Miért csak az egyik Wachowski ül a Mátrix 4 rendezői székében?

Lilly Wachowski őszintén elmondta, miért tartja távol magát a hollywoodi filmektől, és miért hagyta rá a kultikus franchise-t a testvérére.

Februárban még San Francisco utcáin forgatott a Mátrix 4 stábja, a márciusban Európát is elérő koronavírus-járvány miatt viszont végül nem költözött át a stáb Kaliforniából Németországba, és azt sem tudni jelenleg, mikor fognak folytatódni a munkálatok, és tartható-e még a 2021. május 21-i premieridőpont. Az viszont biztos, hogy a filmet Lana Wachowski egyedül forgatja, a testvére, Lilly Wachowski nélkül, pedig korábban minden filmjüket együtt írták és rendezték a Mátrix-trilógiától és a Speed Racertől kezdve a Felhőatlaszon át a Jupiter felemelkedéséig.

Lana és Lilly (ekkor még: Andy) Wachowski a chicagói AMC River East Theater-ben 2015. február 4-én, a Jupiter felemelkedése díszbemutatóján (fotó: Timothy Hiatt/Getty Images)

 

Lilly Wachowski, aki korábban Andy Wachowski néven jegyezte a filmjeit, nemrég a The Hollywood Reporternek mesélt arról, miért hagyta maga mögött Hollywoodot:

Neheztelek a filmiparra, mert úgy érzem, elpazaroltam rá a személyes időmet. A filmkészítés valójában olyan, mint egy  időgép. Beleülsz, ide-oda kezd rángatni, aztán másfél évvel később kiszállsz belőle, és néha lesz belőle egy film.

A filmipar iránt érzett ellenszenv arra késztette Lilly Wachowskit a Mátrix-trilógia után, hogy már csak a 2012-es Felhőatlasz munkálataiban vegyen tevékenyen részt. A többi projektben a testvére volt a fő döntéshozó, ő maga pedig inkább a tévésorozatok világa felé fordult, és megcsinálta a Netflixnek a Nyolcadik érzék (Sense8) című sci-fi szériát. Lilly Wachowski ráadásul a saját bevallása szerint sokkal nehezebben élte meg a nemváltoztató műtétet is, mint a testvére, aki sokkal hamarabb coming outolt nála, és vett fel női nevet. A frusztráltságát és a dühét már annak idején a Mátrix is leképezte: lényegében az 1999-s kultfilm is a hamis valóságban csapdába esett, kétségbe esett ember allegóriája volt.

A Mátrix rengeteg haragból és dühöngésből született, egy kirohanás volt a kapitalizmus, a nagyvállalati struktúra és az elnyomás minden fajtája ellen. A bennem lévő fortyogó, mardosó düh tulajdonképpen a saját elnyomásomról szólt, hogy folyamatosan arra kényszerítettem magamat, ne valljak színt [a másságomról].

A Mátrix 4 munkálataitól való távolmaradás persze nem jelenti automatikusan azt, hogy Lilly Wachowski soha többé nem akar semmit forgatni, sőt!

Szeretnék minél több queer és transznemű embert a képernyőre vinni, hogy megmutathassuk, mire vagyunk képesek, és milyen csodálatos művészek vagyunk. Ez olyan dolog, amint nagyon nehéz feladni.

(via Movieweb.com)