10/10
FElepHánt 2013 szept. 29. - 19:02:45 10/10
(1/1)
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

GANYMED GOES EUROPE Jaqueline Kornmüller Szépmûvészeti Múzeum

Louvre: három nap, Ermitage: kettõ, British: kettõ, Guggenheim: három, Vatikán: egy, de az szörnyû! - egyhuzamban ennyi idõt töltöttünk a legfontosabb múzeumokban, de egy se volt annyira gyönyörûséges, mint ez a mostani, nem is kifejezetten képnézési célzattal történt este a Szépmûvészetiben.
A Ganymed egy zseniális koncepció, adott képekhez kortársak írnak szövegeket, melyeket színészek mondanak el a képek elõtt, fel-alá hullámzó tömegeknek, órákon át, addig ismételgetve, amíg csak nézõ van...
Tóth Krisztina: Tükör címû novelláját Terhes Sándor adja elõ, lerántva a leplet egy családi csõd titkairól, a második emeleten Fátyol Hermina táncol Erdõs Virág szövegének vékony jegén, (Hendrick Averkamp: Téli táj korcsolyázókkal). Udvaros Dorottya elbûvölõ humorral, fanyar öniróniával mesél a Van Dyck kép manufakturális megszületésérõl, fullánkosan odaszurkálva az akt-gyáros Rubens-nek, (Terézia Mora: Utolsó napjaink emlékére, szerelemmel).
Grecsó Krisztián Daru-jának kételyeit fogalmazza meg Takátsy Péter, Közösjézus? - Magánjézus? , némi flagelláció után, egy áldozatkész bakfis társaságában, kúszva hasal el Herrera Szent József a gyermek Jézussal festménye elõtt. Dióssy Gábor nyúzott mártírban utazik, Szécsi Noémi Szent Bõrtelen-jét jeleníti meg színészi személyiségének elemi szuggesztiójával, Matteo di Giovanni vászna elõtt.
Nyilvánvaló, hogy az elõadók saját értelmezésükben, önmaguk által kialakított formában adjákelõ textusukat, az összehangolás, a térbeli ritmus és az egész produkció egysége azonban a rendezõ Jaqueline Kornmüller-t dicséri.
A fûtõ-hûtõtest pódiumként szolgál, de Leo Putz: Csónakban képénél vizen ringó bárkává is alakulhat. Szvoren Edina sorait, fantasztikus állóképességgel, gyönyörûségesen hullámzó gesztusokkal, derékból, csípõbõl, vállból hajladozva, Székely Rozália tökéletes tengeri illúziót keltve mondja el.
A legnehezebb föladat Thomas Glavinic: Mezítelenül címû, letaglózó erõsségû írásának életre keltõjére hárul. A reklámanyagok, elõzetesek bulvárosan kiemelték, hogy az interpretáció Hans Baldung Grien: Évá-ja elõtt ruhátlanul történik, - hatványozottan gyûlölve a színpadi põreséget, rettegve kucorogtunk tábori ülõkénken. - És csoda történik! A hibátlan szépségû Hay Anna az emberi hitelesség olyan csúcsán áll elõttünk, hogy, ahogy
mondja: "egy képet látunk" és kukucskálás helyett a szöveg, az emberi test és a színészi megjelenítõ erõ sugárzó aurájában éljük át az esztétikum lenyûgözõ varázsát.
A fûtõtest rácsa megnyílik, kirepül a holló, majd a galamb, amely csõrében a virágzó olajfa ágát hozza, a legjobbnak járó pálmaként nyújtva azt a Noéként, Istenként félelmetes muzikalitású deklamációval triumfáló Hegedûs D.Gézá-nak. Vajda Miklós minden szava a drámai erõ döbbenetes súlyával szólal meg, a frázisok kottázható ívekkel szárnyalnak, a megtorpanások, szünetek még hatásosabbá emelik a gondosan komponált monológot. Ifj. Jan Brueghel alkotása, a Noé bárkája elõtt sztentori hangon robban az utolsó szó: "Lõn!"
Mikor töltött több száz ember három órát a Szépmûvészeti Múzeum-ban? Mikor látott észrevétlenül ennyi csodálatos képet? Mikor élt meg ilyen eszméletlen produkciókat egy ennyire transzcendentális térben?
Még nem késtünk el: október 3, 17, 31, november 7, 21, 28.