Téma: Akira

6/10
d9o3 2022 febr. 19. - 21:23:21 6/10
(53/53)
Láttam hozzá egy nagy hype-ot, így megnéztem. Igazából 6.5est adnék rá, de inkább 6os ha már kerek egészet kell megjelölni... lehet 88ban ütött, de épp most néztem meg hogy az egyik kedvenc anime-mem 83as (Dallos) szóval ha már anime kategóriában akarom hasonlítani akkor nem lehet arra fogni mindent, hogy 88as... bár tény hogy a Dallos Sci-fi ez pedig cyberpunk (erős steampunk áthallással - szerintem). Szóval azért még mindig a körtét az almához hasonlítom, de a Ghost In The Shellhez meg egyszerűen nem lehet... szóval összefoglalva: bár túltolták az alapötlet bemutatását, de eredeti ötlet az biztos. És kb. ennyi ami tetszett benne, a többi szerintem 88-ban sem állta meg a helyét. A fájdalmat már akkor is be lehetett mutatni jól nem kell mindnen percben ordítva, nyöszörögve fájdalmat "szimulálni", bár lehet a szinkron rossz. A párbeszédek gyengék, a kötődések gyengék (igen, szerintem még a két főszereplő között is), a motorok úgy mennek a kanyarban mintha mi se történt volna, főleg kanyar nem... és az egész motoros dolognak az ég világon semmi értelme, szerintem ha kihagyják sincs semmi gond. Szóval alapvetően idegesítő. És őszintén: bár jó az alapötlet, elgondolkodtató, de jelenleg tudományos elven erre van a legkisebb esély. De tényleg eredeti és ez menti meg és fel a filmet minden alól... 88ban kellett volna látni... talán akkor más lenne a véleményem.
2/10
Tamás Róbert Szalkay 2016 szept. 28. - 00:04:17 2/10
(52/53)
(+) -Elmélkedés a jövõrõl
-Képi világ

(-) -Befejezetlen
-Erõltetett

10/2
8/10
Sadenal 2015 dec. 13. - 22:42:39 8/10
(51/53)
Remek rajzfilm volt, de a két óra kicsit hosszú és a végén már túlterhelt. Szerintem még mindig idõtálló alkotás és elég hardcore-ok ezek a japánok! :D


8/10
6/10
kobax 2015 ápr. 11. - 22:55:48 6/10
(50/53)
A maga korában, közel 30 évvel ezelõtt minden bizonnyal forradalmi, sõt mérföldkõ volt, de szerintem mára azért erõsen eljárt felette az idõ.
Igen, valóban nem egyszerû témákat feszeget, de mint minden alkotás, ez is korának szülötte - a 80-as évek végén még igenis valóságos rémkép volt a nukleáris világháború (most ne menjünk bele abba, hogy most mennyire az vagy sem), ezért érthetõ, hogy a film lépten-nyomon a mindig az elõzõnél nagyobb robbanások témájához (is) visszatér.
Mégis, szerintem "túl van spilázva", a végére már meglehetõsen unalmas 2 órája ugyanazt (a mindig nagyobb robbanásokat) nézni.
A történet pedig szerintem semmi különös (helyenként eléggé kusza is) - persze ez is lehet amiatt, hogy manapság már elég sok hasonlót lehet látni / olvasni.
Nem tudom, hogy 1988-ban mennyire volt új(szerû), de most már így 2015-ben életemben elõször megnézve nem igazán tudott lekötni.
Gyönyörûen, és nagyon élethûen van rajzolva, ezt meg kell hagyni, de ettõl függetlenül is: 6/10-nél többet szerintem sem ér!
...és most várom a megkövezést azoktól, akiknek ez "gyerekkoruk rajzfilmje, akik ezen nõttek fel, és akik el sem tudnak ennél jobbat képzelni".
breeder 2014 júl. 19. - 13:32:38
(49/53)
Az Akira nem egyszerû témát feszeget, ennél fogva nem egy könnyen emészthetõ alkotás, de aki a lényeget ki tudja belõle hámozni, annak emlékezetes film marad.:)

Megtekintését lehetõleg Bluray-n ajánlom, eredeti nyelven, magyar felirattal! :)

