A film kulcsjeleneteit kivágták, egy helyen pedig levették a hangot, hogy ne derüljön ki a nézők számára, hogy Freddie Mercury meleg volt, és AIDS-ben szenvedett.
Korábban már írtunk róla, hogy a Queen és a legendás énekes történetéről szóló zenés életrajzi filmet szokatlan módon annak ellenére is bemutatják Kínában (bár először csak limitált számú moziban), hogy általában nem szokták beengedni a meleg témával kapcsolatos alkotásokat. A mű ugyanakkor természetesen csak a meleg vonatkozású részeket és a drogozást megjelenítő képsorok nélkül kerülhet a kínai közönség elé.
A Bohém rapszódia kínai változatának az elmúlt hétvégén tartották a premierjét, és kiderült, hogy még durvábban megcsonkították, mint ahogy számítani lehetett rá. Nemcsak a meleg csókot, a drogokat és a Mercury szexualitására vonatkozó részeket vágták ki, de azokat is, amikor a sztár női ruhában van. A kínai nézők nem láthatták például, ahogy az énekes megvitatja a nemi irányultságát a menyasszonyával, és azt sem, amikor megismeri jövendőbeli partnerét, Jim Huttont.
Annál a megrázó résznél pedig, amikor Mercury bevallja zenésztársainak, hogy AIDS-ben szenved, egyszerűen levették a hangot, és nem feliratozták a történéseket. Állítólag összesen 3 perc esett áldozatul a cenzoroknak. A film mögött álló stúdió, a 20th Century Fox nem kommentálta a dolgot. Kínában egyébként annyira nem tűrik még a ’meleg’ szó használatát sem, hogy az Oscar-gála kínai közvetítésekor a tévében szándékosan félrefordították, amikor a Freddie Mercuryt játszó, és alakításával a legjobb férfi színésznek járó díjat kiérdemlő Rami Malek köszönőbeszédében azt mondta, hogy ’meleg férfi’.
A film cenzúrájának ügyében a 20th Century Foxtól eltérően megszólaltak a kínai LMBTQ közösség tagjai.
„A kivágott részek nagyban meghatározták a filmet. Az ugyanis arról szól, hogyan lett Mercury az, aki, és ebben fontos szerepe volt a szexualitásának is”
– mondta egy Peng nevű aktivista, akinek korábban Londonban lehetősége volt megnézni a csorbítatlan verziót is. Hua Zile, egy LMBTQ kiadvány főszerkesztője pedig a helyi közösségi médiában azt írta, sajnálatos, ami történt, egyúttal tiszteletlenség is volt megfosztani a karaktert a meleg identitásától, mert a figura ezzel egydimenzióssá vált, és nem jött át a jellemfejlődése sem.
(via The Guardian, NME)