Azt hitte, John Williams zeneszerző csak viccelődik vele.
Steven Spielberg filmjei nemcsak arról ismertek, hogy izgalmas a sztorijuk, kifogástalan a szereposztásuk és makulátlanul vannak megvalósítva, de rendkívül hatásos aláfestő zenéikről is. Mára a rendezőnek szinte állandó munkatársává vált a mindezért felelős John Williams zeneszerző, akivel az 1974-es Sugarlandi hajtóvadászatban kezdődött az együttműködésük, majd az 1975-ös A cápán is együtt dolgoztak.
Az, hogy utóbbi film lett az első igazi nagy nyári blockbuster a mozitörténelem során, nemcsak a hihetetlenül feszült cselekménynek, a lenyűgöző operatőri munkának és a vágásnak köszönhető, hanem nagyon nagy részben Williams azóta ikonikussá vált zenei témájának – ami mindössze két hangból áll.
A két alkotóval nemrégiben interjút készített a The Late Show műsorvezetője, Stephen Colbert, aki azzal a frappáns felütéssel késztette nosztalgiára Spielberget és zeneszerzőjét, hogy
„azért áll-e csak két hangból A cápa, mert ilyen szűkös volt a költségvetés”.
„Őszintén szólva azt hittem, valami viccről van szó, amikor Johnny lejátszotta nekem a házában egy zongorán a dallamot”
– vallotta be a rendező. „Felhívott azzal, hogy megvan a fő téma A cápához, és hogy szaladjak át meghallgatni, aztán amikor átmentem, nagy izgatottan odaült a hangszerhez, és néhány ujjával, tehát nem tízzel, csupán egy párral elkezdte pötyögtetni, hogy tá-dá… tá-dá… stb.
Én meg azonnal nevetni kezdtem, mert tisztában voltam vele, milyen jó a humorérzéke. Bár addig még sosem cukkolt. Szóval kicsit úgy voltam vele, hogy »ó, hát ez Johnny egy új oldala«. Miután már nem először dolgoztunk együtt, azt hittem, most már biztos haverok vagyunk, ezért úgy döntött, hogy megviccel” – tette hozzá. Mikor pedig Williams elkezdte győzködni, hogy márpedig valóban erre a zenére gondolt, Spielberg még mindig hitetlenkedett („ezt nem mondhatod komolyan!”).
(via Far Out)
Nyitókép forrása: Universal / Getty Images