Ezeken a jeleneteken már több nemzedék mulatott. Ugye, mindannyian emlékezünk Alfonzó Ványadt bácsijára, Körmendi János és Gálvölgyi János vaksi optikus-jelenetére, a Markos-Nádas duó múzeumi teremőrére, Bodrogi Gyula szégyenlős óvszer-vásárlójára, vagy Kiss Manyi vécésnénijére? És akkor még nem is említettük a Márkus-Haumann-Körmendi trió emlékezetes Három nővér-paródiáját, Antal Imre és Pécsi Ildikó duettjét a Néma leventéből, Szőke Szakáll Vonósnégyesét, a legendás Alacsonyi szüretet, vagy az őrületbe kergetett Márkus László kérdését, hogy vajon mi került ezen a fotelon 7200 forintba? Ezek a jelenetek attól zseniálisak, hogy bár láttuk már őket, akár többször is, mégis újra és újra képesek vagyunk hahotázva kacagni rajtuk; - hiába, no: ezek igazi klasszikusok!
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
A "törpék" rádióváltozata az igazi (bár itt nem annyira jön elõ, de Romhányi és Tímár mellett Szilágyi volt a harmadik nagy "rímhányó").
A TV-s felvétel késõbbi és nem is teljesen ugyanaz, inkább már a kameráknak szól.
Ettõl még mindig 100x szórakoztatóbb, mint a most divatos stand-up-os erõlködés többsége...
Nekem a Három nõvér-en, a Hófehérke és a hét elgyötört törpe címû jeleneten kívül nagy kedvencem a Mellékhatás (Sinkovis Imre játszotta az orvost, Tábori Nóra az asszisztensét és Szombathy Gyula a beteget, akinek viszketett a háta)
Csatlakoznék az elõttem szólókhoz.
Ez egy jó mûsor. Õk még igazi humoristák (voltak), és ezek jó jelenetek. Ahogy a reklámban mondják: "régen nem volt ennyi humorista, mégis többet nevettünk."
Ma mindenhol a stand-up ripacsokat erõltetik, már a rádiókabaréban is. Évek óta õk kapják a Karinthy-gyûrût, mert ezek szerint nincs más. Ha valaki ki áll a színpadra, beszédhibás, csúnyán beszél és káromkodik, attól még nem vicces.
A politikai kabaré teljesen megszûnt. Ennek az az oka, hogy a mai politikusaink annyira ....... (nem írok semmit, mert úgyis kimoderálnák), hogy õket még parodizálni sem lehet, és nem érdemes.
Közben kimoderáltak pár hsz.-t... Megpróbálom még egyszer, hátha most nem lát benne senki politikát.
Azért (is) jók ezek a régiek, mert 1. még voltak megírt, rendesen dramatizált jelenetek. Élvonalbeli színészek, mint Agárdy, Kállai, Bárdy, stb. nem röstelltek komédiázni, és nem középiskolás fokon, hanem nagyon magas fokon. A jeleneteknek volt történetük, párbeszéd, játék, stb.
2. Tudtak beszélni. Ezt is többször érintettük, hogy a standup komédiásokra valahogy nem nagyon figyelnek oda, mert a magyar nyelv már olyan fránya dolog, hogy a kijelentõ mondatok végén LE viszi a hangsúlyt. A mai standup komédiások (tisztelet a kivételnek) akár rádióban, akár tévében adnak elõ magánszámot (mert az nem kabaré), a belépéskor elkezdik a mondatot, és az egész monológjuk alatt nem viszik le, csak a végén. Minden mondatuk úgy "végzõdik", hogy "..hát szóval;.. no és.." (s ezzel kezdi a következõ "mondatot". Nem gondolom, hogy annyira bonyolult lenne megtanulni a hansúlyozást. Még annak idején szegény Montágh Imre professzorral készített Déri János egy kis beszélgetést (kabaréban), ahol M.I. mindezt elmagyarázta és illusztrálta (és még sok minden mást.)
Szegény Montágh Imre most forog a sírjában.
.....Ma azért volt két abszolút klasszikus, amiket nehéz felülmúlni, a Hófehérke és a hét elgyötört törpe eredetije (mert azt borzalmasan feldolgozták mai sztendaposok, hiába ugyanaz volt a szöveg, élvezhetetlen volt), és az Alfonzó (és fia) közremûködésével készült Mozart/Bach/Schubert paródia.
...Ezeket (és a Patikát, és a Három nõvért, és az Alfonzó világszínházát és a Salamon Bélákat, stb., stb.,)
csak elõ kellene venni, odaadni a mai sztendaposoknak, és megmondani nekik:
.."Hát nem ott van?...Hát nem ott van?..." :-) (remélem, most nem találtak semmi moderálnivalót benne, a mûsorról szóltam.)
