A teljesen bizarr, de nagyon izgalmas Szemet szemért című dél-koreai minisorozat rendezője a japán Takashi Miike, a címet pedig vegyük szó szerint, hősünk ugyanis tényleg a szemét akarja visszaszerezni.
Mondjuk voltak már elvonási tüneteim, ami a dél-koreai sorozatokat illeti, de az új adag meglepő módon nem az eddigi legmegbízhatóbb helyről, a Netflixről érkezett – a streaming óriás rengeteg pénzt áldozott az olyan helyi tartalmakra, mint a Squid Game, és be is jött neki -, hanem a Disney+-ról. És a Szemet szemért esetében az is meghökkentő, hogy a Dél-Koreában játszódó, koreai színészekkel leforgatott koreai sorozatot egy japán rendező készítette. Nem is akárki, hanem Takashi Miike (Sukiyaki Western Django, Ichi the Killer)! És ő nem csinál átlagos dolgokat.
Hősünk, Ha Dong-Soo (Jung Hae-in) egyszerű srác, egy roncstelepen dolgozik, a legnagyobb öröme, ha a gitárján pöntyöghet. Aztán egy este rossz környéken sétál, és lecsap rá egy szervkereskedő banda, és elrabolja. Egy lepukkant orvos nekilát, felnyitja a mellkasát, kivágja a szemeit, és folytatná tovább, csakhogy Ha Dong-Soo magához tér a mocskos műtőasztalon, sebei pillanatok alatt beforrnak, és mivel közeleg pár rosszarcú, csak az egyik szemét van ideje felkapni – a másikat kénytelen otthagyni. Hősünk nem egy átlagos srác! A hátrahagyott szemmel azonban akadnak gondok, ugyanis egy sorozatgyilkos (Go Kyung-Pyo) kapta meg, és ha felcsendül egy bizonyos dal, akkor Ha Dong-Soo azt látja, amit a gyilkos, megfejelve egy iszonyú migrénnel.
Tegyünk ehhez hozzá még egy titokzatos lányt (Kim Hye-jun), aki váratlanul szokott felbukkanni, hogy hősünknek segítsen, egy veterán zsarut, aki az áldozataiból szobrot készítő gyilkos nyomában jár, és akinek elered az orra vére, ha helyes nyomra talál - a felmenői között sok sámán volt! -, és a szervkereskedő bandát, akik jókora üzleti lehetőséget látnak az öngyógyuló testben. Mindez kissé felbolygatja Ha Dong-Soo világát, aki szuperképességei ellenére sem szuperhős, legalábbis nem akar az lenni. Ő bizony fél attól, hogy megütik, csak egy átlagos életet szeretne élni, kevéssel is beérné, de úgy dönt, megállítja a gyilkost, és visszaszerzi a szemét. És egy ilyen alapsztoriból azért elég sok mindent ki lehet hozni, még akkor is, ha nem minden vad ötlet működik zökkenőmentesen, és nem minden őrült elképzelés felel meg a józan észnek – de Takashi Miike elszállt ötletei rendszerint sokkal jobbak, mint a legtöbb rendező kockázatmentes, átlagos elképzelései.
Bár az ember fejében gyakran ott motoszkálnak az olyan gondolatok, mint az, hogyan tudta feltűnés nélkül kiállítani jókora hullaszobrait a tettes egyes egyedül egy mindenhol bekamerázott, hajnalban is aktív világváros forgalmas pontjain, vagy mekkora esély van rá, hogy ugyanaz a dal ilyen sokszor szólal meg, de a hat részes Szemet szemért-et igazi élvezet nézni. Az azonos című, népszerű webtoon alapján készült sorozat – a magyar cím kissé mellément, az eredeti angol verzió, a Connect jobban használható a történet során – pontosan olyan őrült, amit Miikétől elvár az ember, vagy, ha valaki őt nem ismerné az eddig elkészített több mint 100 filmje ellenére, pont olyan hibbant és erőszakos, mint ami a Távol-Keletről érkezni szokott. A „hibbant és erőszakos” persze csak akkor jó dolog, ha ahhoz megfelelő tehetség, kreativitás és egy jó sztori társul – ezeket itt ki is pipálhatjuk.
Az őrület persze akkor igazán jó, ha van ellenpontja, és főhősünk, Ha Dong-Soo remek ellenpont az őt minden oldalról bombázó támadások közepette, a babaarcú Jung Hae-in pedig remekül alakítja őt. És ahogy megyünk előre a történetben, lassan kiderül, hogy nem minden „logikátlan véletlen” teljesen logikátlan vagy véletlen. A lezárás pedig arra mutat, hogy második évaddal is készülnek, és ott még több kérdésre kaphatunk választ.
Értékelés: 7/10