Bőven maradt még kínzó kérdés a „sátánista” Sabrina 4. évada után

A Netflix egykor menő és izgalmas sorozata az utolsó évadra kipukkadt, mint a buborékok a rotyogó boszorkányüstben.

V I G Y Á Z A T ! ! ! Extrém spoilerveszély!!! Csak saját felelősségre olvass tovább!!!

A Netflix 2020 elején örvendeztette meg a horror-, vígjáték- és horrorvígjáték-rajongókat a Sabrina hátborzongató kalandjai 3. évadával (itt olvasható az évadkritikánk). Szilveszteri meglepetésként, december 31-én pedig újabb nyolc epizódot kaptunk a szöszi tiniboszorkány hátborzongató kalandjaiból. Sokan bizonyára nagyon várták már Sabrina visszatérését, hiszen az első két évad pokolian jó volt. A régebbi részek abszolút megálltak a saját lábukon, mint misztikus tinisorozat: a készítők szépen benépesítették a tipikus amerikai kisvárost, Greendale-t egy titkos boszorkányszektával, ami afféle „inverz Harry Potter-univerzumként” működik, és ahol a titkos tanok beavatottjai a halandó szemek elől elrejtett varázslóképző iskolában okítják mágiára a fiatal, lázadó nemzedéket. Igazából nem is lett volna szüksége a franchise-nak az olyan gerillamarketinges húzásokra, mint amikor az igazi sátánista egyház 50 millió dollárra perelte a Netflixet a Baphomet-szobruk engedély nélküli lemásolása miatt.

Kép: Netflix

 

Aztán jött 2020 elején a harmadik évad, ami sajnos közel sem volt olyan pokolian jó, mint a korábbiak. A készítők már ekkor behozták a képbe Howard Phillips Lovecraft csápos szörnyetegeit, az űrök közti űrben szunnyadó, nagyon ősi és nagyon gonosz lényeket – de látványosan nem tudtak mit kezdeni ezzel a pompás alapanyaggal, és kínjukban összekutyulták minden olyan egzotikus hozzávalóval, ami épp a kezük ügyébe került. Hol egy antik istennővel, mint Hekaté (aki az ókori görögöknél a mágia és az éjszaka háromarcú asszonya volt), hol pedig olyan kommersz popkulturális elemekkel, mint a hobgoblin vagy a vándorcirkusz freak show.

Ez a furcsa kettősség, vagyis a kozmikus iszonyat mellé berakott, ezerszer látott, blőd és kommersz tinihorror elemek katyvasza a 4. évadban ül csak tort igazán. A „sátánista Sabrina” mostanra sajnos egy olyan sorozattá züllött, ahol az első évad rettegett, patás Sátánja már csak egy idegesítő, ripacs operettördög. Szinte már várja az ember, hogy Vitéz László előugorjon valamelyik démonszobor mögül, és jól fejbe vágja egy palacsintasütővel. Sabrina pedig egyre inkább olyan, mint a '90-es évekbeli, fogpasztavigyorú elődje. Még táncra is perdül, sőt, énekel a középiskolai „bandák csatáján”, mintha csak egy tinglitangli ifjúsági sorozatot néznénk 25 évvel ezelőttről! Ezek a furcsa műfaji kilengések borzasztóan széttartóvá és élvezhetetlenné teszik a Sabrina hátborzongató kalandjainak 4. évadát, amiben ráadásul nagyítóval kell keresni a valóban hátborzongató elemeket.

De hogy ne mindig csak szapuljam a Netflixet, azt azért el kell ismerni, hogy H.P. Lovecraft úgynevezett Cthulhu-mítoszának elemeit a 3. évadtól eltérően most sokkal ügyesen építették bele az új részekbe. A kultikus népszerűségnek örvendő, 130 éve született horrorírót például „Lovecraft tiszteletesként” emlegetik, sőt, az írásaiból is felolvas a sötét egyház afféle tanulságos esti meseként. Sabrina a világ megmentése közben eljut „az őrület hegyeihez” (ez Lovecraft egyik legismertebb és legjobb novellájának címe), és megint felbukkannak a Mérhetetlen Vének (Great Old Ones), ezúttal Eldrich Terrors néven, mint a csillagok közül érkező, gonosz entitások, akik (a sorozatban Blackwood atya ármánykodása következtében) felébredtek ősi álmukból, és most be akarják kebelezni a világot.