Én emlékszem, néhány évvel ezelõtt valamelyik kereskedelmi tévé a régi retro kabaréjeleneteket forgatta újra különbözõ bemondókkal és fiatal színészekkel, láttam is belõle egy-két részt, de borzasztó volt, mivel én ismertem az eredeti jeleneteket az eredeti színészekkel, így nem is vettem fel a ker tévé által készítettet.
bizony milyen szerencse hogy a köztévé újra és újra leadja. Aki nem tudja elsõre talán az ismétlést fel tudja venni.
A mostaniból kettõt felvettünk. A Salamon "ha én egyszer kinyitom a számat..." pl.szenzáció, de volt amit letörlök majd (pl.a Gálvölgyi-Körmendi látszerész jelenet) mert nem mindegyik igazán jó.
Elérkezett a pillanat, amikor az én oldalamat is furdalja a kérdés: Mit takar az "Eredeti hang digitálisan." kifejezés. Nálam 3 hangsávon megy magyarul.
Bocsánat , hogy kéretlenül bele szólok a dialógusaitokba, de volt szerencsém az MTV és kereskedelmi tv-nél is dolgoznom szerkesztõi munkakörben, mindkét helyen (mára már csak nyomokban) mûködik a saját gyártás. Azon kívül inkább vásárolnak a kereskedelmi tv-k a saját anya cégeiktõl valamint azok "lányvállalataitól" mint a konkurenciától.
kedves Nemlaha barátom ötlete volt a Retro TV amiben az a zseniális, hogy egy fillérbe sem kerül, csak szerkeszteni kell és felhozni a tekercseket és már mehet is az AMPEX vagy más lejátszó rendszerbe:).
Agyament ötlet lenne levágni az arany tojást tojó tyúkot azzal, hogy kiárusítsanak egy ilyen "aranybányát".
Ebbõl lehet meríteni minden korosztálynak, megjegyzem még a fiataloknak is.
Ebben a világban MINDEN eladó. Két kérdés van, hogy 1) mennyibe kerül (ezt még meg is fizetnék a kertévék, és ami ennél szerintem nyomósabb ok, hogy 2) a kertévék presztizs okból nem vesznek semmit az MTVA-tól, inkább nyomják az ezer éves Gálvölgyi showkat, meg a Sas kabarékat. úgy kell nekik.
"Még szerencse, hogy ezeket néha leadja a köztévé. Leadhatná a kertévé is, akkor õket dicsérném, de nem õk adják le."
Gondolom, az egykori MTV jogutódja, a "királyi" m1 és m2 - vagy talán helyesebb õket MTVA néven meghatározni - a régi felvételek jogtulajdonosa, így nem is fogják ezeket átadni a kertévéknek.
A Markos-Nádason és végig röhögtem magam (kiszólások: mindjárt leesik a bajuszom...), de az összes Alfonso, és a többi. Próbáltam meggyõzni magam régebben, hogy "ez csak nosztalgia". De nem. Amit ma kabarénak neveznek (meghallgattam a rádiókabarét) az (tisztelet a kivételnek) a magyar nyelvet korlátozottan ismerõ "sztendapkomédiások" egyszemélyes poénkodása. Jelenet alig van, vagy ha igen, ugyanez csak több szereplõvel, forgatókönyv nélkül. A tévében egyáltalán nincs, óriási felüdülés egy Alfonso, egy régi Markos-Nádas-Boncz, a patika jelenet, nem is beszélve az (eredeti) Hófehérke és a hét elgyötört törpérõl, aminek megcsúfolása volt, amit a sztendaposok próbáltak izzadtságszagúan újra utánozni.
...Sohasem fér a fejembe, hogy ma a "kabaré"-ból miért hiányoznak a jelenetek (Nóti, Rejtõ, és a többiek, de ha belegondolunk Bodrogi óvszervásárlása nem is régi, Trunkó, ilyenek sem férnek bele?), csak Liptai doktor és barátainak egyszemélyes poénkodásai?
..És csodálkoznak, hogy a retrohoz fordul az ember, ha jól megírt, jól eljátszott, jó színészekkel elõadott humort akar látni?
Még szerencse, hogy ezeket néha leadja a köztévé. Leadhatná a kertévé is, akkor õket dicsérném, de nem õk adják le. Én filmvadász (mûsorvadász) vagyok, nem érdekel melyik csatorna ad le jó filmet/mûsort, tõlem akár a dél-mozambiki csatorna is lehet, ha értem, csak jó legyen.
..A retro kabaré ma is jobb, mint az összes sztendapos, beszédhibás, hangsúlyozni nem tudó amatõr együtt véve.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások