A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2025-ben nagyszabású programsorozattal emlékezik meg Barcsay Jenő születésének 125. évfordulójáról. A jubileumi eseménysorozat nyitórendezvénye a Hommage à Barcsay Jenő című kiállítás és díjátadó, melyre az egyetem Barcsayról elnevezett kiállítótermében kerül sor, 2025. január 14-én. A kiállításon megtekinthető a Barcsay Jenő szoborpályázatra beérkezett huszonhat szobrászhallgató huszonnyolc terve, illetve a megvalósuló, nyertes pályamű, Bárdi Dominik végzős hallgató Fénykapu című alkotása. A szobor különlegessége, hogy áttört, a fényt derengőn áteresztő, nagyméretű alabástrom tömbből faragják ki. Bárdi Dominikon kívül díjat kap még Wessel Martin, Sarfenstein Ditta Margit és Tatár-Kiss Virág szobrászhallgató is.A Hommage à Barcsay Jenő nyitórendezvényen adják át a Barcsay Díjat is, melynek elnyerésére a Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvány minden évben pályázatot hirdet. Idén a kuratórium elnökétől, Feledy Balázstól az MKE három egykori hallgatója veheti át a kitüntetést: Dávid Zita festőművész, Kovács Zoltán szobrászművész és Vető Orsolya Lia festőművész.
A Barcsay 125 jubileumi emlékév keretében a Magyar Képzőművészeti Egyetem nagyszabású programsorozatot – kiállításokat, könyvbemutatókat, Barcsay Jenő tanulmánykötetet, Barcsay két könyvének újbóli kiadását, valamint konferenciát – szervez. Az emlékév kiemelkedő eseménye a Magyar Képzőművészeti Egyetem fő kiállítótermében, 2025. július 14-én nyíló különleges tárlat, amely Barcsay festményeiből és anatómiai rajzaiból válogat. A kiállítás célja nem a teljes életmű, hanem a főbb alkotói korszakok, témák, motívumok bemutatása, a műfaji sokoldalúság kiemelése. Külön hangsúlyt kapnak a mester kevéssé ismert kései, absztrakt, ún. „fekete korszakának” művei, valamint a máig alapműnek számító Művészeti anatómia (1953) című kötetének eredeti rajzai, amelyért a művész Kossuth-díjat kapott.
Barcsay Jenő művészi hagyatékaBarcsay Jenő (1900–1988) a 20. századi magyar festészet kiemelkedő alakja, az absztrakt-konstruktivista irányzat meghatározó képviselője. Több, mint hat évtizedes művészi pályafutása során a legkülönfélébb műfajokban és technikákban alkotott: az alföldi realista festészet hagyományaihoz kötődő portréi, klasszikus vonalvezetésű rézkarcai, expresszív tájképei, letisztult arányrendszerű figurális mozaikjai vagy a pusztán színekből és geometrikus alakzatokból építkező kompozíciói mind-mind a gazdag életmű részei. Barcsay alkotásai a magyar konstruktív törekvések csúcspontját képviselik, egyéni látásmódja ma is inspiráló.
Tanár és tankönyvíró – örök érvényű művészi anatómiaFestői munkássága mellett Barcsay Jenő a Magyar Képzőművészeti Főiskolán is maradandót alkotott: 1945-től három évtizeden keresztül tanított művészeti anatómiát. Az általa kidolgozott módszertan ma is szilárd alapja az anatómia tantárgy oktatásának, amely nemzetközi szinten is komoly vonzerő a művészhallgatók számára. 1953-ban jelent meg Művészeti anatómia című tankönyve, amely azóta is a művészeti oktatás alapvető forrásműve, számos nyelvre lefordították. A kötetet illusztráló ceruzarajzai óriási művészi értékkel bírnak, – a munkájáért Barcsay Jenő Kossuth-díjat kapott.A Barcsay 125 jubileumi emlékév a Magyar Képzőművészeti Egyetem szervezésében, a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósul meg. Az eseménysorozat megrendezésében az MKE kiemelt partnere a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum és a Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvány.
