töltik be, és képes dimenziót váltani – az előzetes legjobban sikerült jelenete nem egy ijesztgetés, hanem az, amikor Bacon és kislánya rájönnek, hogy a ház belül tágasabb, mint kívül, konkrétan lemérve a különbséget. Aztán egyikük naplójában megjelenik a címbéli üzenet, You Should Have Left, vagyis El kellett volna mennetek! – de a figyelmeztetés persze későn érkezik, és ekkor már hőseink is tudják, nem véletlenül kerültek oda, nem ők választották a házat, hanem az választotta ki őket. Aztán elszabadul a pokol, és nagyon ijesztő dolgokat látunk – persze olyasmit, amit ezer más horrorban is láttunk. Merthogy Blumék, illetve a veterán rendező, David Koepp (Mortdecai, Fék nélkül, Kísértetváros) nem találták fel a spanyolviaszkot, csak ügyesen és hatékonyan használják a sablonokat – igaz, a most is előkerülő, túlcsorduló fürdőkádnál elkoptatottabb klisét nehéz lenne találni. A kádat és tartalmát nem számítva a látottak alapján most is profin raktak össze mindent, és gyanítom, hogy a történetben lesz olyan fordulat és mondanivaló, ami most is túlmutat a horror műfaján.