A filmet 6/10-re értékelem, mert nem igazán kötött le a története! A rajzok viszont nagyon szépek, és a tartalom is kellõen elgondolkodtató!
Lengabor 2014 júl. 19. - 13:00:05
(48/53)
"a magyar szinkron is zseniális"
Olyan jó tõled ilyet olvasni. :)
9/10
Neo 077 2013 febr. 26. - 15:35:36 9/10
(47/53)
egyszerüen imádom az ilyen animkémket nagyon jók a harcok a történet 10/9 sok ilyet még
10/10
Singaporeflash 2012 szept. 21. - 14:54:05 10/10
(46/53)
Ez egy olyan film, amire életem bármely szakaszában azt fogom mondani, hogy zseniális. Most néztem újra, és még jobbnak tûnt, mint gyerekkoromban, mert vannak mélységei, amiket lehet, hogy akkor kevésbé értettem.
Gilluindil 2010 jún. 14. - 00:44:37
(45/53)
Ez a beszélgetés leginkább arra emlékeztet, mikor a Galaktikában megjelent egy kritika a Battle Royale-ról (a regényrõl, nem a filmrõl; a film egy nézhetetlen vacak). A kritika írójának halványlila segédfogalma sem volt a regény hátterérõl, a japán kultúráról, de még a mangákról vagy az animékrõl se. Ígyhát felrótta hibaként a manga-stílusjegyeket, pedig azért jó az a regény, mert hihetetlenül jól adja vissza írásban egy alapvetõen képi mûfaj sajátosságait.
Itt is errõl van szó. Nagyon szeretem az Akirát. Hihetetlen élmény volt számomra moziban megnézni (ez volt az elsõ anime, amit a vásznon is láthattam) és egybõl megértettem, hogy hogy volt képes mûfajt teremteni. Csodálatos alkotás és ezt kár is lenne tovább magyarázni.
Ugyanakkor teljességel megértem a "lehurrogó" kritikát. Igaza van.
Egyszerûen csak el kéne fogadni egymás véleményét. Ha azt gondolja, hogy egy csillagot érdemel, akkor nyugodtan adjon neki egy csillagot. Én sem fogok 10 csillagot adni a Robotzsaru elsõ részére (például), mert vér ciki az egész úgy ahogy van. Ettõl függetlenül a maga idejében zseniális alkotásnak számított és ezért megérdemli a 10 csillagot, de nekem akkor se tetszett. Elcsépelt közhely, de tényleg nézõpont kérdése, hogy milyen egy film, dehát nem azért van ez a fórum, hogy mindenki elmondhassa mit gondol?! Sokkal jobban örülök, ha ilyen õszinte véleménnyel találkozom, mint mikor valaki az egekbe magasztal egy csapnivaló borzadályt, mert divat azt gondolni róla, hogy zseniális.
10/10
gipszj 2010 márc. 27. - 20:47:09 10/10
(44/53)
Még egy gondolat: sokszor olvasok olyasmiket (nem csak itt) hogy "a maga idejében jó volt", meg "mit vársz, 88-as film". Nos, megkérdezném hogy az újdondász ifjú titánok akik ilyeneket írnak, mi csodálatosat láttak mondjuk az utóbbi 10 évben ami elhomályosítja a régi mesterek mûveit? Mert szerintem az utóbbi évtized egy rakás fos volt film szempontból (is). Sok CGI egyre kevesebb spiritusz. A "popzenérõl" jobb nem is beszélni, bár már azt se tudom mi a neve annak ami most van. Az egyetlen jó ami történik hogy divatba jött retro. Hosszú évek óta az Akira az elsõ olyan film amit miután megnéztem, úgy gondoltam hogy valsz is meg fogom nézni, és ez egy 22 éves filmmel történik. (na jó, a Watchment is kétszer, de ezzel kifújt).
10/10
gipszj 2010 márc. 27. - 12:01:48 10/10
(43/53)
Tegap óta a fejemben motoszkál, de csak most jutott el teljesen az agyamig mirõl szól ez a film. Röviden összefoglalva: szingularitás. Háborúk, politikai küzdelmek zajlanak, megy a harc az erõforrásokért, hatalmas erõket és rengeteg anyagot mozgatva meg. Eközben valahol egy föld alatti laboratóriumban történik valami rendellenes, egy molekula nem az elvártnak megfelelõen viselkedik. Minõségi változás történik, a régi játékszabályok már nem érvényesek. A kis darab anyag mögött hirtelen minden ország és minden hadsereg ereje elavulttá és jelentéktelenné válik. Lehetséges-e ilyesmi fizikailag? Kitûnõ kérdés, szerintem kb. errõl szól a film. (vagy legalábbis ez a számomra értékelhetõ része neki)
10/10
gipszj 2010 márc. 27. - 09:57:31 10/10
(42/53)
Ez a film hasonlóan a többi japán filmhez (fõleg az animékhoz) tele van nevetséges párbeszédekkel, értelmetlen fordulatokkal, fárasztó fél órás harcjelenetekkel (ld. Songuku vs. Sátán), handabandával szuperképességekrõl meg arról hogy "húde sokat fejlõdtél", meg "milyen sok az energiája" stb.. Az egyetlen ami kimaradt belõle az a testvérbosszú. További hátrány, hogy a szomszédok 10000 epizódjából nem lehet másfé órás kivonatot készíteni, sok adaptáció elvérzett ezen.