Az emlékév részletes programja
Szigligeti Ede az 1848/49-es forradalom és szabadságharc leverése utáni megfáradt, csalódott hangulatban mindössze két délután alatt írta meg a magyar drámairodalom legtöbbet játszott komédiáját. Közel két évszázada ad reményt és erőt „e rút világban” Liliomfi és Mariska minden ukázt felülíró szerelme, Szellemfi játékkedve és a teátristák fantáziája.A fiatal alkotóhármas által jegyzett vígszínházi változat megtartva az eredeti mű báját, nevetésből nevetésbe ejtve ébreszt rá minket a játék, a barátság és a szerelem fontosságára.
Közreműködik: a Csángálló zenekar
„The Magical Music of Harry Potter – Live in Concert": Élje át a Harry Potter-filmek legcsodálatosabb zenéit egy egyedülálló koncert-esten a filmek egyik különleges vendégével, a Magical Film Orchestrával és varázslatos illúziókkal! A programban az ötszörös Oscar-díjas John Williams, Patrick Doyle, Nicholas Hooper és az Oscar-díjas Alexandre Desplat filmzenéi, valamint a „Harry Potter és az elátkozott gyermek” forgatókönyvének legszebb zenéi csendülnek fel.
Ez a varázslatos koncert minden Harry Potter-rajongó szívét megdobogtatja!
Km.: Jan Kalinowski (gordonka), Marek Szlezer (zongora), vezényel: Maciej Tworek
Penderecki: Agnus DeiMarcel Chyrzyński: Adagio – Krzysztof Penderecki in memoriam
Krzysztof Meyer: Musica concertante No. 1, op. 130Bacewicz: Concerto vonószenekarra
A Krakkói Zeneművészeti Konzervatórium 1888-ban nyitotta meg kapuit és csakhamar a lengyel felsőfokú zenei képzés zászlóshajójává vált. A 2. világháború idején, 1939 és 1945 között az intézmény zárva volt, majd Állami Zeneművészeti Főiskolaként kezdte újra működését. 1972-től 1987-ig Krzysztof Penderecki volt a főiskola rektora, vezetősége alatt, 1979-ben nevezték át a Főiskolát Zeneakadémiává. Penderecki egykori alma matere 2020-ban vette fel a világhírű zeneszerző nevét. Az Akadémián hat önálló együttes (szimfonikus zenekar, kórus, kamarazenekar, big band, fúvószenekar, barokk zenekar) működik, a vonószenekar 1993-ban jött létre, jelenleg Maciej Tworek vezeti. Az együttes budapesti koncertjén Pendercki Agnus Dei című darabja mellett a legendás hegedűművésznő és zeneszerző, Grażyna Bacewicz (1909–1969), valamint a krakkói születésű zeneszerző és tanár, Krzysztof Meyer (1943) és a Penderecki-tanítvány Marcel Chyrzyński (1971) egy-egy darabját hallhatjuk.
Díjtalan belépő igényelhető a Zeneakadémia honlapján és a jegypénztárában, legkorábban a koncert előtt egy hónappal.
Km.: Karosi Júlia (ének), Komjáti Áron (gitár), Cseke Gábor (zongora), Barcza Horváth József (nagybőgő), Csízi László (dob)Ez az este valójában három este, három különböző stúdiófelvétel során rögzítették 1954 áprilisa és 1955 augusztusa között. O’Day-t a fiatal Los Angeles-i producer, Norman Granz szerződtette (Jazz at the Philharmonic), Jimmy Rowlest két kevésbé ismert zongorista váltotta, és négy számban Tal Farlow gitáros is közreműködött. Az énekesnő egyenes, a szélesebb vibrátót kerülő, fátyolos, ironikusan és mélabúsan is magával ragadó előadásmódját többen szaxofonhoz hasonlították. Fellépése a Newport Jazzfesztiválon pár év múlva jazztörténet a javából. O’Day itt a standardeket (The Man I Love, There’ll Never Be Another You) azonnal magáévá teszi, a saját blues számának előadásából pedig kiderül, miért mondtak mindig elsőre igent a fekete jazz-zenészek, ha Anita O’Day hívta őket a zenekarába. A nemzetközi színtéren is jegyzett énekesnő, a saját zenekarával is új utakra törő Karosi Júlia ajánlotta a zenekar figyelmébe a produkciót, ő is fogja O’Day szerepét magára vállalni.
