Téma: Eredet

lokoto 2010 aug. 29. - 01:25:15
(1067/2207)
Sokan vitatják a fordítást: "Eredet"
Nem vagyok angol tudós, de ha elõveszek egy szótárat: http://www.thefreedictionary.com/inception
Inception szinonímája: "origin"
Miért nem "origin" az angol cím? Mert nem lenne kétértelmû. Viszont magyarul választani kellett.

Mi az eredet? A szülõk. Így többek között az apa. Valószínûleg nem véletlen két apasági szál: az egyik az életben el lett rontva, a másik esetleg meg sem történik úgymond, ha nem tér vissza a gyerekeihez. Vagy ugyanolyan keserûség lesz bennük, mint az örökösben.

Az örökség felosztásához nagyon mélyre mennek vissza, az "eredethez". Amikor még kicsi volt, édesapjával volt. A film csúcspontja a páncélszekrény kinyitása volt szvsz. Nemcsak a megbízást oldják meg, de az apa-fiú kapcsolatot is: egyrészt a páncélszekrény tartalmával, másrészt az odaszimulált diszkurzussal (lényegtelen, hogy valós a tartalma vagy sem - valószínûleg nem -, de jó eséllyel töltetet kap a fiú, ami a továbbiakban segíti, kapaszkodót ad).

Ezenkívül mondanivaló a boldogság keresése is: rossz helyen keresték. Hiába építettek városakat (azaz halmoztak - lásd: nem tudták eldönteni, melyik házban lakjanak), semmire nem mentek vele (örökség párhuzam: mennyit örökölt, mégsem annak kell lennie boldogságának a forrása). A fõszereplõ tudja/rájön, hogy a gyerekek a lényeg. (ezúttal szintén az õ felelõssége, hogy megfelelõ eredetet biztosítson)

Persze lehet, hogy belemagyarázás, de meglepne, ha teljesen véletlen lenne az egybeesés. Én a kisfiamra gondoltam, mikor kijöttünk a film után (és közben is).

A pörgettyû (ez sajnos elég kommersz/bárgyú/gyenge mozzanat/magyarázat), egymásba ágyazott álomsíkok, akciók pedig csak szemfényvesztés, csámcsognivaló, a cselekményszál pedig szó szerint egy szál, amire fel lehet fûzni a mondanivalót. Valami, amivel el lehet adni a filmet és pénzt keresni vele, amibõl el lehet menni nyaralni.

Az én ízlésemnek túl sok volt az öncélú akció, kevesebb, de jobban kibontott/kidolgozott álomsík érdekesebb lett volna.
offtopic
ribizliszörp 2010 aug. 29. - 01:08:09
(1066/2207)
A repülõn, indulás után, még éber állapotban beszélgettek.
könnycseppek 2010 aug. 29. - 00:29:39
(1065/2207)
A "miért nem mindegy, hogy kié" a korábbi hsz-ok ismeretében -amelyekben errõl van szó- lehet értelmezhetõ. Valószínûleg azért nem érted a kérdésemet, mert nem olvastad azokat.
Bagoly2008 2010 aug. 29. - 00:23:28
(1064/2207)
Most ezt nem értem. Miért nem tök mindegy, hogy kié? A lényeg hogy forog-e örökké vagy sem, nem?
Bagoly2008 2010 aug. 29. - 00:21:48
(1063/2207)
Az elhangzik a filmben (konkrétan: Cobb mondja a japán megbízójának), hogy az incepció megváltoztatja az ember tudatalattiját és személyiségét. Ergó, nem szükséges, hogy konkrétan, tudatosan emlékezzen az álomra és a gondolat pontos okaira, hanem elég ha csak intuitív módon elültetõdik benne. Most például az, hogy neki a saját útját kell járnia és nem az apja nyomdokait kell követnie... szerintem ez már megfelel a "személyiségváltozás" fogalmának.
könnycseppek 2010 aug. 29. - 00:19:07
(1062/2207)
Még nem néztem meg újra, de azóta is motoszkál bennem...
(;-))