De ha mindezektõl eltekintünk, a film ugyanígy tele van nyugodtan zseniálisnak nevezhetõ elemekkel. Tetsuo "ébredése", pszichedelikus látomásai, a végén az átalakulás és a nagy bumm..."Ass kicking", rám nagy hatással volt. (meg láthatóan a Mátrix rendezõire is...)
1/10
zee944 2010 jan. 30. - 19:28:33 1/10 Előzmény Charles Foster Kane
(41/53)
Azért azt feltételezhetnéd, hogy a dolguk maguk helyén és idején való kezelése számomra sem ismeretlen fogalom. De én mondjuk képes vagyok észrevenni - uram bocsá', még el is ismerni - egy saját kedvencem kapcsán is, hogy mai szemmel nem ugyanaz, vagy nem azt kell észrevenni benne, amit a legtöbben észrevesznek. Az Akirával kapcsolatban ilyen véletlenül sem történik. Az Akira szent tehén, nem lehet bántani, csak eleve elrendeltetett zsenialitás van. (És hány ilyen film van még, te jó Isten...) Nem tudom, hol találkoztál olyan rajongókkal, akik csak annyit mondanak róla, hogy jókor volt jó helyen.

Varró Attilát nem ismerem, így számomra nem jelent semmit, hogy elemezgette. Egyébként az ilyesmi a legritkább esetben szokott meggyõzni, mármint a tekintélyelvre gondolok, nem az elemzésre, mert azt nyilván nem olvastam.
Nem újságnak írtam, tehát szubjektíve 1-es. Ha a 10 pont rendben van, mert kizárólag a kulturális hatás meg a látványvilág számít, akkor az enyém is ér, simán.
Charles Foster Kane 2010 jan. 23. - 10:49:24 Előzmény zee944
(40/53)
Ezért mondják azt, hogy a dolgoknak helyiértékük van. Az Akirának is. Akár csak a Patyomkin páncélosnak, vagy a Chaplin mûveknek. Ma már ezekben elég nehéz meglátni a zsenialitást. De hogy tovább menjek, egy mai tajvani filmben se biztos, hogy meglátjuk. Mivel minden a maga módján szimbólumokkal dolgozik, utalásokkal, hivatkozásokkal. Egyszóval van egy kontextusa. Minden csak a maga kontextusában zseniális. Nincsen mindenek felett álló zsenialitás. Hozzáteszem, én sem értem teljes mértékben az Akira "zsenialitását", már ha van ilyen. De nem biztos egyébként. Még az Akira nagy tisztelõi is úgy szoktak fogalmazni, hogy jókor volt jó helyen.

