A (lég)csavaros thriller, amit bojkottáltak a légikísérők

A Légcsavarért nem lelkesedtek a kritikusok, de a nézők annál inkább, hála Jodie Fosternek. Pedig eredetileg nem is nőnek szánták a főszerepet. Tévéajánló!

Ha minden idők legjobb thrillereit listázzuk, a Légcsavar valószínűleg nem jut eszünkbe, de a „legjobb alapötlet”-kategóriában már eséllyel indulhatna. Mi lehet izgalmasabb és meglepőbb helyszín egy eltűnéses sztorira, mint egy óriási repülőgép?

A Jodie Foster által alakított Kyle Pratt már a levegőben veszi észre, hogy eltűnt a hatéves kislánya, ám mindenki más azt állítja, hogy nem volt vele senki, amikor felszállt a gépre, és valóban nem is szerepel az utaslistán a gyerek. A nő már saját épelméjűségében is kételkedni kezd, de amikor felfedezi lánya keze nyomát az ablaküvegen, kétségbeesett lépésre szánja el magát: átveszi az irányítást az általa tervezett repülőgépen.

Az alapötlet Peter A. Dowling forgatókönyvírónak jutott eszébe még 1999-ben, egy barátjával folytatott telefonbeszélgetés során. Az eredeti sztorivázlat még egy repülőtéri biztonsági szolgálatnál dolgozó férfiről szólt, aki üzleti ügyben repül az Egyesült Államokból Hongkongba, miközben eltűnik a fia. Néhány évvel később Billy Ray vette át a forgatókönyvet, kivette a terroristákat a történetből, nagyobb hangsúlyt fektetett a főszereplőre, illetve a pszichés küzdelmére, plusz hozzáadta a szeptember 11-i támadások utáni feszültséget és paranoiát. A főgonosz kilétét is igyekeztek elrejteni a repülőgépen lévő különböző karakterek bemutatásával. A film kimondva-kimondatlanul Alfred Hitchcock Londoni randevú című filmjéből is merít, amelyben egy idős nő eltűnik egy vonaton, és csak egy utas emlékszik rá.

Forrás: Fórum Hungary

 

Az eredetileg Sean Pennek szánt szerep végül Jodie Fosterhez került (a férfias név árulkodik arról, hogy nem nőnek írták meg elsőre a figurát). Robert Schwentke rendező, aki végig tudta, hogy a karakterből hiányzik valami, így beszélt a nemváltásról a film DVD kommentárjában: „Ha férfi főszereplővel van dolgod, van egy bizonyos ikonográfia, amit használhatsz, bizonyos reakciók, amikre a férfiak általában képesek."

Azáltal, hogy a karakterből egy anyát csinált, rá kellett jönnie, hogy sokkal több mindent kezdhet a karakterrel anélkül, hogy csakis sablonokban gondolkodhat, Jodie Foster pedig a lehető legtöbbet hozta ki a szerepből.

A technikai hitelességet illetően sem lehet panaszunk, mindkét író tanulmányozhatta a Los Angeles-i nemzetközi repülőtéren egy Boeing 747-es belsejét, hogy kidolgozzák azt a korlátozott teret, amelyben a történet játszódik.

A film vegyes kritikákat kapott a kritikusoktól, akik dicsérték a rendezést, a színészi alakításokat (különösen Fosterét) és a thrillerelemeket, de kritizálták a forgatókönyvet. A nézők viszont szerették (világszerte több mint 223 millió dolláros bevételt hozott az 55 millió dolláros költségvetésére), a Porton is 8.1 ponton áll 425 szavazat után. Akik viszont biztos nem rajongtak érte, azok a Hivatásos Légikísérők Szövetségének tagjai, ők a Légcsavar bojkottjára szólítottak fel, mert szerintük a légiutas-kísérőket bunkónak és nem segítőkésznek ábrázolja, az egyikük pedig a terroristák cinkosaként lép fel.

via: Wikipedia / IMDb