Sikerfilmek, amiket nagy stúdiók visszadobtak

Persze akkor még nem tudhatták, hogy a produkció sikeres lesz. Így jártak.

Csillagok háborúja

Hiába tarolt az American Graffiti, sem a United Artists, sem a Universal nem akart pénzt adni Lucasnak, a Buck Rogerst és Flash Gordont megidéző űroperájára. A 20th Century Fox nem hajtotta el élből, felkarolták, bár nem a filmet, hanem magát Lucast:  Alan Ladd stúdiófőnök ugyanis egyszerűen nem értette, mi a fenét akar ez a fickó az űrhajókkal meg a robotokkal, de adott neki egy esélyt. Persze az előkészületek, a forgatás nem ment könnyen, akár óriási kudarc is lehetett volna az egész, aztán megtörtént a csoda, és ahogy mondani szokták, a Star Wars 1977-ben filmtörténelmet írt, felrobbantotta a kasszákat, a Universal és az UA döntnökei pedig minden bizonnyal zokogva verték a fejüket a falba, hogy utat mutattak annak a fura űrmeséről hadováló fazonnak.

 

Az elveszett frigyláda fosztogatói

Azt hihetnénk, hogy a nyolcvanas évek legelejére a Cápa, A harmadik típusú találkozások és a Csillagok háborúja elképesztő sikerei után George Lucas és Steven Spielberg, a két csodagyerek, akik gyakorlatilag újraélesztették és újraértelmezték Hollywoodot, azt csinálnak, amit akarnak, és alig bírják magukról lerázni a könyörgő filmstúdiókat, hogy ugyan, forgassanak már nekik valamit. Pedig a 30-40-es évek cliffhangeres kalandsorozatait megidéző, a nácik orra elől híres ereklyéket elcsenő régészprofesszor történetét, no meg annak majdani sikerét a legtöbben kétkedve fogadták. Egyrészt túl drágának találták, másrészt Spielberg óriásit bukott az 1979-es, második világháborús eszement komédiájával, a Meztelenek és bolondokkal. Végül a Paramount adott a filmre szerénynek számító 18 millió dollárt, Spielberg ott spórolt, ahol csak tudott, és megcsinálta a világ legjobb kalandfilmjét.

 

E.T.

Az 1977-es Harmadik típusú találkozások után Spielberg elkezdett dolgozni egy újabb ufós történeten: ez volt a nevezetes Night Skies, amiben – állítólag megtörtént események alapján – rosszindulatú földönkívüliek vesznek ostrom alá egy elszigetelt tanyaházban élő családot. A Frigyláda forgatása közben a rendező Melissa Mathesonnal teljesen átdolgozta a történetet, és a vérszomjas idegen lények helyett megszületett E.T. barátságos figurája. A Columbiánál nem voltak elragadtatva a Disney-mesébe öntött harmadik típusú találkozástól (noha ez egész felületes és igaztalan minősítése a sztorinak), és kikalkulálták, hogy a film nem lehet sikeres. A Universal azonban bizalmat szavazott a forgatókönyvnek, és az E.T. mintegy 800 millió dollárt termelt világszerte, amit a VHS-megjelenés még megtoldott egy laza negyedmilliárddal. 

 

Vissza a jövőbe

A Columbia ismét csak megszívta: Bob Gale forgatókönyvét szintén túl "családbarátnak" gondolták ahhoz, hogy igazán sikeres legyen, és kevesellték benne a szexualitást. A többi nagy filmstúdió sem lelkesedett a történetért, a Disney pedig elhatárolódott attól, hogy egy olyan film jöjjön ki a logójuk alatt, amiben a srác anyja beleszeret a saját fiába. A reményt Robert Zemeckis hozta el, aki A smaragd románcával óriási sikert aratott, és az ő (no meg a producer Spielberg) szárnyai alatt a Universal zöld utat adott a produkciónak.

 

Reszkessetek, betörők!

Az egyik legismertebb vígjáték, nélküle ugye karácsony sincs, és a Warner mégis elzavarta Chris Columbust, amikor a 14 millió dollárban megállapított költségvetésen fölül még 3 milliót kért, mert annyira még szükség volt a filmhez. A rendező felhívta a Foxot, megkérdezte, érdekli-e őket a film, majd 20 perc után már nem a Warneré volt a film. Bánhatták, hiszen 3 millió dolláron bukták el a félmilliárdos box office-t, nem is szólva arról, hogy a Reszkessetek, betörők! a mai napig busásan fial.

(Forrás: Dan of Geek)