Olyan ez mint, amikor "lebontották" a berlini falat. Ha nem bicsaklott volna már meg akkor a rendszer, ott aztán bontogathattak volna, halomra lövik õket. Szóval a falbontás már csak egy szimbolikus rituáléja valami végének, mégis arra emlékezünk(/emlékeznek) meg, mert ahhoz könnyû kötni. Jókor voltak, jó helyen. Az Akira nem önmagában az, ami. Attól az, ami a háttere.

Két dolog miatt is fontos ez a japánoknak. Egyrészt ezzel tört be az anime nyugatra (leginkább), másrészt a második világháború utáni káoszállapotokat úgy ábrázolta ahogy addig semmi.

Arról nem beszélve, hogy a Cyberpunk animét ez teremtette meg tulajdonképpen. Márpedig mûfajt teremteni önmagában is garantálja, hogy emlékezetes maradjon az alkotás. Különben pedig, amit Varró Attila következetes elemzései tárgyává tesz, elve nem valószínû, hogy jelentéktelen. Szóval, ha nincs hova kötnöd a dolgot, ha nem tudod mint filmtörténeti mementót kezelni, akkor valóban nehéz kiemelkedõnek látni. Azért a 10/1 így is erõs.
1/10
zee944 2010 jan. 22. - 18:20:09 1/10
(39/53)
Te se sokmindennel tudod alátámasztani, hogy mi a jó az Akirában, csak üres szuperlatívuszokat ismételgetsz. Az eredeti hozzászólásomban leírtam, mi az, amit nem értettem, szerintem elég konkrétan. De már nem is kérem, hogy magyarázd el, sõt senkit sem, mert úgyis csak a rajongók ömlengenek itt, akik olvasták az ezeroldalas mangát, a 600 oldalas könyvet, a 240 perces gyurmafigurás változatot, a másfél órás bábjátékot meg még ki tudja mit, ami segítenek megérteni ezt a minden bizonnyal csodálatos Akira-univerzumot, ami szép és jó, csak innentõl fogva nem túl hiteles a kioktatás.
1/10
zee944 2010 jan. 16. - 15:37:45 1/10
(38/53)
Valóban nem vagyok anime-rajongó, de nehogy már annak kelljen lennem ahhoz, hogy lehúzzak egy értelmetlen filmet. És megint téves a logikád. Nem hiányoltam tágra nyíló boci szemeket meg animált gif állóképeket, fõleg, hogy ezek irritálnának is, mint ahogy az egész manga-stílus is irritál alapvetõen. De nem a külsõségeket kritizálom, mert profin meg lett csinálva. Én az alapvetõ logikát hiányoltam a cselekménybõl. Nem az a baj, hogy beszélnek a motorozásról. Az a baj, hogy a fõhõsünk, amikor épp halálos veszély fenyegeti, arra az egy dologra emlékszik vissza, hogy repesztenek a haverjával az országúton, és a következõ dialógus zajlik le köztük:
"- Mit csinálsz?"
"- Kanyarodom!"
Na, ennek aztán sok értelme van, tényleg. Vagy a szinkron írói voltak sík hülyék, vagy már az eredeti alkotók is. Amiket írsz, sajnos abból sem az következik számomra, hogy a fordítás szerinted ne tükrözné az eredeti "tartalmat" (itt most meg is kell állnom kicsit...).

