Téma: A platform

10/10
c p márc. 28. 01:42:08 10/10
(6/6)
Bennem a Mártírok megnézése után már megismert különleges kiüresedés-érzést okozta és ezért nagyon hálás vagyok ennek a filmnek. Fura ilyet mondani, de a Mártírok mintájára ez a film is a kilátástalanság és a hiábavalóság egyértelmű megfogalmazásával és bemutatásával egy kicsit felszabadítja az embert a mindennapok lét-görcsétől.

Ahogy a Mártírokat sem horrofilmnek, vagy torture-mozinak láttam, úgy ez a film is csak eszközként, de nem célként használja az erőszakot (és szerencsére sokkal szemérmesebben mutatja meg azt, így sokkal emészthetőbb). Számomra a film tökéletes félreértelmezése az, hogy egy egyszerű társadalomkritika lenne, merthogy "fentről-lefelé, jön a kaja, fent elpazarolják, lent meg éheznek" és ezzel megfejtettük a társadalmunk problémáját, lelepleztük az emberi érzéketlenséget, önzést és rámutattunk, hogy a rendszer egymás kizsákmányolására épül, ember embernek farkasa alapon: instant katartzis!

Ez a konfliktus szerintem csak a vivőanyaga a filmnek, mert remekül használható egy könnyen értelmezhető konfliktusként, amire fel lehet húzni az önjelölt főhős, a naív idealista elbukásának történetét, számomra a film ennek a bukásnak a történetét meséli el.

Ahogy a Mártírokban is a főhős lány erején felül próbálja megmenteni mentálisan komolyan sérült barátnőjét önmagától, önmaga kínzásától és a fejében élő démonok kínzattatásától, ugyanúgy ebben a filmben is a főhős önkéntesen, a rendszer problémáinak vélt ismeretében határozza el, hogy megmenti az embereket önmaguktól. És a főhős mindkét filmben önszántából merül egyre mélyebbre a pokoljárásában: a Mártírokban a pincében lefelé haladva, ebben a filmben pedig a platformon ülve. Mindkét film sokkolóan pontosan jelöli meg, keretezi be és teszi ki a falra azt a pillanatot, amikor a főhős elindul a végzete felé, ahonnan már nincs visszaút, de abban a pillanatban még egy jó lépésnek tűnik. Igazán megkapó. Ilyen értelemben a film első része csak egy nagyon okos felvezetés, kijelöli a szabályokat és megalapozza a csapdát, amikor majd próbára teszi a nézőt: lesz-e a végén ereje szembesülni a totális bukással, vagy megmagyarázza magának, hogy "dehát végülis a kislány volt az üzenet". Azt hiszem, hogy a film teljesen egyértelműen kijelenti, hogy a "kislány az üzenet" toposz nem lehet igaz, mert az már csak a bukás előtt vergődő elme önfelmentése - amikor már megbuktál, de próbálod magadnak úgy keretezni, hogy végülis ezt akartad... alkudozol magaddal: "jó'van, akkor mégse' a panna cotta az üzenet... hanem a... öööö... ez az: akkor a kislány az üzenet! Fasza!". És valóban, a zárójelenetben a főhős, aki itt már antihős, behódol a pokol mélyén rá váró végzetének és valamiféle buddy-movie módon csípkelődnek, élcelődnek egymással. Mert az öregnek igaza lett: ők már egyek. Sőt, a történet végkicsengése az, mintha együtt "üzemeltetnék" mostantól azt a poklot. Ki tudja, hogy az aktuális főhős előtt már mennyi naív, őszinte, tisztaszívű idelistát darált be az öreg (aki ilyen értelemben maga a hely, a gonoszság megtestesülése), akiről azt hiszed, hogy legyőzted, mert lekaszaboltad, de közben ő a lelkedet vette.



És egy extra, ami miatt közel került a szívemhez a film, az a messiás(tév)eszméjű ember ábrázolása, ahogy a Mártírokban a főszereplő lányt szinte megfeszítettként mutatta a film, úgy ebben is szinte krisztusi módon ábtárolja a főhőst a szenvedései közepette. Igazán lenyűgüző.
8/10
Patafizikus márc. 26. 07:54:52 8/10 Előzmény SaliBea
(5/6)
Igen, ez kehet egy megfejtés.
SaliBea márc. 25. 20:06:51 Előzmény Patafizikus
(4/6)

Ide írd a spoileres tartalmat

Nem baki, teljesen érthető: A nő megtanult embert enni, hisz láthattad... így mindig túlélte míg egy hónap után vissza juttatta a rendszer egy másik szintre. Tehát nem katapultálta magát a terülj terülj asztalkámmal, hanem megvárta a sorát míg átkerül másik szintre, aztán kezdte újra a lefelé utazást. Ha emlékszel, mondta is az elején a késes öreg, hogy a nő mindig havonta jelenik meg a platformon.
8/10
Patafizikus márc. 25. 19:28:50 8/10
(3/6)
Szuper a film hangulata, remek a színészi játék, a zene, a képi világ. Jó a ritmus is. Azonban van két hibája: az egyik, hogy túlságosan didaktikus. A másik a néhány ordító logikai baki.

A legnagyobb baki a gyermekét kereső nő. Hogyan tud havonta alászállni a platformon? Hiszen a platform a legaljára érve embertelen gyorsasággal repül fel a 0. szintre, így már az első alkalom után lebukott volna. Arról nem is beszélve, hogy hogyan éli túl minden ilyen alászállás minden szintjét!


8/10
9/10
DDT- márc. 21. 11:22:19 9/10
(2/6)

Ehh, a befejezés lehetett volna emészthetőbb is, már ha ez megfelelő szó egy kannibalizmust kínáló filmmel kapcsolatban....


Ironikus hogy amikor a nyugati világ fele járványtól és éhínségtől rettegve spájzol be kaját minden mennyiségben, a Netflix egy ilyen filmmel dobja fel a négy fal közti bezártságban rettegők lelkivilágát...
Na de megvárjuk hogy majd az amerikaiak mire mennek a remake-kel. Meg a remake folytatásaival :-p
7/10
doktormacko1 márc. 20. 22:15:48 7/10
(1/6)
7 / 10 Nyomasztó de jó film. Számomra a valóságtartalma miatt volt nyomasztó , mert tényleg ilyen a világ.