Kulinyi István kiállításának fókuszában autonóm művészeti alkotásai állnak, amelyekben ugyanakkor a teljes grafikai és tervezői technikai eszköztár tapasztalata és gazdagsága is megmutatkozik. A bemutatott anyagban az elmúlt 4-5 év társadalmi és egzisztenciális jelenségeire reflektáló, kvázi naplóként alkotott munkái szerepelnek, festmények, digitális alkotások, fotók, valamint az életmű korábbi alkotásai, mai utódaival együtt helyezve párbeszédbe.Munkái sokszor digitálisan és manuálisan festett táblaképek, amelyeken keverednek a figurális, a lírai absztrakció és az expresszív gesztusfestészet formai elemei. Rendszerint ciklusokban gondolkozik, hisz a variáció mint alkotói gondolkodás módszerében, a lényeg újabb és újabb formában, elrendezésben, más eszközökkel való ismétlésének problémamegoldó erejében.
Makkai-Kovács Beatrix legújabb festményei és korábban még nem látott kisméretű kollázsai szerepelnek a Hybridart Space-ben megrendezett önálló kiállításán, amelynek címe Szabó Lőrinc Valami örök verséből származik. Az alkotót az egyetemi évek alatt is foglalkoztatta a tájkép és az absztrakt művészek kapcsolata, a mostani kiállításon pedig a tőle megszokott, rétegekből intuitívan összeálló festmények mellett a festő konstruktív képépítési gyakorlata is teret nyer a kollázsain keresztül, amelyek a táblaképek líraiságával szemben inkább a konkrétságot képviselik.A festményeken megelevendő belső tájak, a gyors gesztusokból összeálló kompozíciók az alkotó aktuális hangulatait rögzítik, azok rezgései azonban ránk, befogadókra is átragadnak, és érezzük, ahogy lassan mi magunk is lecsendesedünk, bekerülünk egy olyan kontemplatív állapotba, ahol intenzívebben tudunk figyelni a saját érzéseinkre és percepcióinkra. Az atmoszférikus könnyedségű festmények nyugalmat és békét árasztanak, mozdulatlan természeti tájak vagy épp nyugvó és rezzenéstelen urbánus világok asszociációját keltik. Vagy ahogy Vékony Délia mondja: „a művek bepillantások egy határtalan, végtelen mélységű és összetettségű valóságba”.És bár csendet és harmóniát észlelünk, a sebesen és puhán felvitt rétegek mégis időbelivé teszik ezeket a festményet, az egymásra rakott gesztusok olyanok, mint a múlt darabkái, amelyek olykor felszínre kerülnek, máskor átírodnak, olykor pedig teljesen lefedik őket a másféle megéléseket szimbolizáló foltok. Aztán ezek a gesztusok végül lassan mégis egymásba érnek, lágyan egyesülnek, a tudatunkba pedig egy absztrakt, belső tájjá állnak össze, ahová szívesen bekuckóznánk magunkat. Makkai-Kovács Bea kompozíciói ugyanis békét sugároznak, a festő olyan harmonikus világokat, safe space-eket hoz létre, amelyekbe szeretnénk bekuckózni, amikor a valóság túlságosan sokká, agreszívvé vagy éppen gyorssá válik.A műveket nézve érzékeljük, hogy a festő által megteremtett világok lágyan körülölelnek, puhán beburkolnak, védelmeznek, miközben úgy tűnik, hogy ezek a lírai, belső szférák bebarangolhatók, hiszen a színfoltok a kép terébe vezető útvonalakat rajzolnak ki a szemnek, amelyek szemlélése során a saját belső világunkon is merenghetünk és szemlélődhetünk. Impressziók elevenednek meg ezeken a műveken, amelyek az érzelmeinkre hatnak, a kompozíciók atmoszferikussága pedig a szemünkre, a retinánkat hozza lázba.Makkai-Kovács Bea e képein a levegőt materializálja, a közeget festi, a sűrűséggel-ritkasággal, valamint a transzparenciával-telítettséggel való játék pedig vitálissá teszi ezeket a képeket. A gazdagon rétegzett részletek, az efemernek és tünékenynek ható foltok, valamint a nagyobb kiterejdésű homogén felületek izgalmas vizuális feszültséget teremtenek, a fények és az árnyékok lüktetése, az elmosódó részek és a foltok játéka pulzáló érzetet keltenek, így a befogadás ideje is kitágul, a néző col tempo képes ténylegesen megtapasztalni Makkai-Kovács Bea képeinek hangulatait. Ezek a képek csak akkor adják oda magunkat, ha képesek vagyunk lelassulni hozzájuk, ha időt szentelünk a nézésükhöz.A mostani kiállításon először láthatók az alkotó kisméretű kollázsai, amelyek új élettel ruházzák fel a gesztusok nyomait őrző vászon- vagy maszkolószalagdarabokat, valamint a színes textileket. Makkai ezeket felhasználva konstruktív tereket épít, a darabok egymásmellettisége horizontális kompozíciókat rajzol ki, amelyek izgalmas párbeszédet azon festményekkel, amelyeken hangsúlyosabban jelennek meg a függőleges strukturák.
