Téma: Szabadesés

9/10
FElepHánt 2011 okt. 18. - 14:05:10 9/10
(1/1)
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

SZABADESÉS Göttinger Pál Bárka Színház

Mintha Carver hétköznapi hõsei mászkálnának az ide-oda húzogatott fehér függönyfalak között, szimplák és suták, mint mi mindannyian, legalábbis ami a magánszférát illeti. Szokványos helyzetek, közhelyes dialógusok, melyek azonban egy stroke-halálból visszatérõ férfi tudatában idézõdnek fel.
A színen az alternatív szcéna obligát kanapéja, úgy látszik, a kõszínházak sem nélkülözhetik ezt a Jolly Joker bútorzatot. Töprengések, házastársi komplikációk, meg a négyszemélyes, majdnem kettõs párcserébe bonyolódó party zajlanak öbleiben, van ugyan még egy fotel és a végzetes kórházi ágy, de ez a minimalizmus csak elõsegíti a gyors színváltásokat.
A múltbeli és a nem régi események váltakozásának mozaikos szerkezete fokozatosan tárja fel a pszichés problémák gyökerét. Kálid Artúr Gerryje az örökbefogadásakor elveszett húgát keresi társában, gyermeki vágyakozása csak érzelmi bizonytalanságát leplezi. Varga Anikó keserûen ismeri fel jelentéktelenségét, amit párkapcsolati dominanciája se enyhít. A másik férj, Kardos Róbert is szeretettelen kényszerben él, amin aligha segít a
váratlan party-szex.
Göttinger Pál a jelenetek elbeszélõ jellege ellenére képes a feszültséget szinten tartani, hajszálpontos értelmezése, a szituációk biztoskezû felrajzolása, és a hibátlan színészvezetés egységes egésszé formálja a darabot. Dinyés Dániel, zongorára és szívszaggató jazz-trombitára írott zenéje kivételes ráérzéssel segíti az atmoszféra megteremtését, a másik eszköz a premier plánban közvetítõ kézikamera. Általában nagyon felszínesnek tartjuk az
élõjátékot kivetítéssel fokozni kívánó módszert, ebben az esetben azonban valóban hozzátett a közvetlen élményhez. Látjuk a beteg fölé hajló orvos arcát, nyomon követjük a pincében zajló beszélgetést. A penészelhárító gyorsszolgálat küldötte, Ilyés Róbert, monumentális alakjával uralja a nézõtér traverzei alá süllyesztett jeleneteket, õ a Kezdet és a Vég, minden titkok tudója, karizmatikus alakítása súlyos ellenpontja a felszínen vergõdõ hétköznapiságnak.
A Bárka Színház kvartettjébe nagyszerûen illeszkedik be Szoták Andrea neurotikusan kapaszkodó felesége, szánalmas részegségében is vonzóan izgalmas, tolókocsis, aggkori motyogása, a révedt tekintetû, gyermetegen ismételt sztereotípiák is emlékezetesek.
Göttinger Pál negyedik bárkaszínházi rendezése tovább öregbíti fiatalos hírnevét, további alkotásaira kíváncsian, szívesen zarándoklunk Kaposvárra