Nosztalgiázz a Krull bolygóval, a Menekülő emberrel, valamint a legelső, és máig legjobb Csillagok háborúja-filmmel! Heti tévéajánló.
Hétfő: Támadás a Krull bolygó ellen
Valószínűleg nem sok olyan gyerek volt a '80-as évek végén és a '90-es évek elején Magyarországon, aki a másolt VHS-kazettákon terjedő Krull bolygó hatására ne barkácsolt volna magának ötpengéjű bumekést az iskolaudvaron vagy a hobbitelken, hogy aztán azzal dobálja meg az osztálytársait és az unokatesóit. Ez az 1983-as sci-fi ráadásul amiatt is népszerű volt anno, mert a sztorija igencsak hasonlított a Csillagok háborújára: egy kalandvágyó, fiatal fiú egy öreg bölcs, egy alvilági zsivány és szőrös behemót segítségével megszerzi a régi, dicső harcosok legendás fegyverét, hogy elpusztíthassa az erődjében tanyázó zsarnokot, és megmenthesse a hercegnőt... Ráadásul még Liam Neeson is szerepelt benne, mint bátor fegyverforgató, aki itt is ugyanúgy feláldozza magát a gonosz elleni harcban, ahogy azt majd 1999-ben teszi Qui-Gonként a Baljós árnyakban!
Egy leírhatatlanul gonosz szörny és pusztító serege megtámadja a Krull bolygót. A külső támadás ellen a bolygó két birodalmának vezetője szövetkezik - elhatározzák, hogy Lyssa hercegnő és Coldwyn herceg házasságával egyesítik a két birodalmat, és közös erővel szállnak szembe a támadókkal. Az esküvői ceremóniára azonban hívatlan vendégek is érkeznek. A szörny katonái megölik mindkét királyt, megsebesítik Coldwyn herceget és elrabolják a hercegnőt. Másnap a bölcs Ynyr felkeresi a herceget, és egy különleges fegyver, egy ötpengéjű kard titkát bízza rá. Ez az egyetlen fegyver, amellyel legyőzhető a szörny. Colwyn néhány társával együtt felkerekedik, hogy bosszút álljon apja gyilkosain és kiszabadítsa a gyönyörű hercegnőt a szörny karmaiból.
Kedd: Menekülő ember
Schwarzenegger 1987-es sci-fije sok szempontból megjósolta a jövőt – az állammal összenőtt médiacég, mint legfőbb tömegmanipulációs eszköz tekintetében legalábbis biztosan. Emellett az egyre extrémebb és egyre gátlástalanabbul nézettséget hajhászó valóságshow-k, és a könnyen megvezethető, apolitikus tömegek korát is előre látta. Vagyis azt, hogy amíg a legrosszabb anyagi helyzetben élők a tévé előtt ülnek a percéletű sztároknak drukkolva, addig sem foglalkoznak a saját nyomorukkal, és nem is keresik a kapcsolatot olyan pártokkal vagy civil szervezetekkel, akik képviselhetnék az érdeküket a hatalom ellenében.
A filmben egy koncepciós perben elítélt rendőr (természetesen őt alakítja Schwarzenegger) kap egy utolsó lehetőséget: szabad prédaként részt vehet a Menekülő ember című élő televíziós show-műsorban, ahol boldog-boldogtalan az ő bőrére vadászhat. Bár ez a szerepkör felér egy halálos ítélettel, Richards nem olyan fából lett faragva, hogy egy szó nélkül hagyná magát lemészárolni.
Szerda: Fahrenheit 451
Sokan hozzányúltak már a szórakoztatóiparban Ray Bradbury 1953-ban megjelent, kultikus sci-fi regényéhez, a Fahrenheit 451-hez, ami egy olyan jövőbeli Amerikában játszódik, ahol betiltották az olvasást, és elégetik a könyveket. A kötetből François Truffaut rendezett először filmet 1966-ban, de készült belőle rádiójáték is, 2018-ban pedig egy újabb film, olyan sztárokkal a főszerepben, mint Michael B. Jordan (Creed 1-2, Fekete Párduc) és Sofia Boutella (Kingsman, A múmia, Star Trek: Mindenen túl).
A közeli jövőben a könyvek káros dolgok, az emberek tudatát a médián keresztül formálják. A könyvekre tűzoltók vadásznak, mindent felégetnek maguk után. Egy akció során a fiatal Guy (Michael B. Jordan) elgondolkodik, kit is szolgál.
Csütörtök: Chappie
Neill Blomkamp 2015-ös sci-fije valójában az E.T., a Rövidzárlat, a Robotzsaru és az Iron Giant ügyes keveréke. Sigourney Weaver és Hugh Jackman egy robotrendőröket gyártó vállalat törtető főnökei, akiket a néző jól megutál. Nem úgy, mint a két lúzer gengsztert (Ninja és Yolandi a Die Antwoordból), akik befogadják a gyártósorról megszökött, barátságos harci droidot. Bár a film modern mesének tökéletes, közel sem lett olyan kultikus, mint a District 9.
A közeli jövőben a rendőrség robotokkal próbál úrrá lenni a bűnözésen. Ám a tervező Wilson többet szeretne, célja a mesterséges intelligencia megteremtése. Főnöke utasítása ellenére megalkotja álmát, amit egy leselejtezett robotba ültet be.
Péntek: Star Wars - Egy új remény
Ha Krull bolygót úgy emlegettem fentebb, mint a másolt VHS-kazettákon terjedő sci-fit, amelynek az ikonikus fegyverét minden gyerek le akarta utánozni a '80-as és a '90-es években, akkor ez hatványozottan igaz a Star Warsra is! Mert hiszen ugyan melyik kisfiú ne vívott volna ezekben az időkben a nagyszünetben ádáz csatát két fahusánggal, miközben a fénykard (avagy: „lézerkard”, „sugárpallos”, „spádé”) jellegzetes hangját utánozza? Az első fénykard egyébként egy ősrégi Graflex fényképezőgép vakutartó állványából lett összebarkácsolva az utolsó előtti pillanatban az angliai forgatáson – a többi, ahogy mondani szokás, már filmtörténelem.
Réges régen, egy messzi-messzi galaxisban kezdődött a nagy kaland, amikor Leia Organa hercegnő (Carrie Fisher) két fura robottal egy alig értékelhető hologramot küldött az egyetlen Jedi lovagnak, a remeteként élő Ben Kenobinak (Alec Guinness). Az idős jedi Luke Skywalker (Mark Hamill), Han Solo (Harrison Ford) és szőrős vukija, a hatalmas Chewbacca társaságában útra kel, hogy kiszabadítsa a hercegnőt Darth Vader fogságából, és győzelemre vigye az igaz ügyet az egész Galaxisban.