Húsz éve a csintalan fiúk a Szerelem a végzetenre vitték el a csinos lányokat, mit sem törődve az idióta magyar címmel.
Ma talán kicsit nehéz ezt elképzelni, de 20 évvel ezelőtt John Cusack tényleg nagy sztárnak számított. Ő is korán kezdte, mint sokan mások, remek volt tiniszínészként a Tuti dologban (1985) vagy később a Svindlerekben (1990), ott volt régi kedvencünkben, a Con Air - A fegyencjáratban (1997) is. Megbízható, rendkívül rokonszenves színész, mindenki szerette, nyilvánvalóan a romantikus vígjátékokra is kifejezetten alkalmas volt, amire a jelek szerint pont az ezredfordulóra érett igazán meg, mert ekkor jött a Pop, csajok satöbbi (2000), az Amerika kedvencei (2001), majd cikkünk tárgya, a Szerelem a végzeten (2001).
Ahol ő az a kedves, jól szituált New York-i srác, Jonathan, aki csak valami ajándékot szeretne venni a barátnőjének karácsonyra. A Bloomingdale-ben ki is néz egy elegáns fekete kesztyűt, ráadásul az utolsó darabot, csakhogy mit tesz isten, egy csinos lány, Sara (Kate Beckinsale ) is pont ugyanazért a kesztyűért nyúl. A dologból nem veszekedés, hanem azonnali kölcsönös szimpátia alakul ki, és annak ellenére, hogy mindketten járnak valakivel, együtt töltik az estét Manhattanben kószálva úgy, hogy egymás nevét sem tudják. Ám mikor az éj véget ér, a megbabonázott Jonathan azt javasolja, cseréljenek telefonszámot, ám Sara azzal áll elő, hogy bízzák közös jövőjüket a sorsra. Ha az ég egymásnak teremtette őket, mondja, akkor megtalálják útjukat egymás életébe, és az egyikük számát egy ötdolláros bankjegyre, a másikat egy könyv belső oldalára írják – és innen szép nyerni.
És persze nyernek is, nyilván összejönnek, mert ugyebár kevés olyan romantikus vígjátékot ismerünk, aminek nem romantikus a vége – bár van néhány keserédes kivétel -, inkább az a lényeg, hogy addig mi történik. És ezt a már ekkor is veteránnak számító, de nem különösebben sikeres Peter Chelsom jól oldotta meg, részben az olyan remek karakterszínészek segítségével, mint Jeremy Piven, Molly Shannon , Eugene Levy vagy az ekkor még pályakezdő Bridget Moynahan , a többit pedig a két főszereplőre bízta. Kate Beckinsale és John Cusack között pedig még úgy is fantasztikusan működik a kémia, hogy – a műfajhoz képest kissé szokatlan módon – a játékidő jelentős részét külön töltik. Nem véletlen, hogy az amúgy nem a legtehetségesebb hollywoodi rendezők közé tartozó Chelsom karrierje során ez volt a legelső sikeres, sok pénzt hozó cím – addigi összes munkája pénzügyi kudarc volt, pedig nem az előző héten kezdte.