„Túl lehet-e élni ép ésszel a pusztító környezetet, vagy neked is olyanná kell válnod, amilyenek ők, ha meg akarsz maradni?” – erre a kérdésre keresi a választ Ördög Tamás A vágy villamosában, amelyben Takács Katalin pályája egyik legerősebb alakítását nyújtja Blanche DuBois-ként.
Blanche DuBois, az állás nélkül maradt irodalomtanár nővéréhez, Stellához és annak férjéhez, Stanley Kowalskihoz költözik New Orleans szegénynegyedébe egy fülledt, kétszobás lakásba. A fiatal pár gyereket vár. Blanche és Stanley rögtön összetűzésbe kerülnek, mert Blanche kikéri magának a férfi udvariatlan és agresszív viselkedését, Stanley pedig cserébe csalónak tartja a sógornőjét, és nyomozni kezd utána. Blanche megismerkedik Stanley egyik kártyapartnerével, Mitch-csel, és romantikus kapcsolat alakul ki köztük, ám amikor Stanley elmond Mitch-nek mindent, amit Blanche-ról megtudott, az olyan terhelő, hogy Mitch lemond a szerelméről.
Régóta izgatott ez a nagyon erős és nagyon jól megírt történet a maga komplexitásával, szereplői nehezen megfejthető, elsőre nehezen megérthető motivációival. Nagyon könnyen bele lehet esni ennél a szövegnél a közhelyes értelmezés csapdájába, vagyis elintézni annyival a kérdést, hogy Blanche kattant és kész, pedig ennél sokkal bonyolultabb a dolog.
Engem az a kérdés érdekelt a leginkább, hogy ki a beteg: az egyén vagy a világ? Hogy túl lehet-e élni ép ésszel a pusztító környezetet, vagy neked is olyanná kell válnod, amilyenek ők, ha meg akarsz maradni. Vajon Blanche egy emelkedett lélek, egy örök kívülálló, vagy egy gyenge alkoholista csupán? Bűnös vagy ártatlan? Egyedi eset az övé, vagy mindaz, ami vele történik, kortünet, annak a következménye, hogy a világ, amiben élünk, élhetetlenül rossz?
– mondta el Ördög Tamás rendező a készülő előadásról még a próbák során. A népszerű Dollár Papa Gyermekei színi társulat vezetője először, de minden bizonnyal nem utoljára rendezett Budaörsön.
Egy színészről sok mindent, szinte bármit el lehet mondani. Minket állandóan lájkolnak. Így, úgy, amúgy. Engem ez már nem érdekel. Én már nem akarok megugrani semmit. Az izgat, mit tudok kihozni a karakteremből. Mi az, ami megpecsételte a sorsát? Mi az, ami beleégett? Milyen magasságból csúszik mennyire mélyre? Összeomlik, nem omlik össze, erős vagy gyenge, zavart vagy nem, majd kiderül.
Blanche olyan lesz, amilyennek a rendező formálja, plusz amilyen én vagyok. Mindenki otthagyja a kézjegyét ebben a szerepben. Kongó szívét próbálja megtölteni, áll a szövegben. Megélt egy hatalmas szerelmet, ami később kifordította önmagából. Óriási lángolás volt, ami kegyetlen ütéssel végződött. Ebből indul ki nála minden.
– mesélte szerepéről néhány héttel A vágy villamosa bemutatója előtt egy interjúban (Best Magazin) Takács Katalin, aki azt is elárulta, hogy Blanche DuBois-val egy régi, titkos – de már soha nem megvalósulni látszó – szerepálma teljesült. És milyen jól tette, hogy igent mondott Ördög Tamás felkérésére, mert pályája egyik legerősebb alakítását nyújtja az előadásban.
A vágy villamosában a két főszereplő, Takács Katalin és Rába Roland mellett Bohoczki Sára, Ilyés Róbert, Páder Petra, Fröhlich Kristóf, Sas Zoltán, Juhász Vince és Bregyán Péter látható. Az előadás Hamvay Kornél fordítása alapján készült Németh Nikolett dramaturgi közreműködésével. A díszlettervező Izsák Lili, a jelmeztervező Kiss-Végh Emőke, a koreográfus pedig Mezei Bence volt.
Színlap és jegyvásárlás: https://latinovitsszinhaz.eu/eloadas/a-vagy-villamosa
Fotók: Borovi Dániel