És akkor még meg sem említettem a személyes kedvencemet, a Weird címen futó 3. epizódot (ez már eleve egy főhajtás a Weird Tales című, régi ponyvamagazin előtt, ahol Lovecraft anno a novelláit publikálta), amelyben egy furcsa, úszóbajnok cserediák érkezik Greendale-be a kopoltús szerzetek lakta Innsmouth-ból – az Árnyék Innsmouth felett című Lovecraft-novella kultikus helyszínéről.

Forrás: Netflix

 

De az is egészen zseniális húzás volt a készítőktől, hogy behozták a sorozatba a régi, 1990-es évekbeli Sabrina,a tiniboszorkány széria Zeldáját és Hildáját, Beth Brodericket és Caroline Rheát. Csakhogy ezzel a valóban váratlan fordulattal (hupszi, bocs a spoilerért!) végérvényesen átcsúszott a sorozat az infantilis tartományba, mivel ez már egy olyan alternatív univerzumban történt, ahol afféle metapoénként a Netflix forgatócsoportja veszi fel épp az aktuális Sabribna-részeket… Blackwood atya a rendező, Salem egy csúnyácska, beszélő macskabáb, az új Sabrina-sorozat Zelda és Hilda nénikéje a régiek fénydublőrei, konzervnevetés harsan minden poén után – ám ha valaki elrontja a jelenetét, az bizony keservesen meglakol. Az epizód egy pompás retró kikacsintás és belsős poéntenger, elegáns paródiája az olyan bevett forgatókönyvírói sablonoknak, mint amilyen a főszereplők „váratlan” halála, mint nézettségnövelő dramaturgiai húzás, vagy a párhuzamos dimenzió, ahol az ismert és kedvelt karaktereket a fejük tetejére állítják (a Star Trektől az X-aktákig megannyi sorozat elsütötte már ezt), és így tovább.

Csakhogy ironikus módon mindez egy filler epizódban jelenik meg. Vagyis csak egy helykitöltő jópofaságot kap a néző, ami szórakoztató ugyan, de szinte semennyire sem viszi előre az évad sztoriját. Megúszós, alibi bolondozás, mert az írók nem tudtak semmi izgalmasabbat kitalálni ennél. És ez a hozzáállás sajnos az egész 4. évadra jellemző volt – félelmetes kísértetkastély ígért a Netflix, de ehelyett csak egy falusi búcsú vacak céllövöldéjével szúrta ki a szemünket.

Forrás: Netflix

 

A vezető streaming platform egykor menő és izgalmas misztikus sorozata az utolsó évadra egyszerűen kipukkadt, mint a buborékok a rotyogó boszorkányüstben. Nagy kérdés, hogy lesz-e ezután 5. évad? Ha a nézők nem ábrándultak ki végleg Sabrinából, akkor szinte biztos, hogy igen, elvégre homályban maradt jópár dolog, amit illene valamikor megmagyarázni:

  • Rose, akiről kiderült, hogy a misztikus harmadik szeme valójában boszorkányképesség, felvételt nyerhet-e nebulóként a Sötét Tanok Akadémiájára? Hekaté egyháza ugye már a tagjai közé fogadta, és járt is az iskolaépületben, de hivatalosan sosem lett boszorkánytanonc...
  • Hová lett Adam, Lilith és Lucifer újszülött fia, a Pokol trónjának örököse?
  • Mi lett Judittal és Júdással, Blackwood atya gyermekeivel?
  • Harvey és Ambrose tényleg otthagyták Calibant az Ürességben?
  • Most akkor Lilith lett a Pokol hercegnője, miután végzett Luciferrel? Ha igen, tud végre mágikus hatalmat adni a híveinek, miután megmerítkezett Lucifer isteni eredetű vérében? A korábbi epizódok mágiaelméleti fejtegetése szerint ugyanis Lilith azért nem tudott varázslatokat tanítani a követőinek, mert ő sosem volt egy teremtő, isteni entitás része, így a hozzá imádkozó boszorkányok továbbra is csak amiatt tudtak varázsolni, mert Lucifer még élt...
  • És persze itt van a legfontosabb kérdés: visszatér-e valaha Sabrina és Nick az Ürességből? Vagy ők már kitörlődtek a létezés összes dimenziójából? De akkor van-e értelme egy Sabrina-sorozatnak Sabrina nélkül?

Ítélet: 5/10

Kiknek ajánljuk? Mindenkinek, aki szerette a '90-es évek Sabrina sorozatát. De persze azok is nyugodtan tehetnek vele egy próbát, akik szeretik Lovecraft munkásságát és az álmos kisvárosban játszódó horrorfilmeket – persze azért ne várjon senki Stephen King-i zsenialitást egyetlen új epizódtól sem.