A Honvéd Kulturális Egyesület Képzőművészeti Tagozata Budapesti Régiójának csoportos képzőművészeti kiállítása
A kollázs (francia ’collage’ = ragasztás) fontossága a XX. századi művészi avantgárdok (az új, minden eddigi hagyománytól tudatosan eltérni akaró művészeti irányzatok összefoglaló neve a 20. század első felében) megjelenésében rejlik. Művészeti alkotás, amelyet papír, fénykép, újságpapír, textil, fa, fém, bőr vagy más egyéb anyagok darabjaiból illesztenek össze. Ragasztott részletekből álló képet is jelent, egy képkészítési technika. Alapelve: 1+1=3, azaz két vagy több képi elem együtt egy harmadik, magasabb szintű mondanivalót hoz létre.
Az avantgárd mozgalmak célja már nem a látvány valamilyen mértékű visszaadása, hanem a dolgok mögött rejlő gondolati tartalmak érzékeltetése. A kollázs technika a kubisták, személy szerint főleg Georges Braque és Pablo Picasso alkotásai nyomán vált népszerűvé, akik talált tárgyakat is beépítettek a festett, rajzolt felületbe, hogy így vigyenek változatosabb színeket, textúrákat, tárgyi utalásokat kubista munkáikba. Az újságpapírok, szövetdarabok, kártyák, mintás papírok a dadaisták munkáiban a már háromdimenziós tárgyaknak adták át helyüket.
Hozzászólások