*** SPOILER ***

Elhangzott itt az, hogy a pörgettyû nem is Cobb toteme, hanem Mal-é és ezért gyakorlatilag "nincs is sztori".
De mi van, ha az tényleg Cobb-é és Mal csak azért akarta elzárni, hogy Cobb ne is akarjon megbizonyosodni arról, hogy ez most álom-e, hanem elhiggye és elfogadja, hogy AZ a valóság, amelyikben akkor 'éltek'?
könnycseppek 2010 aug. 29. - 00:14:22
(1061/2207)
*** SPOILER ***

Én is másképp értelmeztem ezt a 'fischeres'-dolgot, mint Te.

Az incepció nem a személyiséget változtatja meg, "csak" beültet egy gondolatot, amelyet sajátodként érzékelsz, miután felébredsz.
Általában az emberek nem emlékeznek kristály tisztán az álmokra, fõleg a bennük szereplõ idegenekre (és Fischernek Cobbék idegenek voltak, míg Cobbék nyilván emlékeztek egymásra, hiszen együtt csinálták az egészet) és éppen ezt használták ki Cobbék, vagyis, hogy a gondolat marad, míg a körítés elvész Fischer számára.
DE, ha jól figyeltél, láthattad, hogy a reptéren, mikor várt a csomagokra, Fischer jól megnézte Cobbot, amikor az elhaladt mellette; vagyis mégiscsak rémlett neki valahonnan Cobb, csak nem tudta honnan.
Bagoly2008 2010 aug. 28. - 23:55:56
(1060/2207)
Így van, ez történt, kilõtt.
10/10
Hisztini 2010 aug. 28. - 23:31:23 10/10
(1059/2207)
Köszi! Tehát nem zuhant, hanem kilõtt. Ezt nem figyeltem meg jól.
Bagoly2008 2010 aug. 28. - 23:30:45
(1058/2207)
A nagyon mélyen elültetett incepció az ember személyiségét változtatja meg és ez még akkor is tartós, ha egyébként az álmot, a kiváltó okot az ember elfelejti. Ha viszont Fischer emlékezett volna az álmára, akkor felismerte volna az utastársait, és akkor könnyen rájöhetett volna, hogy átverték. Pontosan hogy ekkor vallottak volna kudarcot Leoék, ha Fischer emlékezett volna az álmára...
Bagoly2008 2010 aug. 28. - 23:25:19
(1057/2207)
A lift a robbantás miatt indult el... az erõ-ellenerõ newtoni összefüggés miatt. Ugyanúgy mint a rakéta az ûrben...
Bagoly2008 2010 aug. 28. - 23:22:44 Előzmény Sherryll
(1056/2207)
Az érthetõ, hogy a valóságban nincs olyan, hogy a búgócsiga örökké pörög (ez világos), de az álomban miért nincs olyan, hogy eldõl? Ez a kérdés!
Bagoly2008 2010 aug. 28. - 23:21:21 Előzmény Sherryll
(1055/2207)
Rendben van, hogy abból levonhatta a következtetést, de attól még a papírszélkeréknek csak jelentenie kell valamit... elvégre a végkifejletnél a legfontosabb helyrõl, a széfbõl került elõ... mit szimbolizálhat vajon ez a papírforgó?
Bagoly2008 2010 aug. 28. - 23:19:38 Előzmény Sherryll
(1054/2207)
Hát ez nem volt válasz a kérdésre. Arthur, a szabadon esõ mikrobuszban, ahol súlytalanság van olyan impulzust kap, hogy súlytalanságot álmodjon (hiszen a kocsiban is súlytalanság van). Ergó, Fischer aki szintén súlytalanaságban alszik, szintén súlytalanságot kellene álmodnia...
10/10
Hisztini 2010 aug. 28. - 23:15:19 10/10
(1053/2207)
Gyerekek, SPOILER, please!!!!