A szerző színészként és rendezőként is jegyzi a darabot. A Játékszín színpadáról is ismert sztárok közreműködése mellett színházunkban még új művészek is debütálnak az előadásban.
A mai magyar szórakoztató színpadi művek palettáján garantáltan új színfolt lesz majd ez a komédia. A Legénybúcsú helyszíne egy szálloda, ahova két jóbarát érkezik, egyikük azonban alaposan megkeveri a szálakat...
Km.: Magyar Valentin (zongora), vezényel: Hontvári Gábor, Vásáry Tamás
Beethoven: Szélcsend és szerencsés hajózás, op. 112.Beethoven: Karfantázia, op. 80.Beethoven: 6., „Pastorale” szimfónia, F-dúr, op. 68.
A würzburgi Mainfranken Thetater ifjú karmestere, Hontvári Gábor lesz a Vásáry-bérlet 2. koncertjének vendége. A Junior Prima és Ernst- von-Schuch-díjas karmester számos nemzetközi verseny, köztük a Deutscher Dirigentenpreis és a Sir Georg Solti Karmesterverseny díjazottja. Vásáry Tamás vendégeként két ritkábban hallható Beethoven-művet dirigál. A Karfantázia zongoraszólistájaként az utóbbi idők egyik legnagyobb tehetsége, Magyar Valentin lép színpadra. A Karfantázia 1808 decemberében azon a nevezetes koncerten hangzott el, melyen Beethoven két új szimfóniát is bemutatott, a „Sors”, illetve a „Pastorale” melléknevű kompozíciókat.
Vásáry-bérlet 2.
A Pink Floyd legsikeresebb albuma LIVE az eredeti turné tagjaival!Great Gig in the Sky, Money, Us, and Them, Time - merülj el az időtlen hangzásvilágban, amely átformálta a rockzenét. Egyedülálló és kísérteties dallamok, mélyreható szövegek, elképesztő fény- és lézershow - élje át a Pink Floyd főművét úgy, ahogyan még soha.Roger Waters, David Gilmour és Nick Mason a koncerten nem vesz részt!
Az eredetileg 2015-ben alapított zenekar 2021-ben teljesen megújult. A formáció új tagjai régi zenésztársai Barabás Lőrinc trombitás-zeneszerzőnek, de a közös munka frissessége abszolút érezhető a felvételeken. Zenéjüket groove-os ritmusok, lendületes basszus és billentyű futamok jellemzik, miközben a trombitajáték leginkább a '70-es évek improvizatív fúziós jazz-világát idézi.
Barabás Lőrinc – trombita, effektek, Premecz Mátyás – billentyűk, Ajtai Péter – bőgő, Klausz Ádám – dob
Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan hozhat egyhangú döntést, hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással?
Az év utolsó Magashegyi Underground koncertje.Előzenekar- biankahaiduHajdu Bianka dalai leginkább a folk és a country műfajába sorolhatóak, de olykor-olykor indiefolk vagy pop hatást is keltenek. Sejtelmes, magukkal ragadó és könnyed érzetű dalok, komoly témákról. Első dala 2024. februárjában jelent meg. Idén nyáron a Budapesti Fülesbagoly Tehetségkutatón harmadik helyezést ért el, azóta zenekari felállásban szólalnak meg a dalok a készülő lemezről.