Ha véletlenül kiderülne, hogy eredetiben ég és föld a különbség és az egésznek elejétõl a végéig értelme van, igyekezni fogok bûnbánatot sugározni és könyörögni fogok a moderátornak, hogy változtassa meg a szavazatomat. Addig meg marad az Akira - a világ egyik legnevetségesebben túlértékelt animációs filmje - egy kövér 1-es.
BronzIsten 2010 jan. 04. - 17:55:28
(37/53)
Én is megnéztem, mert mindenhonnan azt hallottam, hogy ez egy kult anime, és kihagyhatatlan. Annyira nem fogott meg. Nemigazán tetszett, de azt elismerem, hogy tényleg a kultikus alkotások közé való, mert mondanivalóban, történetvezetésben, a kornak megfelelõen rohadt jó animációval van megáldva. Tehát, ha valaki szereti az animéket és érdeklik az elvontabb darabok, azoknak feltétlen ajánlom.
yoda2000 2009 márc. 08. - 01:48:38 Előzmény zee944
(36/53)
Azt elfeejtettem: a szinkron sajnos tényleg nagyon gyenge, fõleg a nõi fõszereplõé (a szinkronszínész nevét sajna nem tudom)De ennek ellenére én egy 10est adok neki.
Aki tudja nézze meg az eredeti (van több is) angol nyelvü változatot, mert az nagyon jól sikerült.
yoda2000 2009 márc. 08. - 01:44:21 Előzmény zee944
(35/53)
Hát nem tudom miért nem érettted, nekem ezzel semmi gondom nem volt. Igaz ismerni kell hozzá s a képregényt is amibõl a film készült. De mikor én elõször láttam nem volt tudomásom a mangáról. A motoros rész amirõl meg beszéltél, az nem más mint egy emlékkép. Nem tudom mit nem lehet ezen érteni.
1/10
zee944 2009 jan. 12. - 13:57:01 1/10
(34/53)
Az Akira nézése közben egyre erõsebbé vált bennem a gyanú, hogy a drágalátos fordítók csupán kitalált mondatokat írtak a szereplõknek anélkül, hogy bármi fogalmuk lett volna az eredeti szövegrõl. Annyi semmitmondó duma filmben még el nem hangzott, mint itt. A karakterek szinte kizárólag olyasmiket mondanak, amik amúgy is nyilvánvalóak, vagy nyilvánvalóvá válnak néhány másodperc múlva, kvázi a legostobább módon kommentálják a képernyõn látottakat. Van pl. egy olyan jelenet a filmben, amiben a tudósfigura papírokkal, grafikonokkal a kezében hosszan magyaráz. Bármelyik másik filmben ilyenkor valami technikai hablaty jön, amin néha jót mosolygunk, de értjük az alkotók szándékát, és értjük a filmbéli kutatás célját is. Merthogy azért azt is elmondják. Itt viszont a tudós csak azt ismételgeti, hogy milyen nagyszerû, milyen csodálatos, meg el van képedve, és így elnézve az adatokat, valóban bámulatos és hihetetlen. (Micsoda, bakker?) Vagy amikor az egyik szereplõ nagy veszélyben van, és visszaemlékszik, hogy a haverjaival motorozva beszélgettek valamirõl. Na mirõl? Arról, hogy milyen klasszul motoroznak. Hát persze. Tele van hasonló képtelen párbeszédekkel az egész, a jelenetek értelmetlenül találkoznak, nem magyaráznak el semmit, csak sejtéseink lehetnek. A szövegek semmilyen információt nem hordoznak, a tévét lenémítva csak a szereplõk nevével fogunk kevesebbet tudni, akik egyébként szereplési idejük felében egymás nevét ordítozzák (- kanaga! - tecó! - kanaga! - tecó! - kanaga!) vagy nyögdécselnek (óh! áh! úh!). Okos. A lényeg sem derül ki, hogy ki volt Akira (láttuk, na és? ennyi?), mi van azokban a pisiszínû üvegcsékben "Akira" felirattal, mi volt a föld alatt, miért volt fontos a kiscsaj, és mi volt az egész történetnek a tétje, mirõl beszéltek homályos utalgatásokkal a ráncos, zöld kisgyerekek. Értelmetlen hülyeség az egész, úgy ahogy van.

Gyakran nézek HK-i és kínai filmeket, így ahhoz hozzászoktam már, hogy az angol szinkronok, feliratok ill. az abból készült "fordítások" idõnként teljesen kitaláltak, és semmi közük nincs az eredetihez. Ez fõleg akkor derül ki, amikor látom a filmet egy másik verzióban, ahol értelme is van annak, amit a szereplõk mondanak és tesznek. (Egyébként is borzalmas az Akira-szinkron, nagyon gyengék a hangi alakítások. Csõre Gábor remek Cartmannek, de itt borzasztó, Versényi László is kimondhatatlanul idegesít. Hosszabb lenne a lista, csak nem tudom a neveket.) Remélem, itt is kamu fordításról van szó, különben egy bazi nagy egyest nyomok Akirának, és mindenkit le fogok beszélni róla, hogy megnézze.