Közel 150 nap után véget ért a hollywoodi írósztrájk

A feleknek sikerült megállapodni az egyik legfontosabb kérdésben is: milyen szerepe lehet a mesterséges intelligenciának a filmgyártásban.

148 nap után eredmény született a tárgyalófelek közt Hollywood egyik legnagyobb munkabeszüntetése kapcsán, melyben a forgatókönyvírók és a színészek is rész vettek. Ilyen mértékű sztrájkra 1960 óta nem volt példa az Álomgyárban. Hétfőn (szeptember 25-én) még arról írtunk, hogy a Writers Guild of America, azaz az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete előzetes megállapodást kötött a stúdiókat és a streamingszolgáltatókat tömörítő érdekképviseleti szervvel, az AMPTP-vel (Alliance of Motion Picture and Television Producers). A Writers Guild of America vasárnap este e-mailben közölte a hírt, miszerint elvi megállapodás született a korábbi alku minden pontjáról, ami jelentős előnyöket és védelmet nyújt majd az íróknak. A hírt a producerek szövetsége is megerősítette. A felek vasárnap állapodtak meg egy 3 éves megállapodásról, amelyet a WGA tagjainak ratifikálniuk kell ahhoz, hogy hatályba lépjen. Ez tegnap, szeptember 26-án este meg is történt.

Egészen addig nem volt nyilvános, hogy milyen új, hároméves szerződéseket sikerült kötni, amíg az utolsó kérdést sem tisztázták, és mindenre aláírás került. Nézzük, mi lett a legfontosabb eredménye a 148 napig tartó sztrájknak.

  • Legalább három írónak kell dolgozni az olyan sorozatokon, amik hat részesek, és az írók száma az epizódok számával emelkedik, tehát 7-12 rész esetén öt író, 13 epizód felett legalább hat író kell (jelenleg két-három író dolgozik a sorozatokon).
  • Abban az esetben, ha egy sorozatot egyetlen író jegyez (pl. A Fehér Lótusz, Hatalmas kis hazugságok), a minimális foglalkoztatottak száma akkor is érvényben van, kivéve, ha a megrendelő kifejezetten egy írót bíz meg az összes epizód megírásával.
  • Az írók foglalkoztatási idejével kapcsolatban a legfontosabb, hogy a kevésbé tapasztalt írók több időt tölthetnek a projektben, így lehetőségük van a fejlődésre.

A sztrájk egyik kardinális kérdése volt a streamszolgáltatásokon látható sorozatok után járó jogdíj. Ezzel kapcsolatban is született megállapodás:

a platform bónuszt fizet az íróknak a nagy költségvetésű, direkt streamre készült sorozatok után. Ez viszont azt is jelenti, hogy a nem streamre készült műsorok után nem jár bónusz.

A sztrájk másik fontos kérése a mesterséges intelligencia előretörése volt, nevezetesen, hogy mennyire használhatják fel az AI-t a kreatív folyamatok során. Ennek kapcsán a következő fontos döntések születtek:

  • A mesterséges intelligencia nem írhat vagy írhat át irodalmi anyagokat, és az általa generált anyagok nem minősülnek forrásanyagnak.
  • Az író dönthet úgy, hogy mesterséges intelligenciát használ az írási folyamathoz, feltéve, ha a megbízó ezt engedélyezi és az író betartja a cég szabályait. Ugyanakkor a megbízó nem kötelezheti az írót AI használatára.
  • A cég köteles közölni az íróval, ha az adott szöveget AI generálta.

Megegyezés született továbbá arról is, hogy a forgatókönyv átírásáért is jár fizetség.

(via Variety)