Téma: II. Richard

FElepHánt 2009 jan. 10. - 20:04:18
(1/1)
II RICHÁRD Almási-Tóth András Budapesti Kamaraszínház
Már-már azt hittük, nincs undorítóbb a spirói Árpádház vérgõzös panoptikumánál, de hát
kiderül, a mûvelt Nyugat sem adta annak idején alább, igaz: mennyivel kulturáltabb például
a vakság örök sötétségénél az életfogytig börtöné.../?!?/ A belsõ történésekre összpontosí-
tó dráma, a spirósított textus, az invenciózus rendezés egész sor kiváló színésznek biztosít
pazar lehetõséget, akár kettõt-hármat is fejenként. Lengyel Tamás szikár dikciója hitelesí-
ti a trónra törõ pragmatizmust, Jánosi Dávid egy vértolulásos rettegésben jeleskedik, most
is ellenállhatatlan Törköly Levente gigászi ereje, de a napi politikát kommentáló Kertész
természetbarátian reciklálható lapulevél-kosztümjében komikus vénája is felbuzog. Kaszás
Mihály újabb álszenten zsolozsmázó püspökkel gazdagította impozáns repertoárját, Kocsó
Gábor egyénisége, extrém stílusa ritka és nem eléggé kamatoztatott érték! Pengeéles, lé-
zerkemény, sziszegõ szavai csontig hatolnak, odavetett félmondatokba képes sorsdöntõ je-
lentõséget sûríteni, gesztusainak bizarrsága nemcsak Quasimodót sugall, de talán még egy
másik Richardot is... Mert a második helye egy idõre foglalt: Dolmány Attila a hálátlannak
tartott címszerepbõl hosszú idõk legjobb Shakespeare-hõsét formálja meg. Döntésre, hely-
zetfelismerésre teljesen alkalmatlan gyermeki lény, legfeljebb azt tudja, hogy sorsa nem a
saját kezében van, ezt játékos beletörõdéssel veszi tudomásul. Tragigroteszk figurájából
nagyformátumú színészi alakítás születik, melybe a annyi váratlan belsõ tartalom, annyi ár-
nyalt jellemrezdülés sûrûsödik, hogy szinte egy új darabot kellene hozzá írni... Legkisebb
szeme villanása is beszédes, a heves lendület nem veszti el aprólékos pontosságát, mimiká-
ja megunhatatlan, hangja fojtottságban sistergõ dinamika. Almási-Tóth András tovább mé-
lyítette a nagyléptékû történelmi drámák kisegyüttessel, kisszínpadon történõ elõadására
kiválóan alkalmas stílusát. Magasfokú stilizáltság, geometrikus mozgások néhány négyzetmé-
teren, egymáshoz csiszolt szituációk, epikus áradás feszes ritmusban. Spiró György fordí-
tása, következetes dramaturgiai ténykedése révén a shakespeari szöveg és az abból táp-
lálkozó színészi alkotómunka kerül a középpontba, újabb kiemelkedõ fontosságú produkci-
ót teremtve az elhanyagolt királydrámák világában.