FElepHánt 2010 máj. 23. - 12:42:18
(1/1)
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál-------------- www.toptipp.hu---------------------- HAMLET---------------------- Jámbor József------------------------ Zsámbék 2004 ---- Jámbor József-nek nincs társulata, csak többszörös változtatással sikerül összehozni ezt az alkalmit is. Kevés a próbaidõ, mûszaki aladályok garmadájával kell hadakozni és még baleset, háttértragédia is sujtja az alkalmi produkciót. Mégis: igazi színház, különleges élmény és egy késõbbi nagy elõadás ígérete születik a RakétaBázison. Jámbor József, tér-álmodó és kellékvirtuóz, bejátssza a végzetet visszhangzó betonsilók mélyét és magasát, a lánctalpakhoz szokott padlaton autók cikáznak, a pilléreken PVC- csövek kúsznak, a falakon fóliadrapériák. Napjaink talmi tükörcserepei, az Idõ groteszk klaviatúrája, csupa mesterséges vacak, a mûanyagok szégyenteli örökkévalósága. Félelmetes játéktér, grandiózus terep a csatázó szenvedélynek,--- amely képtelen megjelenni. A Szellem alant jár, a játék is: hol van Hamlet, hol a királyi dán ?!? Sajnos, Bertók Lajos csak alkatilag, képességeiben hõs, valami elnagyolt izgága sietség, a következetlen szövegmondás, a külsõséges gyorsaság torzóvá rémíti az elképzelést. Értékelhetetlen a királyi pár: a körülmények ismeretében Margittay Ági és Bíró József hõsies helytállását kell dicsérnünk. De azután belép Polonius: Derzsi János, aki rövid szerepében páratlanul hiteles, Tóth Jocó Színészkirályként adja az ezerarcú virtuóz SzínészJocót és beindul a cselekmény, a környezet erõvonalai mentén izzik fel a dráma. Az elsõ nagyjelenet a Laertes-Ophélia-Polonius trió búcsúképe, ütések, ölelések, szavak és jótanácsok heves villogása, színészi- rendezõi bravúr ! Begurul Lakner bácsi gyermektruppja, Jéger Janka pedo-dominaként bravúrosan debütál, Ophélia annyiszor kórtani esetté gyalázott monológját pedig Szoták Andrea hitelesíti némaságában szuggesztív, szavaiban szédítõ tudattalan energiákat mozgósító, visszafogottságában döbbenetes erejû játékával. Keresztes Tamás Laertesze már a királyi számonkérés kamaszos hevességével és a temetõi dulakodás szertelen akrobatikájával meghódít, a vívójelenet szó szerinti forgatagában aztán mindannyiunkra zúdítja káprázatos tehetségének vulkánikus kitöréseit. Jóízûen bumfordi Osrickjával Vásárí József biciklizésben, komikumban egyaránt kiváló. Maday Gábor nemcsak a zárójelenetben áll a darab tengelyében, létezésének súlya, jelenlétének ereje, hangjának árnyalt nyúgalma végig a kaotikus létezés ellenpontjává nõ. Reveláció Jéger Zsombor, aki méltán orozza el a Színészkirály rizsáját, olyan pudingot fõz belõle, hogy a nagyérdemû és a társulat egyaránt bámulva élvezi a gyermektehetség gyönyörû csodáját. Még a kiköpött norvég Halmi Gábor is csak ájultan lesi a norvég jambusait magától értetõdöen szinkrontolmácsoló színészpalántától. Itt a Hatos Rakéta Hangárnál igazán korszerû, ötletben és értelmezésben gazdag Hamlet született. Tér, látvány, tempó, mozgás: nagyszerû rendezõi elképzelés, - érdemes lenne hozzá teljes értékû együttest, próbaidõt és persze mindig is esõmentes Jó Idõt adni... Mert Hamletünk gyõzött a nemzetközi párviadalban, mindennek ellenére, - de mikor tanulunk már végre valamit is mindebbõl ?