Marczibányi Téri Művelődési Központ, január 16., 18:00
Megalakulásuk 55. évében egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről, Kaláka – a Kárpátoktól a Karib-tengerig címmel - Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában.A vetítés után beszélgetés a rendezővel Pigniczky Rékával és Radványi Balázzsal.A filmben a zenekar mostani négy tagja útnak indul egy olyan városba, amelyről már évtizedek óta énekelnek, de még sosem jártak ott. A kolumbiai Cartagena-ban életükben először éneklik el Kányádi Sándor Románc című, magához a városhoz írt szerelmes versét. A “Kaláka” mindenütt ugyanazt jelenti a magyaroknak, bárhol is éljenek a világban: nyelvi és kulturális közösséget, összetartozást a verseken és a dalokon keresztül - a Kárpátoktól a Karib-tengerig. A Kaláka együttes megzenésített verseit már a harmadik generáció fújja kívülről.”Kicsit több mint dokumentumfilm, mert sokat énekelünk benne de nem koncertfilm mert mégis valahova elmegyünk és ott énekelünk, de egyszer csak hírtelen visszaugrunk 40 évet az időben vagy éppen előremegyünk…szóval rengeteg olyan variáció van, ami egyáltalán nem jutott volna eszembe.” - nyilatkozta Gryllus Dániel, a Kaláka alapítója és vezetője a Veszprémi TV-nek.”A filmben 30 darab megzenésített vers van részletekben. De a film nem irodalom óra és nem koncertfilm - hanem egy külső és belső lelki utazás, mindenkinek szól.” mondta Pigniczky Réka, a film rendezője.
Km.: Dresch Mihály (tenor és -szoprán szaxofon, fuhun, ének), Lukács Miklós (cimbalom), Gyányi Marcell (nagybőgő), Csizi László (dob)
Dresch Mihály első együttesét 1986-ban alakította azzal a céllal, hogy sajátos zenei stílust hozzon létre. Ennek fő elemei a jazz adta improvizációs tapasztalatok és a magyar zenei hagyományok voltak. Ezt a törekvést 2022-ben Kossuth-díjjal ismerték el. Kvartettje jelenlegi formájában nyolc éve létezik. Lukács Miklóssal (a nemzetközileg elismert cimbalomművésszel) már húsz éve tart zenei kapcsolata, a négyes tagjai még Gyányi Marcell nagybőgős és Csizi László dobos, akik szintén kimagasló képviselői a magyar jazznek. A Dresch Quartet legújabb lemeze 2024-ben jelent meg a Morotva Records gondozásában Live in London címmel.
Míg férfi színészeink a nagyszínpadot „koptatják”, addig a Hölgyek a kamarába költöznek, hogy egy rejtélyes gyilkosság felgöngyölítésének minden izgalmával lepjék meg a Kamaraszínházba látogatókat. Nyolc csodaszép színművésznő egy...
A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület produkciója, az Élet Menete Alapítvány együttműködésében a Gólem Színház és Zsidó Előadóművészeti Központban a MAZSÖK támogatásával.
Egy különleges remekmű, mely nem csupán a borról, annak élvezetéről, gyönyöréről és kulturális jelentőségéről szól... Hamvas Béla az egyik legizgalmasabb 20. századi magyar gondolkodó, az esszéje alapján készült A bor filozófiája egy különleges...
„A múltam nem rendeződik bölcsen körém. Arcok, testek lökdösődnek mondván: „Én, én elsőnek!” Vannak boldog pillanatok, de aztán jön a többi, jóval számosabb. De még bármi megtörténhet velem az utolsó számadás napjáig.” (Edith Piaf) Mi...
Most már csak összesen 9.900 Ft-ért eladó jövő szerdára 2 jegy a "Lesz, ami lesz" című improvizációs előadásra Rudolf Péter műsorvezetésével.
SE10
jan. 03. 12:36
Programütközés miatt eladó 2 jegy a "Lesz, ami lesz" című improvizációs előadásra Rudolf Péter műsorvezetésével.
Katicas
2024. dec. 11. 19:03
ELADÓ!
patyi1
2024. nov. 29. 15:16
Betegség miatt eladó hétfő estére 4db jegy a Dumaszínházba a lenti előadásra.
smileatesz
2024. nov. 09. 22:57
Nov.12. 19³⁰ Miért pont kivi?(Rózsavölgyi Szalon) 9900 ft-os jegy, nem helyre szòl. Programütközés miatt eladò a jegy. Email-ben tudom küldeni. Kezelèsi költsèg nincs.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!