Ez volt az elmúlt év legmegrázóbb filmje

Egy haldokló apának új családot kell találnia hároméves kisfia számára. Az örökbeadás katarikus tanmese megtörtént események alapján.

Egy agyontetovált, harmincas férfi napi rutinjának bemutatásával indul Uberto Pasolini filmje. John ipari alpinistaként tisztítja az ablakokat Belfast utcáin, munka után pedig hazatér hároméves kisfiához, Michaelhöz. Kifésüli a hajából a fejtetveket, mesél neki, majd a közös ima után lefekteti. Másnap az óvoda után meglátogatnak egy tehetős, gyermektelen vidéki házaspárt. Amíg Michael felfedezi magának a házhoz tartozó óriási kertet, a férfi és a nő igyekeznek meggyőzni Johnt arról, hogy tökéletes szülei lennének a kisfiúnak.

Aki úgy ül be a filmre, hogy a címén kívül mást nem tud róla, az ezen a ponton akár még azt is gondolhatja, hogy az egyedülálló apa rossz anyagi helyzete miatt akar lemondani a gyerekéről, és most várja, ki licitál többet érte. Idővel persze kiderül, hogy erről szó sincs, John nem akar kilépni a kisfia életéből, de nincs más választása.

Halálos beteg, és már csak hónapjai vannak hátra.

Dolgoznia kell, amíg fizikailag képes rá, és közben próbálja megtalálni az ideális nevelőszülőket, hogy a gyerek jó körülmények között nőhessen fel. Az idő azonban sürget, a gyámügyisek választ várnak a férfitól, aki a nagy döntés előtt újabb és újabb családokat szeretne még meglátogatni.


Jobb nem belegondolni, milyen feldolgozást kapna a valós eseményeken alapuló történet, ha hollywoodi producerek karmai közé kerülne. Az olasz származású, de évek óta Angliában élő Pasolini szerencsére nem az álomgyári kottát követi, hanem a brit film realista hagyományait. Nincsenek óriási (melo)drámai csúcspontok, könnyzáporos érzelemkitörések, a banális, hétköznapi tevékenységek köré épül a cselekmény: közös reggeli, séta az oviba kézen fogva, bevásárlás együtt a sarki boltban, vita arról, hogy melyik pizsamát kellene felvenni... Mégis különlegesek ezeket a jelenetek, mert mind John, mind a néző tisztában van vele, hogy

az együtt töltött pillanatok száma véges, és a filmnek ez a tudat kölcsönöz egy mindent átható, csendes melankóliát.

Forrás: Mozinet


Az örökbeadást nézve nehéz, sőt lehetetlen nem azonosulni a főhős dilemmájával. Johnnak nemcsak azt kell eldöntenie, mikor és hogyan próbálja megértetni a kisfiával a halál fogalmát – vagy, hogy akarja-e ezt egyáltalán –, de azt is, milyen jövőt szán neki. A családlátogatások során az északír társadalom minden rétege feltárul, a felső-középosztálybeli vállalkozóktól a klasszikus prolikig, akik mindannyian megosztják a nevelési elveiket a férfival. Mi az optimálisabb: ha kiváló anyagi körülmények közt, egykeként vagy szerényebben, de népes családban nő fel a gyerek?

Forrás: Mozinet


Ezeket a dilemmákat John nem mondja ki, mert nem a szavak embere, és nincs is, akivel megbeszélhetné a kétségeit. A nézőnek az introvertált férfi tekintetéből kell kiolvasnia a válaszokat, és ebből a szempontból James Norton tökéletes alakítást nyújt. A klasszikusan képzett londoni színész teljesen eltűnik a vaskos északír akcentussal beszélő belfasti melós figurájában, és

sikerül egy komplett életutat és egy szavakkal kifejezhetetlen sorsdrámát belesűrítenie az apró rezdülésekbe és gesztusokba.

Részben neki köszönhető az is, hogy a Michaelt alakító kissrác (Daniel Lamont) olyan természetesen létezik a kamera előtt, mintha csak az igazi apjával kellene papás-kisfiúsat játszania.


A forgalmazó részéről elsőre talán kamikazehúzásnak tűnhet épp karácsony környékén mozikba küldeni egy ennyire depresszív témájú filmet, Az örökbeadás azonban éppen a családi összetartozás, az önzetlen szeretet és az elfogadás filmje, csak épp a hollywoodi melodrámákra jellemző olcsó szentimentalizmus mellőzésével. Ez persze nem jelenti azt, hogy Pasolini filmje ne facsarná össze a néző szívét

– kifacsarja és össze is töri, de muszáj, mert sírás nélkül nincs katarzis.



A SZESSÖN különleges kiadásában ezúttal akasztjuk a hóhért: nem más püföli a dobot, mint a PORT.hu új videósorozatának munkatársa, a zenei és bulvár tévéműsorokat karcos hangon ekéző blogger, Péter Dávid!