Mert ha egy filmbe tesszük a cowboyokat és az űrlényeket, akkor onnantól már bármi lehetséges, nem kell olyan apróságra figyelni, mint a logika és az ésszerűség. Ja, és vannak indiánok is.
Nem minden műfaj keverhető másikkal, de ha mégis, akkor egészen különös dolgokat eredményezhet a házasságuk. Mert ki gondolta volna, hogy találkozunk majd náci zombikkal vagy éppen a Holdon élő zombikkal, és ki gondolta volna, hogy találkozunk majd olyan cowboyokkal, akik űrlényekkel veszik fel a harcot? Na jó, a nácikat valahogy mindig el lehet lőni, ha elborult ötletre van szükség, de azért ez a cowboyos dolog elég meghökkentő. Nem is voltak túl sokáig vevők Hollywoodban a Malibu Comics által kiadott képregény megfilmesítésére, pedig a jogokat még a füzetek megjelenése előtt megvették. Aztán jött egy hosszú időszak, amiben egy ideig úgy volt, hogy Robert Downey, Jr. főszereplésével valósul meg a projekt, de az nem jött össze, helyette viszont leszerződtették Jon Favreau-t rendezőnek, aki aztán olyan szuperproducereket hozott be, mint Steven Spielberg. Brian Grazer, Ron Howar és Alex Kurtzman, akik követendő mintának A nyolcadik utas: a Halált (1979) és a Ragadozót (1987) vették, és persze egy sor olyan westernt, mint A hét mesterlövész (1960).
És lassan, de biztosan végül összejött a Cowboyok és űrlények (2011), amiben egy amnéziás törvényen kívüli (Daniel Craig) egy rejtélyes bilinccsel a csuklóján érkezik a vadnyugati kisvárosba. A helybéliek nem szívlelik az ilyen jövevényeket, csakhogy lesz nála nagyobb bajuk: félelmetes, földön kívüli fosztogatók támadják meg a várost, és emberek sorát ragadják magukkal a magasba. Kiderül, hogy az idegen az egyetlen, akire számíthatnak, a bilincs pedig valójában egy fegyver, és a város kiskirálya, Dolarhyde ezredes (Harrison Ford) kénytelen összefogni az emlékezetét lassan visszanyerő revolverhőssel, együtt indulnak az elraboltak felkutatására. Velük tart hősünk régi bandája, egy titoktatos szépség (Olivia Wilde), és a közeli hegyek közt élő apacs törzs, és így már kicsit jobbak az esélyeik a nagy benga és állig felfegyverzett idegenek ellen.
Azzal, ha két műfaj keveredik, rendszerint az a baj, hogy a közönség nem tudja, mire számítson, mire ül be. És a Cowboyok és űrlények ezért bukott meg, nem is kicsit, mert sokak valami hibbant őrületet vártak, mások igazi westernt, megint mások igazi sci-fit, de ez mindegyikből valamennyi. Pont annyi, ami senkinek sem volt elég, a film nem tudta megelőzni a korát, és jókorát bukott, 2011 egyik legtöbb pénzt veszítő munkája lett Craig és Ford neve ellenére is, pedig velük szinte mindent el lehet adni. Pedig egyáltalán nem rossz darabról van szó, én már a bemutatásakor szerettem, és az idővel egyre jobb lesz. Van egyfajta fanyar humora és váratlansága, a végső harc pedig baromi izgalmas.