Téma: Deviancia

10/10
FElepHánt 2010 aug. 02. - 15:44:32 10/10
(1/1)
A rakéta-arányokhoz méretezett, 30X4 méteres betonbunker hosszanti falán többszintes, lépcsõkkel, rézsûkkel összekötött polcrendszer sorjáz, alá-, fölé- és mellérendelt szintjein játszódik Németh Ákos darabja. A díszlettervezõ Trón Árpád festményeivel is gazdagítja a hátteret, a tudatalatti bugyrokból feltörõ képek, az ecsetvonások szélsõséges expresszivitásával már magukban is látványos devianciát képviselnek. Vegetáló kisvállalkozások, elbocsátás ötven évesen, fogyatékos lány gyalázása és szexuális megkörnyékezése: napjaink ismert jelenségei, melyek tömören szerkesztett, nagyon jól megírt jelenetekben, biztos kézzel egyénített figurák szerepeltetésével realizálódnak. Jámbor József rendezõ vibráló változatossággal használja ki a kétdimenziós tér extrém lehetõségeit, szüntelen mozgással és apró gesztusokkal egyaránt találóan jellemzi a szituációkat, szereplõválasztása, színészvezetése is telitalálat.

A padláson, önellátásra kender-ültetvényt gondozó kertész-lány, bonyolultságában ellentmondásos alakját, kiforrott színészi eszközökkel Szoták Andrea formálja meg. Csúcsjelenetében ámuló kolleganõjének, táncolva játssza el képzeletbeli diszkó-kalandját, miközben a valóságban egyre erõsebb drogokkal ellensúlyozza magánéleti kudarcait. Anyja többszörösen elvált, keserû csalódásaiban fuldokló kegyszerárus: Berki Szofi az elfojtott gonoszság ikonja, kinek számára nincs kiút, hiszen még a szentképeken is "drága a perspektíva..." A végén felülkerekedik, hiteles metamorfózissal ábrázolja a váratlan siker kisszerû diadalát. Tinédzser létére, Hell Krisztina lefegyverzõ biztonsággal alakítja a fogyatékos Zsanettet, elváltoztatott hangja, kõmerev arca, szögletes mozgása bámulatos remeklés, egyetlen egyszer húzódik piciny mosolyra a szája, mikor idõs fõnöke közeledik hozzá, - lám, milyen kétélûek a dolgok: kívülrõl nézve ez erõszakos csábítás, neki viszont talán az egyetlen öröm.

Somody Ildikó kitûnõen játssza a rosszindulatú, felszínesen ármánykodó széplányt, akit talán csak elítélt apjához fûz valamilyen csökött érzelem. Liptai Dorottya hajával húzza fel tánciskolájába az arra tévedõt, Trón Árpád tai-chizó börtönõrként, Krisztus-képként is emlékezetes. A dráma nagy része monológokban zajlik, Hajdú Péter is magában beszéli meg munkaerõ- és párválasztási gondjait, Sanyi bácsija finoman kimunkált, cizellált elemekbõl felépített alakítás. A rendezõ jeleníti meg a munkanélkülivé váló kertészt, aki hosszú magánbeszéd kíséretében, ujjaival formázott babával ajándékozza meg a helyébe lépõ autista lányt. Tétova, elnyelt szavai, a sértõdött számonkérés, mellyel fõnökéhez fordul, a végkifejlet ironikus megoldásában öntudatos elégedettséggé lényegül: lehet fürge üzletkötõ a gondos levendula-ültetõbõl...

A Zsámbéki Nyári Színházban, Jámbor József immár sokadik magyar dráma õsbemutatóját rendezte meg, Garaczi László Csodálatos vadállatok-ja, Filló Vera Szobalánynak Londonba után, ez a kitûnõ színmû is meg fogja találni útját más színpadok felé is.