Nekem nagyon-nagyon bejött a film, szinte végig süvített a történet! ***SPOILER*** ...fõleg, az álom alatt, és leginkább, amikor a harmadik szintre elértek. Na, onnan végig szorítottam a karfát! Csak a liftes dolgot nem értettem: súlytalanságban hogyan zuhant a lift? Illetve apró kritikám, hogy a végén a romantikus szál kicsit belassította az egészet. De ezeket megbocsátom, mert ***SPOILER vége*** baromi jó volt az egész: a történet, a képi világ, a zene (a rendezõ mellett Hans Zimmer is kiett magáért), a szereplõk és minden, 3D nélkül is!!!;)
10/10
FerGago 2010 aug. 28. - 17:09:20 10/10
(1052/2207)
Bagoly2008:Most nagy hülyeséget írtál.Fischer,hogy felejtette volna el az álmát?Akkor nem lenne semmi értelme.Akkor felesleges lett volna az incepció,hogy feldarabolja a vállalatbirodalmat.Ha elfelejti akkor Cobb-ék kudarcot vallottak.
Sherryll:És az nem lehet mondjuk hogy a tudatalattija átveri?Mondjuk azt álmodja,hogy eldõl a totem.Álmodni bármit lehet,szóval semmi értelme.
10/10
Sherryll 2010 aug. 28. - 10:09:02 10/10
(1051/2207)
Fischer pedig szerintem azért nem érzi a súlytalanságot mert õ egyel lejjebbi szinten van, Arthur pedig aki a hotelszobában úgy érzi,õ ott nem aludt el tehát õ nem került le az egyel lejjebbi szintre. A totem szerintem az álomban azért pörög folyton mert így kiderül belõle hogy az az egész nem valóságszerû, nem is lehet valóság,hiszen a való életben nincs olyan h az az izé nem dõl el.

Jól ki van ez találva,ahogy van:)
10/10
Sherryll 2010 aug. 28. - 10:06:08 10/10
(1050/2207)
Véleményem szerint Fischer nem a papírszélkerékrõl vonta le azt a következtetést,hanem abból hogy az apja aztmondta,hogy "csalódtam,amiért megpróbálsz olyan lenni mint én". Meg Fischernek már elõtte mondta az a nem tudom milyen másik rokona vagy ki volt az az az öregebb,hogy az apja ezt szeretné. Szóval innen tudta..szerintem..
10/10
Sherryll 2010 aug. 28. - 10:01:20 10/10
(1049/2207)
Igen igen tényleg ugyanaz,csak én másra gondoltam mégpedig Saitora öregkorában! Elnézést érte! igen õ tényleg Mal édesapja,az egyetemi tanár.
Bagoly2008 2010 aug. 28. - 00:35:47
(1048/2207)
Ma megnéztem másodszor is a filmet. Valóban elhangzik, hogy a hadsereg kiépített egy olyan technológiát, amellyel be lehet lépni a másik személy álmába. És valóban igaz az is, hogy a végén felismerik egymást (kivéve Fischer, aki csak az álomban találkozott velük, és mondható, hogy az álmát pedig elfelejtette).

Rendben, meggyõztetek, akkor tényleg nem szükséges az értelmezéshez a skizofréniát belekeverni. Rendben, végülis logikus a film enélkül is, és értelmezhetünk mindent úgy, hogy tényleg megtörtént az álomjárás és az akció.

Még három részletet nem értek viszont:
1. Ha az anyós ülésén ülõ pasi a zuhanó kocsiban súlytalanságban álmodja meg a hotelszobát, akkor a súlytalanságban alvó és álmodó Fischer miért nem súlytalanságban álmodja meg a havas tájat?
2. Álomban miért pörög örökké a bugócsiga (vagy minek nevezzem Cobbnak azt a totemét)?
3. Arról a papírszélkerékrõl, amit a széfben talált, hogy vonta le Fischer azt a következtetést, hogy a saját útját kell járnia és fel kell darabolnia a céget?